Νίκος Ηγουμενίδης: Να θωρακίσουμε συνταγματικά την προσπάθεια εμβάθυνσης της δημοκρατίας

Τοποθέτηση στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για την Αναθεώρηση του Συντάγματος

«Δεν υπάρχει ουδέτερο Σύνταγμα, δεν υπάρχει ουδέτερη Αναθεώρηση, ούτε υπάρχει εξίσωση πλουσίων, φτωχών, δυνατών, αδύνατων, εργαζόμενων, εργοδοτών», σημείωσε από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης κατά τη συζήτηση για την Αναθεώρηση διατάξεων του Συντάγματος.

«Στο Σύνταγμα εκφράζεται ο συσχετισμός αντιπαρατιθέμενων κοινωνικών δυνάμεων. Κατά το επίπεδο του κινήματος, προφανώς, στο Σύνταγμα κυριαρχούν οι αρχές της κυρίαρχης τάξης. Κατά το επίπεδο του κινήματος και του συσχετισμού δυνάμεων εκφράζονται και οι θέσεις των μαχόμενων κοινωνικών δυνάμεων. Και το Σύνταγμα και η Αναθεώρηση έχουν ταξικό πρόσημο και κοινωνικό αποτύπωμα», προσέθεσε ο Νίκος Ηγουμενίδης.

Στη συνέχεια ο Νίκος Ηγουμενίδης έθεσε στο Σώμα ορισμένα ερωτήματα: «Τώρα, που πάμε να χτίσουμε μία πατρίδα έξω από τα μνημόνια, θα θωρακίσουμε συνταγματικά την προσπάθεια ανάκτησης της εργασίας, την προσπάθεια ανάκτησης κατακτήσεων του κινήματος που τα προηγούμενα χρόνια καταρρακώθηκαν; Θα θωρακίσουμε συνταγματικά την προσπάθεια εμβάθυνσης της δημοκρατίας; Θα θωρακίσουμε συνταγματικά την προσπάθεια ενίσχυσης του κοινωνικού κράτους; Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα δείχνει και την κατεύθυνση που πρέπει να έχει αυτή η συνταγματική αναθεώρηση».

Σχετικά με τις ειδικές διατάξεις προς Αναθεώρηση ο Νίκος Ηγουμενίδης αναφέρθηκε ειδικά στο ζήτημα της ενσωμάτωσης των γερμανικών αποζημιώσεων στην Αναθεώρηση, στις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας, στην εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, στο άρθρο 86 και στο νόμο περί ευθύνης υπουργών, αλλά και επανέφερε στη συζήτηση την υπόθεση της Novartis. Ειδικότερα:

  1. Για τις γερμανικές αποζημιώσεις: «Πρέπει να γίνει αποδεκτή η πρόταση που έκανε ο συνάδελφος κ. Μηταφίδης, όσον αφορά τις γερμανικές αποζημιώσεις. Αναφέρθηκε σε ένα συνέδριο σχετικό με το θέμα που έγινε στο χωριό μου (σ.σ. συνέδριο στη Βιάννο). Νομίζω ότι ανεξάρτητα από το αν ήταν εντός της προθεσμίας οι προτάσεις των νομικών που επεξεργάστηκαν το αντίστοιχο ζήτημα, πρέπει να γίνει δεκτή και να κατοχυρωθεί συνταγματικά το συγκεκριμένο θέμα».
  2. Για τις σχέσεις Κράτους Εκκλησίας και το άρθρο 3: « Η ισορροπία των μαχόμενων αντιπαρατιθέμενων κοινωνικών δυνάμεων φαίνεται και στις σχέσεις Κράτους- Εκκλησίας, όπου υπάρχει η επιθυμία της πλειοψηφίας της κοινωνίας για θρησκευτική ουδετερότητα και το βαθύ θρησκευτικό συναίσθημα της Ορθοδοξίας, που έχει επίσης η πλειοψηφία της κοινωνίας στην Ελλάδα. Ωστόσο, αυτά τα δύο μπορούν να συνυπάρξουν. Το Σύνταγμα είναι αυτό που θα προστατέψει από οποιαδήποτε προσβολή το θρησκευτικό συναίσθημα των Ελλήνων πολιτών. Το ίδιο το Σύνταγμα είναι αυτό που θα προστατεύσει και οποιονδήποτε θέλει να πιστεύει σε οποιοδήποτε άλλο θρησκευτικό δόγμα. Αυτά τα δύο μπορούν να συνυπάρχουν. Και κατά τη γνώμη μου, θα μπορούσαν να είναι και πιο τολμηρές οι προτάσεις, οι οποίες γίνονται».
  3. Για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας: «Είναι προφανώς ευνόητη η παρεμβολή της λαϊκής ετυμηγορίας μεταξύ της προτείνουσας και της αναθεωρητικής Βουλής. Σίγουρα μας συνδέει όλους, αν κρίνω από τις τοποθετήσεις, το ότι δεν πρέπει να αποτελεί η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας λόγο διάλυσης της Βουλής. Ωστόσο, αν και ειπώθηκε και από τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, τα κριτήρια που ψηφίζει κάποιος είναι πολλά Απευθύνομαι προς τους συναδέλφους της Νέας Δημοκρατίας. Αν υποθέσουμε ότι ψηφίζει μόνο με αυτό ως κριτήριο, γιατί θα επιλέξει τη Νέα Δημοκρατία; Γιατί πρέπει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκλέγεται από εκατόν πενήντα έναν Βουλευτές ή γιατί πρέπει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκλέγεται από τον λαό; Νομίζω ότι σε αυτό πρέπει να πάρουν μία σαφή θέση.
  4. Σχετικά με το άρθρο 86 και το νόμο περί ευθύνης υπουργών: «Είναι προφανές ότι είναι λαϊκή απαίτηση η αλλαγή του άρθρου 86 του Συντάγματος. Είναι η μόνη ασφαλής και στέρεη οδός για την οριστική απαλλαγή από τον προκλητικό νόμο περί μη ευθύνης Υπουργών, για την ισότιμη αντιμετώπιση κάθε πολίτη, ανεξαρτήτως αξιώματος ή θέσης την οποία κατέχει.

Ειδικότερα για το θέμα του νόμου περί ευθύνης υπουργών ο Νίκος Ηγουμενίδης έκανε ειδική αναφορά στην εμπειρία από την υπόθεση της  Novartis. «Να θυμίσω, καταρχάς, ότι το τελικό πόρισμα της Επιτροπής για την υπόθεση της Novartis, της Ειδικής Προανακριτικής Επιτροπής, στην οποία ήμουν μέλος, ήταν ένα πόρισμα, μία απόφαση με την οποία καταφέραμε να λύσουμε τα δεμένα -από τον νόμο περί μη ευθύνης Υπουργών του κ. Βενιζέλου- χέρια της δικαιοσύνης. Εγώ παρά το ότι συμφωνείτε στην αλλαγή του συγκεκριμένου άρθρου, θέλω να καταθέσω ότι σε σχέση με αυτήν την υπόθεση, εξ αρχής η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ δεν είδαν τίποτα μεμπτό στη δράση της Novartis».

Επιπλέον, ο βουλευτής του Ν. Ηρακλείου τόνισε ότι τα δύο αυτά κόμματα «στην Ολομέλεια είχαν καταψηφίσει τη συγκρότηση της Επιτροπής. Συνεχώς εξέφραζαν την αγωνία τους να βγουν λάδι τα δικά τους πολιτικά στελέχη. Για παράδειγμα, έλεγε ο κ. Μητσοτάκης: «Ναι, υπάρχει σκάνδαλο. Τα δικά μας τα στελέχη είναι εντάξει. Να δούμε πού είναι οι ευθύνες». Η κ. Γεννηματά έλεγε: «Ναι, υπάρχει σκάνδαλο. Τα δικά μας τα στελέχη είναι εντάξει. Να δούμε πού είναι οι ευθύνες. Ουσιαστικά αποχώρησαν από την Επιτροπή δήθεν γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ ήθελε να κουκουλώσει την υπόθεση».

Κλείνοντας σχετικά με αυτό το θέμα ανέφερε ότι «όταν όλες οι προσπάθειές τους έπεσαν πάνω στην αποφασιστικότητά μας, ζήτησαν να χαρακτηριστούν τα αδικήματα ως πολιτικά, δηλαδή να παραγραφούν. Αυτά ας τα κρατήσουμε για τη συζήτηση επί της ουσίας της αναθεώρησης του άρθρου».

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΣΥΝΟΔΟΣ Δ΄

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ OΔ΄

Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2019

..…………………………………………………………………………………………………………………………………

ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΟΥΛΗΣ

Συζήτηση και λήψη απόφασης επί των προτάσεων για αναθεώρηση διατάξεων του Συντάγματος, σύμφωνα με τα άρθρα 110 του Συντάγματος και 119 του Κανονισμού της Βουλής.

………………..………………………………………………………………………………………………………………………………….

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα ήθελα να ξεκινήσω από την παρατήρηση ότι κατά τη γνώμη μου δεν υπάρχει ουδέτερο Σύνταγμα, δεν υπάρχει ουδέτερη Αναθεώρηση ούτε υπάρχει εξίσωση πλουσίων, φτωχών, δυνατών, αδύνατων, εργαζόμενων, εργοδοτών κτλ.

Στο Σύνταγμα εκφράζεται ο συσχετισμός αντιπαρατιθέμενων κοινωνικών δυνάμεων. Κατά το επίπεδο του κινήματος, προφανώς, στο Σύνταγμα κυριαρχούν οι αρχές της κυρίαρχης τάξης. Κατά το επίπεδο του κινήματος και του συσχετισμού δυνάμεων εκφράζονται και οι θέσεις των μαχόμενων κοινωνικών δυνάμεων.

Και το Σύνταγμα και η Αναθεώρηση έχουν ταξικό πρόσημο και κοινωνικό αποτύπωμα. Και αυτό φάνηκε καθαρά από τη συζήτηση που κάναμε, όπου ο κεντρικός εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για άμεση δημοκρατία -μπορεί όποιος θέλει να δει τα Πρακτικά, έγινε μερικές ώρες νωρίτερα η εισήγησή του- τις χαρακτήρισε «προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για Συνταγματική Ακυβερνησία». Νομίζω ότι σε αυτή την τοποθέτηση φαίνεται ακριβώς και η διαφορά αντίληψης προθέσεων, προτάσεων επί της Αναθεώρησης του Συντάγματος.

Πολλά ειπώθηκαν. Ο σεβασμός στον χρόνο και στους συναδέλφους δεν μου επιτρέπει να αναπαράγω όλα τα κοσμητικά επίθετα με τα οποία χαρακτήρισαν τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ.

Η αλήθεια, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ότι η πρόσφατη δεκαετής εμπειρία από την εφαρμογή μνημονιακών πολιτικών και της πορείας της οικονομίας έδειξε πολλές φορές ότι οι δανειστές πολλά ζήτησαν, πολλά επέβαλαν, πολλές κατακτήσεις των μαχόμενων κοινωνικών δυνάμεων ανακλήθηκαν.

Έτσι, σήμερα το πρώτο ερώτημα, το οποίο προκύπτει, είναι: Τώρα, που πάμε να χτίσουμε μία πατρίδα έξω από τα μνημόνια, θα θωρακίσουμε συνταγματικά την προσπάθεια ανάκτησης της εργασίας, την προσπάθεια ανάκτησης κατακτήσεων του κινήματος που τα προηγούμενα χρόνια καταρρακώθηκαν; Θα θωρακίσουμε συνταγματικά την προσπάθεια εμβάθυνσης της δημοκρατίας; Θα θωρακίσουμε συνταγματικά την προσπάθεια ενίσχυσης του κοινωνικού κράτους;

Αυτά είναι τα ερωτήματα κάτω από τα οποία -αν θέλετε- προκύπτει και η αναγκαιότητα της συνταγματικής αναθεώρησης. Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα δείχνει και την κατεύθυνση που πρέπει να έχει αυτή η συνταγματική αναθεώρηση.

Πολύ σύντομα και επιγραμματικά, νομίζω ότι πρέπει να γίνει αποδεκτή η πρόταση που έκανε ο συνάδελφος κ. Μηταφίδης, όσον αφορά τις γερμανικές αποζημιώσεις. Αναφέρθηκε σε ένα συνέδριο σχετικό με το θέμα που έγινε στο χωριό μου. Νομίζω ότι ανεξάρτητα από το αν ήταν εντός της προθεσμίας οι προτάσεις των νομικών που επεξεργάστηκαν το αντίστοιχο ζήτημα, πρέπει να γίνει δεκτή και να κατοχυρωθεί συνταγματικά το συγκεκριμένο θέμα.

Δεύτερον, αυτή η ισορροπία των μαχόμενων αντιπαρατιθέμενων κοινωνικών δυνάμεων φαίνεται και στις σχέσεις Κράτους- Εκκλησίας, όπου υπάρχει η επιθυμία της πλειοψηφίας της κοινωνίας για θρησκευτική ουδετερότητα και το βαθύ θρησκευτικό συναίσθημα της Ορθοδοξίας, που έχει επίσης η πλειοψηφία της κοινωνίας στην Ελλάδα.

Ωστόσο, αυτά τα δύο μπορούν να συνυπάρξουν. Το Σύνταγμα είναι αυτό που θα προστατέψει από οποιαδήποτε προσβολή το θρησκευτικό συναίσθημα των Ελλήνων πολιτών. Το ίδιο το Σύνταγμα είναι αυτό που θα προστατεύσει και οποιονδήποτε θέλει να πιστεύει σε οποιοδήποτε άλλο θρησκευτικό δόγμα. Αυτά τα δύο μπορούν να συνυπάρχουν. Και κατά τη γνώμη μου, θα μπορούσαν να είναι και πιο τολμηρές οι προτάσεις, οι οποίες γίνονται.

Τρίτο θέμα, εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, ένα στοιχείο της εμβάθυνσης της δημοκρατίας. Είναι προφανώς ευνόητη η παρεμβολή της λαϊκής ετυμηγορίας μεταξύ της προτείνουσας και της αναθεωρητικής Βουλής. Σίγουρα μας συνδέει όλους, αν κρίνω από τις τοποθετήσεις, το ότι δεν πρέπει να αποτελεί η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας λόγο διάλυσης της Βουλής. Ωστόσο, αν και ειπώθηκε και από τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, τα κριτήρια που ψηφίζει κάποιος είναι πολλά.

Απευθύνομαι προς τους συναδέλφους της Νέας Δημοκρατίας. Αν υποθέσουμε ότι ψηφίζει μόνο με αυτό ως κριτήριο, γιατί θα επιλέξει τη Νέα Δημοκρατία; Γιατί πρέπει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκλέγεται από εκατόν πενήντα έναν Βουλευτές ή γιατί πρέπει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκλέγεται από τον λαό; Νομίζω ότι σε αυτό πρέπει να πάρουν μία σαφή θέση.

Τελευταίο θέμα, ο νόμος περί ευθύνης Υπουργών. Είναι προφανές ότι είναι λαϊκή απαίτηση η αλλαγή του άρθρου 86 του Συντάγματος. Είναι η μόνη ασφαλής και στέρεη οδός για την οριστική απαλλαγή από τον προκλητικό νόμο περί μη ευθύνης Υπουργών, για την ισότιμη αντιμετώπιση κάθε πολίτη, ανεξαρτήτως αξιώματος ή θέσης την οποία κατέχει.

Ωστόσο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η εμπειρία από την υπόθεση της  Novartis, το πρόσφατο δηλαδή θέμα που συζητήσαμε, μου δημιουργεί ορισμένα ερωτηματικά που θα ήθελα να καταθέσω σήμερα σε αυτή τη συζήτηση.

Να θυμίσω, καταρχάς, ότι το τελικό πόρισμα της Επιτροπής για την υπόθεση της Novartis, της Ειδικής Προανακριτικής Επιτροπής, στην οποία ήμουν μέλος, ήταν ένα πόρισμα, μία απόφαση με την οποία καταφέραμε να λύσουμε τα δεμένα -από τον νόμο περί μη ευθύνης Υπουργών του κ. Βενιζέλου- χέρια της δικαιοσύνης. 

Εγώ παρά το ότι συμφωνείτε στην αλλαγή του συγκεκριμένου άρθρου, θέλω να καταθέσω ότι σε σχέση με αυτήν την υπόθεση, εξ αρχής η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ δεν είδαν τίποτα μεμπτό στη δράση της Novartis.

Δεύτερον, στην Ολομέλεια είχαν καταψηφίσει τη συγκρότηση της Επιτροπής. Τρίτον, συνεχώς εξέφραζαν την αγωνία τους να βγουν λάδι τα δικά τους πολιτικά στελέχη. Για παράδειγμα, έλεγε ο κ. Μητσοτάκης: «Ναι, υπάρχει σκάνδαλο. Τα δικά μας τα στελέχη είναι εντάξει. Να δούμε πού είναι οι ευθύνες». Η κ. Γεννηματά έλεγε: «Ναι, υπάρχει σκάνδαλο. Τα δικά μας τα στελέχη είναι εντάξει. Να δούμε πού είναι οι ευθύνες».  

Τέταρτον, παρά το ότι καταψήφισαν τη συγκρότηση της Επιτροπής και όλα τα υπόλοιπα που είπα, ουσιαστικά αποχώρησαν από την Επιτροπή δήθεν γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ ήθελε να κουκουλώσει την υπόθεση.

Τέλος -και κλείνω με αυτό, κύριε Πρόεδρε- όταν όλες οι προσπάθειές τους έπεσαν πάνω στην αποφασιστικότητά μας, ζήτησαν να χαρακτηριστούν τα αδικήματα ως πολιτικά, δηλαδή να παραγραφούν. Αυτά ας τα κρατήσουμε για τη συζήτηση επί της ουσίας της αναθεώρησης του άρθρου.

Ευχαριστώ πολύ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)

 

2019-02-13T09:44:13+00:00Φεβρουάριος 13th, 2019|Βουλή, Δελτία Τύπου, Ολομέλεια|
Το nigoumenidis.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει ότι θα έχετε την καλύτερη εμπειρία στην επίσκεψη σας. Ρυθμίσεις Ok