ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Σκληρή κριτική Νίκου Ηγουμενίδη στη Βουλή: Η Κυβέρνηση δεν κάνει ούτε όσα πρέπει, ούτε όσα μπορεί στην αντιμετώπιση της πανδημίας
Σκληρή κριτική στην Κυβέρνηση για τα θέματα της υγείας και για την αντιμετώπιση της πανδημίας στη χώρα έκανε σήμερα από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής ο Νίκος Ηγουμενίδης, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι «σε αυτή την περίοδο έκλεισαν μέχρι και στεφανιαίες μονάδες λες και εξαφανίστηκαν τα εμφράγματα από την Ελλάδα», Ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μέσα από συγκεκριμένες πλευρές της δημόσιας υγείας τόνισε ότι η Κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει κάνει ούτε όσα πρέπει, ούτε όσα μπορεί στο θέμα της αντιμετώπισης της πανδημίας.
Ειδικά για τη λειτουργία των νοσοκομείων, σημείωσε ότι «αντί για την ενίσχυση τους, είχαμε τη λεγόμενη covid-οποίηση τους, τη συμπίεση της λειτουργίας τους, λες και η νοσηρότητα είναι θέμα πολιτικών αποφάσεων. Η Κυβέρνηση αποφάσισε και διέταξε ότι δεν υπάρχουν άλλες αρρώστιες εκτός του COVID. Έκλεισαν μέχρι και στεφανιαίες μονάδες λες και εξαφανίστηκαν τα εμφράγματα από την Ελλάδα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο βουλευτής.
Όπως τόνισε ο ίδιος, ο έλεγχος της διασποράς στην κοινότητα απαιτεί εκτεταμένους ελέγχους, εκτεταμένη φύλαξη και στοχευμένα μέτρα. «Αντ’ αυτού η Κυβέρνηση έκανε περιορισμένους ελέγχους και οριζόντια γενικά μέτρα με τη γνωστή καταστροφική επίδραση στην ελληνική οικονομία».
Αναφορικά με την ανάγκη για ενισχυμένη Πρωτοβάθμια Φροντίδα, «η Κυβέρνηση είδαμε να μεταφέρει προσωπικό από μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στα νοσοκομεία χωρίς σχέδιο για τη δράση των μονάδων της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και χωρίς ίδρυση νέων ιατρείων».
Ειδική έμφαση έδωσε ο βουλευτής στο ζήτημα της επιδημιολογικής επιτήρησης του πληθυσμού αναδεικνύοντας το ζήτημα της ανάγκης ελέγχου της ανοσίας: «Είναι γνωστό ότι είναι διαφορετική από άτομο σε άτομο η ανοσολογική απάντηση. Αυτό εξηγεί γιατί έχουν διαφορετικό αριθμό αντισωμάτων οι άνθρωποι οι οποίοι νόσησαν και δεν είναι σίγουρο το τι αριθμό αντισωμάτων έχουν οι άνθρωποι που εμβολιάστηκαν. Θα υπάρξει σχεδιασμός του ελέγχου της ανοσίας με αντισώματα ή θα παραμείνει και πάλι προσωπική ευθύνη;», ρώτησε τον αρμόδιο Υπουργό Υγείας ο βουλευτής.
Σκληρή κριτική άσκησε ο Νίκος Ηγουμενίδης και στο ζήτημα των εμβολιασμών και στους αριθμούς που παρουσιάζει η Κυβέρνηση: «Άλλη μία ακόμη σκόνη που γίνεται προσπάθεια να σηκωθεί με μια σειρά νούμερα που δεν έχουν καμία αξία, όπως ο αριθμός όσων έκλεισαν ραντεβού σήμερα που ανακοινώθηκε αυτό το ευτελιστικό 150άρι, ο αριθμός όσων έκλεισαν ραντεβού χθες, ο αριθμός των εμβολιασμών της τελευταίας εβδομάδας και διάφορα νούμερα που δεν έχουν καμία αξία. Ανοσία υποτίθεται ότι έχουμε μετά και το δεύτερο εμβολιασμό. Πόσοι είναι οι εμβολιασμοί πλήρως στη χώρα; Το 28,3% του πληθυσμού, δύο εκατομμύρια οκτακόσιες πενήντα χιλιάδες άνθρωποι. Αυτό είναι το θέμα. Αφήστε τα υπόλοιπα νούμερα».
Όπως παρατήρησε ο βουλευτής για το ίδιο θέμα, η Ελλάδα βρίσκεται στην 31η θέση διεθνώς, και στην 6η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό θνητότητας, ίδια θέση με την Ιταλία όπου μεταδόθηκε η πρώτη εικόνα που με δέος παρακολουθούσε όλη η ελληνική κοινή γνώμη από την επίθεση του κορωνοϊού, αλλά και ότι η Ελλάδα είναι σε χειρότερη θέση ακόμα και από την Ινδία που είδαμε τις εικόνες της επίσης πρόσφατα.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Νίκος Ηγουμενίδης σημείωσε τις διαχωριστικές γραμμές που διανοίγονται πλέον στις πολιτικές προτάσεις που διατυπώνονται: «Στην καρδιά, στον πυρήνα των προτάσεων της Δεξιάς, της Νέας Δημοκρατίας και του κ. Μητσοτάκη είναι η εμπορευματοποίηση της υγείας και η εκχώρηση ζωτικού χώρου του δημόσιου τομέα στον ιδιωτικό. Ακόμα και τον εμβολιασμό στο σπίτι για αυτούς που δεν μπορούν να πλησιάσουν εμβολιαστικό κέντρο, τον εκχωρείτε στους ιδιώτες με αμοιβή αντί να συνεργαστούν η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και η «Βοήθεια στο Σπίτι»», σημείωσε χαρακτηριστικά για τη στάση της συντηρητικής παράταξης της Νέας Δημοκρατίας. Αντίθετα, προσέθεσε «στην καρδιά της πρότασης της Αριστεράς, της δημοκρατικής παράταξης, της προοδευτικής παράταξης είναι η ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας, ενός συστήματος, δηλαδή, που θα επιτυγχάνει καθολική κάλυψη, θα εξασφαλίζει απρόσκοπτη πρόσβαση, θα παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας».
Ακολουθούν τα πρακτικά από όλη την τοποθέτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία:
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΗ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ B΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΝΓ΄
Τρίτη 29 Ιουνίου 2021
Μόνη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Κύρωση της από 24.3.2021 τροποποίησης της από 3.2.2020 επιμέρους σύμβασης δωρεάς για το Έργο Ι [Παράρτημα 5 του ν. 4564/2018] και της από 13.5.2021 τροποποίησης της από 6.9.2018 σύμβασης δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος «Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος» και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της υγείας και των παραρτημάτων της, ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες διατάξεις».
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Συζητάμε σήμερα και ένα πρώτο θέμα είναι η δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχος. Δεν θα σταθώ στις λεπτομέρειες της δωρεάς, νομίζω ότι αξίζει, όμως, να κρατήσουμε δύο-τρία στοιχεία από αυτήν τη δωρεά. Πρώτον, το 2017-2018 είχαμε έναν σχεδιασμό από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας, για ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Με βάση αυτόν τον σχεδιασμό η αρχική επιθυμία του Ιδρύματος Νιάρχος να ενισχύσει με 200 εκατομμύρια ένα συγκεκριμένο νοσοκομείο εντάχθηκε σε αυτές ακριβώς τις ανάγκες του ΕΣΥ. Ήρθε πιο κοντά σ’ αυτές τις ανάγκες. Ήρθε και συμμετείχε στην υλοποίηση ενός σχεδιασμού ενίσχυσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Τα έργα που δημιουργούνται είναι ιδιοκτησία του ελληνικού δημοσίου. Η λειτουργία όσων κατασκευάζονται γίνεται χωρίς κανένα οικονομικό όφελος για τον δωρητή, στη συγκεκριμένη περίπτωση για το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Τι σχέση έχει αυτή η δωρεά με τις συμπράξεις δημόσιου ιδιωτικού τομέα που αναφέρονται στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας και που θέλουν ουσιαστικά βασικές λειτουργίες του Εθνικού Συστήματος Υγείας να τις εκχωρήσουν στους ιδιώτες; Απολύτως καμία.
Εκτός από τη δωρεά, το νομοσχέδιο που ήρθε σήμερα ασχολείται και με κάποια ζητήματα που αφορούν την αντιμετώπιση της πανδημίας. Είναι γεγονός ότι υπάρχει μια κίνηση, θα έλεγα, από την Κυβέρνηση ότι κάνει αυτά που μπορεί, κάνει αυτά που πρέπει, ότι δεν φταίει που της έλαχε η πανδημία κι εν πάση περιπτώσει γίνεται μια προσπάθεια να εξασφαλίσει την ανοχή της ελληνικής κοινωνίας.
Για να δούμε, κάνει η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όσον αφορά την αντιμετώπιση της πανδημίας ό,τι πρέπει; Ο έλεγχος της διασποράς στην κοινότητα απαιτεί εκτεταμένους ελέγχους, εκτεταμένη φύλαξη και στοχευμένα μέτρα. Αντ’ αυτού η Κυβέρνηση έκανε περιορισμένους ελέγχους και οριζόντια γενικά μέτρα με τη γνωστή καταστροφική επίδραση στην ελληνική οικονομία.
Δεν έχει περάσει τελείως η φάση της αμπώτιδας, δεν έχουν φανεί απολύτως οι καταστροφές που έφερε η πλημμυρίδα και μπροστά μας είναι όλα αυτά τα οποία βλέπουμε σήμερα. Λουκέτο εδώ, λουκέτο παραπέρα, επιχειρήσεις που δεν ανοίγουν, επιχειρηματίες σε απόγνωση και λοιπά. Αντί για τη συνταγογράφηση κι επομένως την αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ για τα μοριακά και τα rapid τεστ, η Κυβέρνηση προχώρησε σ’ αυτήν την παγκόσμια πρωτοτυπία των μειωμένης αξιοπιστίας self tests.
Αντί, λοιπόν, να έχουμε μια αναβαθμισμένη επιδημιολογική επιτήρηση και να αναλάβει το κράτος την ευθύνη του, η Κυβέρνηση την ευθύνη της, είχαμε προσπάθεια μετάθεσης στην προσωπική ευθύνη.
Πολλά θα μπορούσαμε να πούμε, επίσης, για την οργανωμένη και σχεδιασμένη συμμετοχή της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στην αντιμετώπιση της πανδημίας, στην περίθαλψη, δηλαδή, για την αντιμετώπιση του 80% των περιστατικών που δεν χρειάστηκαν και δεν χρειάζονται νοσοκομείο. Αντί αυτού, η Κυβέρνηση είδαμε να μεταφέρει προσωπικό από μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στα νοσοκομεία χωρίς σχέδιο για τη δράση των μονάδων της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, χωρίς ίδρυση νέων ιατρείων κ.λπ.
Αντίστοιχα, αντί για την ενίσχυση των νοσοκομείων, είχαμε τη λεγόμενη covid-οποίηση τους, τη συμπίεση της λειτουργίας τους, λες και η νοσηρότητα είναι θέμα πολιτικών αποφάσεων. Η Κυβέρνηση αποφάσισε και διέταξε ότι δεν υπάρχουν άλλες αρρώστιες εκτός του COVID. Έκλεισαν μέχρι και στεφανιαίες μονάδες λες και εξαφανίστηκαν τα εμφράγματα από την Ελλάδα.
Εν πάση περιπτώσει, με τούτη εδώ τη συμπίεση της λειτουργίας των νοσοκομείων, δεν ξέρω αν έχετε εικόνα πού πάνε οι λίστες των χειρουργείων, πώς αντιμετωπίστηκαν οι χρόνια πάσχοντες κ.λπ.
Αντί για μόνιμη ενίσχυση του συστήματος με προσωπικό, εσείς προτιμήσετε την ενίσχυση με επικουρικό προσωπικό άντε για να περάσει η μπόρα. Για να μην συζητήσουμε το γεγονός ότι η Ελλάδα υπολείπεται στον ευρωπαϊκό μέσο όρο στις δαπάνες. Δεν μπορούν να γίνουν όλα αυτά χωρίς χρήματα. Και, μάλιστα, σε μια Ελλάδα που βγαίνει από οικονομική κρίση οι δαπάνες πρέπει να είναι ακόμα περισσότερες, χρειάζονται ακόμα μεγαλύτερες.
Κρατάω μόνο μία ερώτηση και περιμένω την απάντηση σας, κύριε Υπουργέ: Από τα χρήματα του Ταμείου Ανάπτυξης πόσα διατίθενται για την υγεία;
Εμβολιασμοί: Άλλη σκόνη που γίνεται προσπάθεια να σηκωθεί με μια σειρά νούμερα που δεν έχουν καμία αξία. Ο αριθμός όσων έκλεισαν ραντεβού σήμερα που ανακοινώθηκε αυτό το ευτελιστικό 150άρι, ο αριθμός όσων έκλεισαν ραντεβού χθες, ο αριθμός των εμβολιασμών της τελευταίας εβδομάδας και διάφορα νούμερα που δεν έχουν καμία αξία. Ανοσία υποτίθεται ότι έχουμε μετά και το δεύτερο εμβολιασμό. Πόσοι είναι οι εμβολιασμοί πλήρως στη χώρα; Το 28,3% του πληθυσμού, δύο εκατομμύρια οκτακόσιες πενήντα χιλιάδες άνθρωποι. Αυτό είναι το θέμα. Αφήστε τα υπόλοιπα νούμερα.
Να δούμε τα αποτελέσματα, λοιπόν, από όλη αυτή τη διαχείριση της πανδημίας: Η Ελλάδα στην 31η θέση διεθνώς, στην 6η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό θνητότητας, ίδια θέση με την Ιταλία που η αγορασμένη από εσάς επικοινωνία, η πληρωμένη από εσάς επικοινωνία ήταν η πρώτη εικόνα που με δέος παρακολουθούσε όλη η ελληνική κοινή γνώμη από την επίθεση του κορωνοϊού. Η Ελλάδα είναι σε χειρότερη θέση ακόμα και από την Ινδία που είδαμε τις εικόνες της επίσης πρόσφατα.
Και πέρα από τον αριθμό των εμβολιασμών, μπαίνει και ένα άλλο θέμα. Είναι γνωστό ότι είναι διαφορετική από άτομο σε άτομο η ανοσολογική απάντηση. Αυτό εξηγεί γιατί έχουν διαφορετικό αριθμό αντισωμάτων οι άνθρωποι οι οποίοι νόσησαν και δεν είναι σίγουρο το τι αριθμό αντισωμάτων έχουν οι άνθρωποι που εμβολιάστηκαν. Θα υπάρξει σχεδιασμός του ελέγχου της ανοσίας με αντισώματα ή θα παραμείνει πάλι προσωπική ευθύνη;
Τέλος πάντων, για να κλείσω, κύριε Πρόεδρε και ευχαριστώ για την ανοχή σας, πολλά θα μπορούσαμε να πούμε. Η ουσία, όμως, είναι μία: Στην καρδιά, στον πυρήνα των προτάσεων της Δεξιάς, της Νέας Δημοκρατίας και του κ. Μητσοτάκη είναι η εμπορευματοποίηση της υγείας και η εκχώρηση ζωτικού χώρου του δημόσιου τομέα στον ιδιωτικό. Ακόμα και τον εμβολιασμό στο σπίτι για αυτούς που δεν μπορούν να πλησιάσουν εμβολιαστικό κέντρο, τον εκχωρείτε στους ιδιώτες με αμοιβή αντί να συνεργαστούν η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και η «Βοήθεια στο Σπίτι». Στην καρδιά της πρότασης της Αριστεράς, της δημοκρατικής παράταξης, της προοδευτικής παράταξης είναι η ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας, ενός συστήματος, δηλαδή, που θα επιτυγχάνει καθολική κάλυψη, θα εξασφαλίζει απρόσκοπτη πρόσβαση, θα παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας.
Η αντιμετώπιση της πανδημίας έδειξε, όσον αφορά τη λογική της Δεξιάς, την εκκωφαντική σιωπή, την εκκωφαντική απουσία του ιδιωτικού τομέα και επιβεβαίωσε, αν θέλετε, την άποψη της δημοκρατικής παράταξης όσον αφορά το δημόσιο σύστημα υγείας. Γι’ αυτό και αυτές οι προτάσεις θα είναι στον πυρήνα των θέσεων της Αριστεράς και τη δεύτερη φορά.
Ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)