ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Θ΄ ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΗ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ

Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)

Στην Αθήνα, σήμερα, 23 Ιανουαρίου 2020, ημέρα Πέμπτη και ώρα 17.20΄, συνεδρίασε, στην Αίθουσα Γερουσίας του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, υπό την Προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Βασίλειου Οικονόμου, με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας «Κύρωση των επιμέρους συμβάσεων δωρεάς της από 6.9.2018 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ιδρύματος «Κοινωφελές Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος» και του Ελληνικού Δημοσίου για την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της Υγείας που κυρώθηκε με τον νόμο 4564/2018 (Α΄170)».

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ (Εισηγητής της Μειοψηφίας): Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τον Ιανουάριο του 2015 παραλάβαμε ένα δημόσιο σύστημα υγείας στα πρόθυρα λειτουργικής κατάρρευσης. Οι ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό, σε υλικοτεχνική υποδομή, η υγειονομική φτώχεια, αποκλεισμοί από τις υπηρεσίες υγείας, 1,5 εκατ. συμπολίτες μας ανασφάλιστοι χωρίς δικαίωμα πρόσβασης στις υπηρεσίες του δημόσιου συστήματος υγείας.

Πιστεύουμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι το σύστημα υγείας έφθασε στο «χείλος του γκρεμού» επειδή είχαμε μια πορεία υλοποίησης μνημονιακών πολιτικών επιλογών και που προκαλούσαν δημοσιονομική στενότητα, αλλά έφτασε στο «χείλος του γκρεμού» πρώτα από όλα και κυρίως, γιατί είχαμε εφαρμογή νεοσυντηρητικών πολιτικών επιλογών είτε αμέσως, είτε με πρόφαση τα μνημόνια.

Αυτές οι πολιτικές επιλογές θεωρούν την υγεία, όχι δικαίωμα, αλλά εμπόρευμα ή σε ακραίες καταστάσεις, φιλανθρωπία. Αυτές οι νεοσυντηρητικές πολιτικές οδήγησαν, οδηγούν και επιδιώκουν την αύξηση του ζωτικού χώρου του ιδιωτικού τομέα σε βάρος του Δημόσιου Συστήματος Υγείας.

Η αλήθεια είναι κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι δεν χρειάστηκαν παρά μόνο έξι μήνες της δικής σας διακυβέρνησης, για να δούμε πάλι σημάδια εγκατάλειψης του Δημόσιου Συστήματος Υγείας, ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό, ελλείψεις σε υλικά, ελλείψεις σε ακριβές θεραπείες. Σημάδια που, όσο και αν, κύριε Υπουργέ, καλύπτονται, αν θέλετε, από αυτήν την ιδιότυπη ασυλία, την επικοινωνιακή ασυλία από τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, δεν παύουν να υπάρχουν. Θα φανούν στο μέλλον πιο έντονα και πιο καθαρά και κατά τη γνώμη μου, παρά το ότι αναγνωρίζω, ότι δεν είναι το θέμα μας σήμερα, ίσως θα άξιζε τον κόπο να τοποθετηθείτε και σε αυτές.

Έτσι, λοιπόν, παραλάβαμε το Σύστημα Υγείας. Με μια προσπάθεια η οποία, σαφώς, είχε κοινωνικό αποτύπωμα και ταξικό πρόσημο, καταφέραμε να ενισχύσουμε τη δημόσια περίθαλψη και να αναβαθμίσουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Κάναμε παρεμβάσεις προοπτικής, μεταρρυθμίσεις και ενδυναμώσαμε το κοινωνικό κράτος. Θα έλεγα, δηλαδή, ότι καταφέραμε – και με αυτήν την έννοια η προσπάθειά μας ήταν επιτυχής – ένα Σύστημα Υγείας στο χείλος του γκρεμού, να το παραδώσουμε σε μια φάση επούλωσης των πληγών του. Πληγές, που όπως είπα, συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές τις άνοιξαν.

Από όλη αυτή την προσπάθεια, να σταθούμε στα οικονομικά, στο οικονομικό σκέλος της προσπάθειας. Κάναμε, κατ’ αρχήν, μια προσπάθεια, μέσα σε συνθήκες δημοσιονομικής στενότητας που δουλέψαμε, να ενισχύσουμε οικονομικά το Σύστημα Υγείας. Ξεκλειδώσαμε, με αυτόν ή τον άλλον τρόπο, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από το ΕΣΠΑ, από τον εξωδικαστικό μηχανισμό με την SIEMENS κ.λπ. – δεν είναι η ώρα να σταθούμε αναλυτικά- ξεκλειδώσαμε μια χρηματοδότηση του συστήματος και των νοσοκομείων, προϋπολογισμού 200 περίπου εκατομμυρίων ευρώ.

Επίσης, το 2018 προχωρήσαμε σε μια σύμβαση με το ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», μιας οικονομικής συμβολής ύψους περίπου 250 εκατομμυρίων ευρώ, για το Νοσοκομείο της Κομοτηνής, για το Νοσοκομείο Παίδων της Θεσσαλονίκης κ.λ.π.. Στα υπόλοιπα στοιχεία, δεν θα σταθώ αναλυτικά, τα ανέφερε και ο προηγούμενος συνάδελφος.

Πραγματικά, όπως είπε και ο τότε Υπουργός Υγείας στη συζήτηση που γινόταν το 2018, είχαμε μια απλόχερη δωρεά ενός μεγάλου χρηματικού ποσού. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι πρώτα απ’ όλα, εδώ έχουμε μια ιδιωτική επένδυση στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας.
Δεύτερον, έχουμε ένα Ίδρυμα, το οποίο αποδέχεται τον σχεδιασμό της Πολιτείας. Αποδέχεται δηλαδή ότι εσείς, η Πολιτεία, βάζετε τις προτεραιότητες και εμείς βάζουμε τους πόρους. Αποδέχτηκε την υποχρέωση και ανέλαβε την υποχρέωση, σαφώς, να ελέγξει την έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων στη φάση κατασκευής τους, η Πολιτεία αναλαμβάνει την υποχρέωση να διασφαλίσει τη λειτουργικότητα και την αποδοτικότητα αυτών των επενδύσεων.

Γιατί στάθηκα κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σε αυτό το κομμάτι λίγο περισσότερο; Διότι, για να φτάσουμε σε αυτή τη δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», προηγήθηκε αναλυτική συζήτηση, παρουσιάστηκε ο σχεδιασμός ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, παρουσιάστηκε πλάνο προσλήψεων είτε μόνιμου είτε επικουρικού προσωπικού. Εν πάση περιπτώσει, δείξαμε και πείσθηκαν οι άνθρωποι, ότι εδώ υπάρχει ένα σχέδιο, ότι δεν κάνουμε κατακερματισμένες και αποσπασματικές παρεμβάσεις, ότι δεν κάνουμε με πρόσκαιρο και μη λειτουργικό χαρακτήρα, επεμβάσεις στο σύστημα, δεν κάνουμε ρουσφετολογικές παρεμβάσεις εξυπηρέτησης κομματικών συμφερόντων.

Και πιστεύω κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και σήμερα που το συζητάμε στην Επιτροπή, ότι αξίζει αυτό το συμπέρασμα να το κρατήσουμε σαν υποχρεώσεις της Πολιτείας, αν θέλει να τραβήξει, αν θέλει να προσελκύσει και άλλες τέτοιες επενδύσεις στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας.
Θα μου επιτρέψετε να μην αναφερθώ σε όλα όσα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο. Να σταθώ μόνο σε δύο-τρία στοιχεία και ερωτηματικά που έχουμε. Καταρχήν, όσον αφορά το νοσοκομείο Ευαγγελισμός, νομίζω, κύριε Υπουργέ, ότι θα πρέπει να μας απαντήσετε.

Με την αλλαγή της Κυβέρνησης πάγωσαν οι προσλήψεις που ήταν να γίνουν στο δημόσιο σύστημα υγείας μαζί και οι προσλήψεις στο νοσοκομείο του Ευαγγελισμού, οι προσλήψεις που προβλέπονταν στα Τ.Ε.Π., οι προσλήψεις οι δρομολογημένες των 2.500 για το σύστημα, η προκήρυξη 2Κ.

Με την ανάληψη της Κυβέρνησης είχαμε την επέλαση του επιτελικού κράτους της Ν.Δ., με αλλαγές που είτε δημιούργησαν, είτε προκάλεσαν, είτε επιδείνωσαν διοικητικές ρυθμίσεις στο νοσοκομείο.

Έχουμε καθυστερήσεις στην εγκατάσταση των μηχανημάτων στο νοσοκομείο Ευαγγελισμός από την Περιφέρεια Αττικής. Με ευθύνη του Υπουργείου Υγείας, υπάρχει ο κίνδυνος να χαθεί ο νέος μαγνητικός τομογράφος, ενώ ήδη καθυστερεί ο διαγωνισμός για μηχανήματα 12 εκατ..

Φανταστείτε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για να αντιλαμβανόμαστε τα μεγέθη, σήμερα συζητάμε το κομμάτι της δωρεάς του «Ιδρύματος Νιάρχου», ύψους 17 εκατομμυρίων και κινδυνεύουμε να χάσουμε 12 εκατ. από την περιφέρεια Αττικής. Και είναι σοβαρή η ευθύνη του Υπουργείου.

Επίσης, κόλλησε το έργο της ανακαίνισης των εξωτερικών ιατρείων και δεν προχώρησε το έργο τακτοποίησης του αρχείου του ιδρύματος.
Παρόλα αυτά, για να μην ξεχνιόμαστε, το παρόν νομοσχέδιο έρχεται να συμπληρώσει την συμφωνία που είχαμε σχεδιάσει, είχαμε ψηφίσει και μάλιστα έχει και την υπογραφή του τότε Πρωθυπουργού, του Αλέξη Τσίπρα, με το «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος», που ήρθε να συνδράμει πραγματικά οικονομικά στην προσπάθεια ενίσχυσης των νοσοκομείων.

Το θεωρούμε θετικό το σημερινό νομοσχέδιο και θα το ψηφίσουμε.

Πέρα από τα ερωτήματα που έθεσα για τον Ευαγγελισμό, υπάρχουν ορισμένα ερωτηματικά όσον αφορά το τέταρτο έργο, την αντιμετώπιση των λοιμώξεων.

Έχω την αίσθηση από τον τρόπο που διάβασα, δεν ξέρω αν κατανόησα καλά την πρότασή σας, έχω την αίσθηση ότι παρακάμπτεται ο ΕΟΔΥ που είναι ο μόνος επίσημος και ο μόνος αρμόδιος φορέας για την αντιμετώπιση των λοιμώξεων. Παραπέμπει σε νέο οργανισμό με τη στήριξη μάλιστα μη κυβερνητικής οργάνωσης.

Και εδώ, ξέρετε, έχει μια σημασία. Άλλο να ζητήσουμε με βάση τον σχεδιασμό του δημόσιου συστήματος υγείας μια οικονομική ενίσχυση για την αντιμετώπιση ελλείψεων του συστήματος και άλλο με την χρηματοδότηση του ιδρύματος να φτιάξουμε ένα άλλο μηχανισμό έξω από το υπάρχον σύστημα, μηχανισμό ο οποίος δεν εξασφαλίζει ούτε την δημόσια εποπτεία, ούτε το δημόσιο έλεγχο.

Με αυτή την έννοια, λοιπόν, καταρχήν, είμαστε επιφυλακτικοί σε σχέση με αυτό το έργο.

Οι ερωτήσεις που ήθελα, κύριε Υπουργέ, αν μπορείτε να μας απαντήσετε, ρωτήθηκε ο ΕΟΔΥ; Παρουσίασε ο ΕΟΔΥ το έργο του, τις ελλείψεις τις οποίες έχει; Στοιχεία και πλευρές της δράσης του που θα ήθελε ή ζητάει οικονομική ενίσχυση;

Με αυτό, αν το θέλετε και με αφορμή αυτά τα ερωτηματικά για το συγκεκριμένο έργο, όντως στο πρώτο νομοσχέδιο που φέρατε του Υπουργείου Υγείας ο ΕΟΔΥ έγινε από δημόσιο νομικό πρόσωπο δημοσίου σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου για να γίνει πιο ευέλικτος. Σήμερα, αν κατάλαβα καλά, βλέπω να τον παρακάμπτετε.

Πέρα από αυτά τα ερωτηματικά, με βάση τον νόμο τον 4638 του΄19, ήθελα απλώς να το θέσω, η προθεσμία για έργα ήταν 31 Δεκεμβρίου του ΄19, την περάσαμε. Άλλωστε τα έργα, όπως αναφέρεται, θα εξαιρεθούν.

Το νοσοκομείο της Κομοτηνής έχει προθεσμία 31 Ιανουάριου του ΄20, φαντάζομαι το έχετε υπόψη σας κ. Υπουργέ. Δεν περιλαμβάνεται στα έργα και μάλλον δεν θα προλάβουμε μέχρι 31 Ιανουαρίου. Τι γίνεται με αυτά;

Εν πάση περιπτώσει, όπως σας είπα, περιμένοντας τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, υπερψηφίζουμε το παρόν σχέδιο νόμου. Κρατάμε σοβαρές επιφυλάξεις για το τέταρτο έργο, την αντιμετώπιση των λοιμώξεων, και περιμένουμε τις απαντήσεις σας για να καθορίσουμε και την τελική μας τοποθέτηση.

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο
Για να λαμβάνεις ενημερωτικό υλικό και γνωρίζεις για τις δράσεις μας.
Γράψε απλά το email σου!
Εγγραφείτε