ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Δεκτή κατά πλειοψηφία έγινε η εισήγηση του Νίκου Ηγουμενίδη για το ΕΚΑΒ από την Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής.

Συγκεκριμένα, στη σχετική συνεδρίαση στη Βουλή ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, με ειδική εισήγηση, παρουσίασε όλα τα τελευταία στοιχεία, τα νέα δεδομένα, αλλά και τις ανάγκες για ένα αποτελεσματικό Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας.  Η εισήγηση φέρει τον τίτλο: «Επιτάχυνση και ενίσχυση της κάλυψης των Περιφερειών, των Ορεινών Περιοχών και των Νησιωτικών Περιφερειών της χώρας από το δίκτυο του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.)» και έγινε δεκτή κατά πλειοψηφία στα πλαίσια της συνεδρίασης της Επιτροπής. Σημειώνεται ότι είναι η 2η κατά σειρά σχετική εισήγηση του Νίκου Ηγουμενίδη για το ίδιο θέμα που γίνεται δεκτή τα 2 τελευταία χρόνια – με αρκετές από τις προτάσεις να υιοθετούνται από τις αρμόδιες διευθύνσεις.

Αξιοσημείωτο είναι ότι ο Νίκος Ηγουμενίδης αναφέρθηκε σε όλα τα επικαιροποιημένα δεδομένα που έρχονται για πρώτη φορά στη δημοσιότητα: «Από το 2015 έως και σήμερα έχουν γίνει 307 προσλήψεις υπαλλήλων του κλάδου ΔΕ Διασωστών –  Πληρώματα Ασθενοφόρων και 7 υπαλλήλων από λοιπές ειδικότητες. Επιπλέον, από τη τελευταία προκήρυξη του ΑΣΕΠ αναμένονται 40 υπάλληλοι. Δηλαδή προστέθηκαν στο ΕΚΑΒ 354 άτομα συνολικά», σημείωσε ο Νίκος Ηγουμενίδης. 

Σχετικά με τα ασθενοφόρα ανέφερε: «Αυτή τη στιγμή ο στόλος του ΕΚΑΒ απαρτίζεται από 958 οχήματα, εκ των οποίων τα 413 οχήματα (~ 45%) ήρθαν στο ΕΚΑΒ από το 2015 και μετά».

Ειδικό ενδιαφέρον για την Κρήτη έχουν οι προτάσεις του που ενσωματώνονται στη σχετική εισήγηση. Ξεχωρίζουν:

  • Διατήρηση στην Κρήτη ενός ελικόπτερου ΕΚΑΒ-ΕΜΑΚ.
  • Σε κάθε Κέντρο Υγείας (ΚΥ), η εξασφάλιση 5 οδηγών ασθενοφόρου, για την εύρυθμη και αδιάλειπτη κίνηση των ασθενοφόρων οχημάτων των ΚΥ. Στην πρόταση συμπεριλαμβάνεται και το ΚΥ Μοιρών και το ΚΥ Ανωγείων
  • Μετακίνηση του σταθμού του ΕΚΑΒ που βρίσκεται κοντά στο Αστυνομικό Μέγαρο, στην Μονάδα Υγείας του Αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης»
  • Μετακίνηση του σταθμού του ΕΚΑΒ που βρίσκεται στην Χερσόνησο, στο κτίριο του ΙΚΑ Χερσονήσου, όπου θα στεγάζεται και το αντίστοιχο προτεινόμενο ΚΥ Χερσονήσου. (Καλύπτει το ΚΥ Χερσονήσου, το ΚΥ Καστελλίου και την εθνική οδό).
  • Μετακίνηση του σταθμού του ΕΚΑΒ από το ΚΥ Μοιρών (μετά την πρόσληψη οδηγών για το ασθενοφόρο του ΚΥ), στο ΠΠΙ Τυμπακίου. (Καλύπτει το ΚΥ Μοιρών και το Νότιο-Ανατολικό Ρέθυμνο)
  • Δημιουργία νέου σταθμού του ΕΚΑΒ στην Μάρθα. (Καλύπτει τα ΚΥ Χάρακα, Αρκαλοχωρίου και Βιάννου)
  • Δημιουργία σταθμού του ΕΚΑΒ στην Εθνική οδό Δυτικά του Γαζίου. (Καλύπτει το ΚΥ Ανωγείων, το προτεινόμενο ΚΥ Μαλεβιζίου και την εθνική οδό)
  • Δημιουργία σταθμού του ΕΚΑΒ στις Αγιές Παρασκιές, στο χώρο που στεγάζει το αντίστοιχο ΠΙ. (Καλύπτει τα ΚΥ Καστελλίου και Αρκαλοχωρίου).

Ανάμεσα στα ιδιαίτερα σημεία της έκθεσης, ο Νίκος Ηγουμενίδης ανέφερε ότι σήμερα είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την ανασυγκρότηση και την αλλαγή του οργανισμού του ΕΚΑΒ με στόχο να αντιμετωπιστούν ζητήματα δυσλειτουργίας, αλλά και ανομοιογένειας στην δομή του ΕΚΑΒ και την κατανομή του προσωπικού.

Το Γραφείο Τύπου

Αθήνα, 6.11.2018

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Δ΄

ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ

 

                                                                                            

 

Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο

(Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)

 

Στην Αθήνα σήμερα, 1 Νοεμβρίου 2018, ημέρα Πέμπτη και ώρα 10.10΄, στην Αίθουσα «Προέδρου Γιάννη Νικ. Αλευρά» (151) του Μεγάρου της Βουλής, συνήλθε σε συνεδρίαση η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών, υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κυρίου Δημητρίου Γάκη, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Συζήτηση επί των Εισηγήσεων που θα συμπεριληφθούν στην Έκθεση της Επιτροπής και έγκριση της Έκθεσης.».

 

 ………………………………………………………………………………………………………………………………..

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα σταθώ στην εισήγηση που σας έχει δοθεί. Θα σταθώ απλά σε μερικές παρατηρήσεις και διαπιστώσεις, σχετικά με τη λειτουργία του ΕΚΑΒ.

Η πρώτη είναι ότι έχουμε ένα ξεπερασμένο από τη ζωή Προεδρικό Διάταγμα με βάση το οποίο λειτουργεί από το 1986, έτσι ώστε να μπορούμε να μιλάμε σήμερα για μια ανορθολογική δομή του ΕΚΑΒ, έξω από σύγχρονες προκλήσεις και δυνατότητες. Αυτό φάνηκε περισσότερο στις περιοχές που είχαμε αυξημένες ανάγκες, όπως στις περιοχές που επιτρέψτέ μου την έκφραση, επιβαρύνθηκαν από τις προσφυγικές ροές. Χαρακτηριστικό είναι, όπως αναφέρεται και στην εισήγηση, το παράρτημα του ΕΚΑΒ της Μυτιλήνης και ο τρόπος της ανταπόκρισής του στις αυξημένες υποχρεώσεις που είχε. Σχετικά με αυτή τη διαπίστωση να πούμε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την ανασυγκρότηση και αλλαγή του Οργανισμού του ΕΚΑΒ με στόχο να αντιμετωπιστούν όλα αυτά τα ζητήματα δυσλειτουργίας, ανομοιογένειας στη δομή και κατανομής του προσωπικού.

Η δεύτερη παρατήρηση είναι ότι ακριβώς σε αυτή την πορεία ανασυγκρότησης του ΕΚΑΒ έχουμε ένα πολύτιμο επιστημονικό εργαλείο, τον Χάρτη Υγείας. Ο Χάρτης Υγείας  εξετάζει τις μετακινήσεις του πληθυσμού, τις στάσεις  μετακίνησης, άρα το που θα έχουμε ή αναμένουμε να έχουμε αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις, εξετάζει, όμως και μια σειρά από άλλους παράγοντες οι οποίοι μας δείχνουν τις ανάγκες τόσο για νέες μονάδες υγείας, όσο και, αν το θέλετε, και για το πού θα πρέπει να τοποθετηθούν επιχειρησιακά κέντρα του ΕΚΑΒ.

Για παράδειγμα, δεν εξετάζει απλά τις χιλιομετρικές αποστάσεις μεταξύ μιας Μονάδας Υγείας και ενός τόπου κατοικίας συμπολιτών μας, εξετάζει και την κατάσταση του οδικού δικτύου, γιατί προφανώς άλλη είναι η ταχύτητα στο εθνικό οδικό δίκτυο, άλλη είναι η ταχύτητα στην Εγνατία, άλλη είναι σε ένα νομαρχιακό, άλλη είναι σε έναν αγροτικό δρόμο κ.λπ..

Τρίτη παρατήρηση, σε σχέση  με  το προσωπικό του ΕΚΑΒ. Μιλάμε με τελευταία στοιχεία -είναι του Οκτωβρίου, δηλαδή του μήνα που μόλις πέρασε- από τη Διοίκηση του ΕΚΑΒ. Στο σύνολο οργανώθηκαν και προσλήφθηκαν από  ο ΕΚΑΒ, είναι στην τελευταία φάση του διαγωνισμού τους, στη φάση της πρόσληψης 354 άτομα, ενώ για τα υπάρχοντα Επιχειρησιακά Κέντρα τα κενά που μένουν ακόμα είναι  240 άτομα συνολικά. Στην εισήγηση φαίνονται και ανά ειδικότητα, είναι διοικητικοί υπάλληλοι, μηχανικοί, διασώστες, πληρώματα ασθενοφόρων κ.λπ..

Όσον αφορά στο στόλο του ΕΚΑΒ, σήμερα είναι 958 οχήματα. Από αυτά το 45% είναι νέα, ήρθαν δηλαδή στο ΕΚΑΒ από το 2015 και μετά, δε θα σταθώ στις λεπτομέρειες που αναφέρονται στην Εισήγηση. Εκτός από αυτά, σήμερα είναι σε εξέλιξη ενέργειες και διαδικασίες για τη συνολική προμήθεια 145 νέων ασθενοφόρων, 100 για τις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας, Νοτίου Αιγαίου, Θεσσαλίας, 17 για τις Επιχειρησιακές Μονάδες του ΕΚΑΒ στην Κεντρική Ελλάδα και 28 – θα ήθελα να σταθώ σε αυτές τις 28, γιατί είναι προμήθεια 28 νέων ασθενοφόρων για τα παραρτήματα του ΕΚΑΒ της Πάτρας, Τρίπολης και Λαμίας, από ίδιους πόρους του ΕΚΑΒ, και τα σημειώνω ξεχωριστά γιατί είναι με θεσμοθέτηση τελευταία και προχωράει η άμεση χρηματοδότηση του προϋπολογισμού του ΕΚΑΒ από τον ΕΟΠΥΥ.

Επίσης, όσον αφορά στις αεροδιακομιδές, λειτουργεί η βάση στη Σύρο, λειτουργεί, ουσιαστικά για να καλύπτει και τις ανάγκες της βάσης της Χαλκιδικής στη Θεσσαλονίκη και σχεδιάζεται και η λειτουργία βάσης αεροδιακομιδών στο Άκτιο.

Όσον αφορά στις προτάσεις, και να ολοκληρώσουμε με αυτό την παρουσίαση. Πρώτον, είναι η αξιοποίηση όλων των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του ΕΚΑΒ μέσα από ένα ενιαίο επιχειρησιακό συντονισμό. Εδώ θα πρέπει να δούμε και αυτό το Ενιαίο Επιχειρησιακό Κέντρο,  το οποίο θα δει, με βάση και το χάρτη υγείας, όπως είπαμε, τη χωροθέτηση και τη δημιουργία νέων Επιχειρησιακών Βάσεων. Σε αυτή την κατεύθυνση του Ενιαίου Κέντρου συζητάμε την ένταξη όλων των πλωτών μέσων του Λιμενικού που ενδεχόμενα χρησιμοποιούνται στο σύστημα των πλωτών διακομιδών σε ένα ενιαίο φορέα, την εξέταση  δημιουργίας Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων του ΕΚΑΒ. Αυτή θα οργανώσει και τη βάση των αεροδιακομιδών στο Άκτιο, αλλά και θα απαντήσει  στα ερωτήματα πού αλλού και τι βάσεις χρειαζόμαστε. Σχετικά με αυτό, επίσης, να πούμε, ότι χρειάζεται στην ευθύνη αυτού του ενιαίου φορέα να λύσουμε το θέμα συνεργασίας των δυνάμεων  ΕΜΑΚ και ΕΚΑΒ που στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δρουν από κοινού, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα κοινής μετακίνησης. Είναι χαρακτηριστικό, δηλαδή, αυτό που μου είπαν στη συνάντησή μου η Διοίκηση της Πυροσβεστικής στην Κρήτη: Πάνε οι δυνάμεις της ΕΜΑΚ ή του ΕΚΑΒ, ενδεχομένως και περιμένει η μία την άλλη στον  τάδε  ορεινό όγκο που ενδεχομένως υπάρχει μια επιχείρηση διάσωσης κ.λπ., που πρέπει να το δούμε. Σε αυτό τον ενιαίο φορέα, επίσης, είναι το θέμα της επισκευής όσων ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ για διάφορους λόγους, βασικά  συντήρησης και επισκευής, έχουν ακινητοποιηθεί.

Το δεύτερο είναι ότι θα πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια «αιμοδοσίας», θα έλεγα, του ΕΚΑΒ για νέο προσωπικό. Ήδη ανέφερα από την Έκθεση της διοίκησης του ΕΚΑΒ, πρέπει να οργανωθούν, υπάρχουν κενά για 240 άτομα στις υπάρχουσες  επιχειρησιακές  βάσεις, χωρίς να συμπεριλαμβάνουμε  εδώ τις νέες επιχειρησιακές βάσεις που θα πρέπει να φτιαχτούν καθώς και πόσο προσωπικό χρειάζονται. Με αφορμή αυτό πρέπει να δούμε συνέργειες συνολικά των δυνάμεων ΕΜΑΚ και ΕΚΑΒ, δεν είναι μόνο η επειγόντως αερομεταφορά  στο χώρο της επιχείρησης. Να εξετάσουμε τις συνέργειες και τη συνεργασία, θα έλεγα, του ΕΚΑΒ με την Πυροσβεστική Υπηρεσία ως ένα βαθμό και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, θέματα που βεβαίως άπτονται και διυπουργικών  συνεννοήσεων, του Υπουργείου Εσωτερικών για παράδειγμα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση ή του Υπουργείου Υγείας για το ΕΚΑΒ και του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την Πυροσβεστική.

Για την ανανέωση του στόλου του ΕΚΑΒ, παίρνοντας υπόψη ότι πέρα από το 45% του στόλου είναι νέα ασθενοφόρα, όπως προείπα, κάθε 43 δευτερόλεπτα ένα ασθενοφόρο, κάπου στην Ελλάδα, επιχειρεί. Με βάση αυτό και το ότι έχουμε μεγάλη φθορά και καταπόνηση των οχημάτων, προτείνεται  ο διαγωνισμός 600 ασθενοφόρων με παράδοση 200 ασθενοφόρων ανά διετία. Μιλάμε για μια τέτοια διαρκή – συνεχή διαδικασία ανανέωσης του στόλου.

Θα πρέπει να δούμε ως τέταρτη παρατήρηση την πρόταση για την άρση των εμποδίων στη λειτουργία προγραμμάτων τηλεϊατρικής που αφορούν τις νησιωτικές περιοχές, την ανάπτυξη και την εξάπλωση της τηλεματικής στα παραρτήματα του ΕΚΑΒ.

Μέσα στις προτάσεις για το ΕΚΑΒ θα έλεγα ότι πρέπει να δούμε τη χάραξη αποτελεσματικής οδικής ασφάλειας. Αυτό είναι ευνόητο, ουσιαστικά τα περισσότερα ατυχήματα είναι τροχαία.

Ένα ερωτηματικό που κατατίθεται και στην εισήγηση είναι η χρέωση διασώσεων των τουριστών σε όφελος του Ελληνικού Δημοσίου που αυτό θα μπορούσε να εξασφαλίσει αρκετά, αφού έτσι κι αλλιώς είναι ασφαλισμένοι οι ευρωπαίοι πολίτες, είναι ασφαλισμένοι πολίτες στις χώρες από τις οποίες έρχονται. Η χρέωση των διασώσεων στα ασφαλιστικά τους ταμεία μπορεί να καλύψει μεγάλο κομμάτι των λειτουργικών εξόδων ΕΚΑΒ και ΕΜΑΚ.

Η εισήγηση τελειώνει. Δεν θα ήθελα να σταθώ σε κάποια τοπικά θέματα που αναπτύχθηκαν από τη συζήτηση που έγινε, δηλαδή για την Κέρκυρα η λειτουργία ενός αυτοτελούς σταθμού του ΕΚΑΒ που αυτή τη στιγμή  υπάγεται  στα Γιάννενα. Στη Μυτιλήνη να χωρισθεί   -το  ανέφερα  και σαν παράδειγμα της λειτουργίας του ΕΚΑΒ-   σε παράρτημα Βορείου Αιγαίου με έδρα τη Μυτιλήνη και Νοτίου Αιγαίου με έδρα τη Ρόδο. Αναφέρθηκα  και στο Ηράκλειο της Κρήτης, όπου πρέπει να δούμε την κάλυψη των Κέντρων Υγείας με το απαραίτητο προσωπικό για την  λειτουργία των ασθενοφόρων των Κέντρων Υγείας και τη δημιουργία ενός νέου σταθμού σε μια περιοχή.

Νομίζω, ότι το ζητούμενο είναι η συνεχής προσπάθεια και η συνεχής βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΕΚΑΒ. Πιστεύω ότι σε όποια γωνιά της πατρίδας μας και αν βρίσκονται, όλοι οι πολίτες έχουν το δικαίωμα ανεξαίρετα και ανεξάρτητα από την οικονομική κατάστασή τους, την απρόσκοπτη πρόσβασή τους στο δημόσιο σύστημα υγείας και αυτό το επωμίζεται  το ΕΚΑΒ στο οποίο πρέπει να δώσουμε βάρος για να μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την υποχρέωσή του.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ(Πρόεδρος της Επιτροπής): Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Ηγουμενίδη. Η εισήγησή του έχει κατατεθεί, έχει μοιραστεί  σε όλους  έγκαιρα. Επομένως, έχει μελετηθεί και μπορεί κανείς τώρα να κάνει διευκρινιστικές ερωτήσεις και τοποθετήσεις και στην παρουσίαση, αλλά και στον κυρίως κορμό της εισήγησης.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Αν θέλει κάποιος συνάδελφος να κάνει κάποια προσθήκη σε αυτό το τελευταίο κομμάτι της εισήγησης, για τα τοπικά μέτρα, μπορεί να την καταθέσει και να συμπεριληφθεί στην Έκθεση.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: Έχει σταλεί η εισήγηση;

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ(Πρόεδρος της Επιτροπής): Έχει μοιραστεί  κύριε Υπουργέ, με ηλεκτρονικό μέσο. Θα σας τη δώσουμε στο τέλος της συνεδρίασης, διότι είναι πάρα πολύ κρίσιμο θέμα και αγγίζει όλη τη λειτουργία, όχι μόνο της Περιφέρειας, αλλά και της υγείας του πολίτη, του υπέρτατου αυτού αγαθού, σε όλη την Επικράτεια.

Δεν υπάρχουν  άλλες ερωτήσεις.

Ψηφίζουμε;

ΠΟΛΛΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ: Ναι.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ(Πρόεδρος της Επιτροπής): Ψηφίσαμε «Ναι», αφού λάβουμε υπόψιν την  παρατήρηση του κ. Γεωργαντά. Άρα με ένα «παρών».

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Επειδή από ό,τι φάνηκε, πιθανόν κάποιοι συνάδελφοι  δεν είναι ενημερωμένοι, εγώ νομίζω ότι αν κάποιος έχει  παρατηρήσεις  να τον περιμένουμε, να δώσετε ένα χρονικό περιθώριο εσείς κύριε Πρόεδρε και να συμπεριληφθούν στην Έκθεση, ούτως ή άλλως,  συμπληρωματικά.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ(Πρόεδρος της Επιτροπής): Αφού βέβαια το  εγκρίνετε  εσείς, κύριε Ηγουμενίδη, γιατί εσείς έχετε την ευθύνη της εισήγησης, αλλά συγχρόνως ψηφίζετε και συνεπώς καλό θα είναι να το αποφύγουμε αυτό, να μην έρθουμε εκ των υστέρων και προσθέτουμε διάφορα πράγματα στη νέα εισήγηση, η οποία εγκρίθηκε από την Επιτροπή. Νομίζω, ότι πρέπει να το κλείσουμε εδώ το θέμα και να μην έχουμε άλλη διαδικασία.

Με σχετική πλειοψηφία  εγκρίνεται.