Στο χέρι μας είναι

ΗγουμενίδηςΤου Νίκου Ε. Ηγουμενίδη *

Όπως είναι γνωστό, προχωρούν με γοργούς ρυθμούς οι διαδικασίες για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου στο Καστέλι Πεδιάδος. Πρόκειται για έργο, με αυτονόητη την επίδραση στην ανάπτυξη της Κρήτης.

Εκτός του αεροδρομίου, στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου, και με τον Νότιο Οδικό Άξονα (Σύνδεση με τον άξονα Ηράκλειο – Αρκαλοχώρι – Βιάννος).

Η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι θα συμβάλλει αποφασιστικά στην τόνωση της απασχόλησης αφού:

  • Κατά την περίοδο της κατασκευής θα δημιουργηθούν περίπου 1000 άμεσες θέσεις εργασίας για διάστημα περίπου 5 ετών
  • Κατά την περίοδο της λειτουργίας του αεροδρομίου θα δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας.
  • Νέες, εκατοντάδες θέσεις εργασίας, θα δημιουργηθούν όταν αναπτυχθούν οι εμπορικές υποδομές και χρήσεις.

Αν και δεν είναι σκοπός του παρόντος άρθρου, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τις κυβερνητικές παρεμβάσεις, οι οποίες ουσιαστικά ξεπέρασαν ανεπάρκειες, καθυστερήσεις και εμπόδια χρόνων, έτσι ώστε οι διακηρύξεις του παρελθόντος για το νέο αεροδρόμιο, σήμερα να παίρνουν «σάρκα και οστά». Προφανώς, αξίζει να σημειώσουμε την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης, που σε ένα δύσκολο περιβάλλον, έμπρακτα και όχι με λόγια, εκδηλώνει την απόφασή της για την κατασκευή στην Κρήτη, αυτής της πύλης εισόδου από την Μέση Ανατολή προς την Ελλάδα και την Ευρώπη. Πρόκειται για έργο που θα αποδώσει στην Κρήτη ένα από τα πλέον σύγχρονα Ευρωπαϊκά αεροδρόμια.

Ωστόσο, τα όποια θετικά συναισθήματα, που  προκαλεί η πρόοδος των έργων για το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι, δεν μπορούν να κρύψουν τα κενά, τις ανεπάρκειες και τελικά τις ανάγκες που διαχρονικά ταλανίζουν το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» στην Αλικαρνασσό. Πρόκειται για ένα αεροδρόμιο, που θα αποτελεί, στην Κρήτη, πύλη εισόδου της Ελλάδας για τα επόμενα 5 – 6 χρόνια τουλάχιστον, στην καλύτερη περίπτωση.

Όποιος προσεγγίζει το αεροδρόμιο είτε ως ταξιδιώτης ή συνοδός του είτε ως επαγγελματίας του χώρου (οδηγοί ΤΑΞΙ, Τουριστικές επιχειρήσεις, τουριστικά λεωφορεία κλπ), δεν χρειάζεται ιδιαίτερη εμπειρία ή γνώσεις για να διαπιστώσει ότι αδυνατεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες που υπάρχουν. Αυτές οι ανεπάρκειες γίνονται περισσότερο εμφανείς τη θερινή περίοδο με τις αυξημένες απαιτήσεις.

Υπάρχουν προβλήματα:

  • Στο χώρο εξυπηρέτησης των ταξιδιωτών και τις «ξενοδοχειακές» υποδομές του αεροδρομίου
  • Στην παραλαβή – παράδοση των αποσκευών των ταξιδιωτών
  • Στην πρόσβαση των ταξιδιωτών στην «πίστα» των ΤΑΞΙ
  • Στην κίνηση, πρόσβαση και στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων
  • Στον χώρο στάθμευσης βραχείας διάρκειας, των ΙΧ αυτοκινήτων, με τα οποία οι ταξιδεύοντες φτάνουν στο αεροδρόμιο
  • Στην απαραίτητη σε κάθε αεροδρόμιο αίθουσα VIP
  • Στην τεχνική κάλυψη των υποδομών του αεροδρομίου (ηλεκτρολόγος – υδραυλικός – ψυκτικός κλπ)

Για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων υπάρχουν πολλές, καλά μελετημένες προτάσεις και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ώριμες μελέτες για τις αναγκαίες παρεμβάσεις.

  • Έχει δρομολογηθεί η παραχώρηση έκτασης από το Υπ. Εθνικής Άμυνας – Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας για την αίθουσα VIP, για τους απαραίτητους χώρους στάθμευσης και την εκτροπή του τέλους της Λεωφόρου Ικάρου μέσα από τις εγκαταστάσεις της ΜΟΜΑ, με την ταυτόχρονη απόδοση του στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου.
  • Έχουν εγκριθεί οι δαπάνες 800.000 € για τον κλιματισμό, 200.000 € για την αυτοματοποίηση του ιμάντα αποσκευών και οι δαπάνες που απαιτούνται για τα υπόλοιπα αναγκαία έργα υποδομής.
  • Στην ίδια κατεύθυνση, υπάρχει η πρόταση για Μονάδα Υγείας αντάξια της εικόνας που θέλουμε να έχουν οι πύλες εισόδου της χώρας. Σε ένα σχετικά ενιαίο χώρο, να υπάρχουν Ιατρείο, Θάλαμος βραχείας νοσηλείας, Χώρος ανάπαυσης του προσωπικού, Φαρμακείο, Σταθμός ΕΚΑΒ.

Νομίζω, γνωρίζοντας τις ανάγκες αλλά και τις προτάσεις επίλυσης των προβλημάτων που έχουν αναδειχθεί, θα πρέπει να κινηθούμε άμεσα, έτσι ώστε να δρομολογήσουμε από τώρα τα απαιτούμενα έργα. Να οργανώσουμε τις εργασίες μέσα στην ερχόμενη (σχετικά μειωμένης κίνησης) χειμερινή περίοδο.

Πρώτο βήμα θεωρώ σύσκεψη – συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων Κυβέρνησης (Αντιπροεδρία, Υπ. Οικονομικών, Υπ. Ανάπτυξης, Υπ. Εθν. Άμυνας, Υπ. Μεταφορών, Υπ. Τουρισμού), της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Διοίκηση ΥΠΑ, Αερολιμενάρχης Ηρακλείου) και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Περιφέρεια Κρήτης, Δήμος Ηρακλείου).

Πέρα από λόγια, πρέπει να δράσουμε άμεσα. Θα κριθούμε. από το αποτέλεσμα Στο χέρι μας είναι, να υποδεχθούμε την νέα τουριστική περίοδο με αναβαθμισμένο – ανακαινισμένο το αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης». 

 

* Βουλευτής Ηρακλείου, Συντονιστής ΕΠΕΚΕ Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο
Για να λαμβάνεις ενημερωτικό υλικό και γνωρίζεις για τις δράσεις μας.
Γράψε απλά το email σου!
Εγγραφείτε