Γιατί «ναι» στο Μουσικό Εργαστήρι

«Λαβύρινθος» στο Χουδέτσι

Του Νίκου Ε. Ηγουμενίδη*

 

ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ-ΝΙΚΟΣΠριν λίγο καιρό, ένας σημαντικός για την Κρήτη και την Ελλάδα καλλιτέχνης, ο Ross Daly, ανέβηκε τα σκαλιά στο Μέγαρο Μαξίμου.

Όπως είναι γνωστό, είχε προηγηθεί η ανακοίνωση από τους διοργανωτές του καλλιτεχνικού Φεστιβάλ στο Χουδέτσι ότι φέτος δεν θα πραγματοποιηθεί το Φεστιβάλ που επί επτά χρόνια συγκεντρώνει το ενδιαφέρον μουσικών και κοινού από όλο τον πλανήτη. Ο περσινός αριθμός επισκεπτών μέσα σε ένα τετραήμερο, μετά από ένα αξιοσημείωτο ρεκόρ αύξησης επισκεπτών, υπερέβη τους 50.000 ανθρώπους.

Είναι φυσικό ότι το μικρό Χουδέτσι δεν «χωρά» πλέον έναν τέτοιο αριθμό και δεν μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια τόσων πολλών επισκεπτών. Κατά κάποιο τρόπο, το Φεστιβάλ πληρώνει το τίμημα της επιτυχίας του.

Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα σημειώθηκε μια «αθόρυβη» κινητοποίηση τόσο στην Κυβέρνηση με πρωτοβουλία και συντονισμό από την Αντιπροεδρία, όσο και με την επιτόπια παρουσία στην έδρα του «Λαβύρινθου» και με συναντήσεις με τον ίδιο τον καλλιτέχνη και με στενό συνεργάτη του με στόχο να διερευνηθούν όλα τα ενδεχόμενα.

Καρπός της κινητικότητας ήταν η ευρεία σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Υπουργό Επικρατείας Χριστόφορο Βερναρδάκη και με την παρουσία του ίδιου του καλλιτέχνη. Παρόντες επίσης συνεργάτες που γνωρίζουν καλά το θέμα από την Αντιπροεδρία της Κυβέρνησης και το αρμόδιο Υπουργείο Πολιτισμού. Στο τραπέζι κατατέθηκαν πολλές και ενδιαφέρουσες ιδέες.

Κοινός τόπος; Η ορθή και πολιτική στην ουσία της απόφαση να μπει πλάτη πρώτα και κύρια στη βασική δομή και στις πραγματικές ρίζες της επιτυχίας: Τόσο στα θεμέλια, δηλαδή το «σπίτι» όπου στεγάζεται και λειτουργεί όλο το έτος το Μουσικό Εργαστήριο, όσο και στις καθιερωμένες πλέον «Μουσικές Παρασκευές» οι οποίες αποτελούν έναν από τους διεθνείς πολιτιστικούς θεσμούς διαρκείας της Κρήτης καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού και με την παρουσία σημαντικών κορυφαίων μουσικών από όλο τον κόσμο με ανεξίτηλο κάθε χρόνο το αποτύπωμα τους στην τοπική κοινωνία.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να στεριώσει η ραχοκοκαλιά όσων έχει πετύχει ο Ross Daly σε έναν τόπο – μαγνήτη διάσωσης και διάσωσης ενός μωσαϊκού πολιτιστικών και μουσικών παραδόσεων. Με την απόφαση αυτή διασφαλίζεται και για τις επόμενες γενιές το Μουσικό Εργαστήρι «Λαβύρινθος» ως χώρος βιωματικής εκπαίδευσης και σημείο συνάντησης για νέους δημιουργούς, αλλά και η σημασία της Κρήτης ως αυτονόητο κέντρο συνάντησης αυτών των μουσικών παραδόσεων.

Είναι ένα μήνυμα με πολλούς αποδέκτες ότι σε μια έντονα ασφυκτική δημοσιονομική περίοδο ανακοινώθηκε η χρηματοδότηση, με πόρους του Υπουργείου Πολιτισμού, του προγράμματος «Μουσικές Παρασκευές» που διοργανώνει το Μουσικό Εργαστήριο «Λαβύρινθος», αλλά και η διερεύνηση, μετά από διαβούλευση και συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς και φυσικά την τοπική αυτοδιοίκηση, της συντήρησης και επισκευής του κτιρίου όπου στεγάζεται το Μουσικό Εργαστήριο «Λαβύρινθος» ώστε να αποκτήσει μόνιμη στέγη στον τόπο του. Είναι ένα σαφές μήνυμα απέναντι στην προηγηθείσα αδράνεια, ενάντια στην ευκαιριακή αποκόμιση κερδών, αλλά και κόντρα στο ρεύμα της παγκοσμιοποίησης που απειλεί να συμπαρασύρει στο πέρασμα της τις παραδόσεις της ευρύτερης γεωπολιτικής περιοχής

Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να συζητηθεί γιατί έμειναν στα συρτάρια προηγούμενες μελέτες που αφορούν το κτίριο. Η υπόθεση του Μουσικού Εργαστηρίου στο Χουδέτσι είναι και πρέπει να αποτελέσει ένα έμπρακτο πρότυπο παράδειγμα άσκησης βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης.

Στο επόμενο διάστημα πρέπει από κοινού όλοι οι αρμόδιοι φορείς, δηλαδή ο Δήμος, η Περιφέρεια, τα συναρμόδια Υπουργεία να εντατικοποιήσουν την προσπάθεια συντονισμού, συνεργασίας και υπέρβασης όλων των εμποδίων πάνω σε αυτήν ακριβώς τη βάση. Μόνον έτσι μπορούμε να εγγυηθούμε πραγματικά τη διασφάλιση και στις επόμενες γενιές ενός μεγάλου Φεστιβάλ με τη σφραγίδα ενός μεγάλου καλλιτέχνη που έχει συνδεθεί με την Κρήτη. Μόνον έτσι δεν θα κριθούμε κατώτεροι των περιστάσεων απέναντι σε όσα γεννά και προσφέρει ο τόπος μας.

*Ο Νίκος Ε. Ηγουμενίδης είναι βουλευτής Ν.Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Πατρίς» στο φύλλο της 9.6.2017