«Χρειάζεται η κάλυψη όλης της Επικράτειας και τήρηση του συνολικού μας σχεδιασμού για το ΕΚΑΒ» (27.4.2017)

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Νίκος Ηγουμενίδης για το ΕΚΑΒ: «Χρειάζεται η κάλυψη όλης της Επικράτειας και τήρηση του συνολικού μας σχεδιασμού για το ΕΚΑΒ»

Τοποθέτηση στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων σχετικά με τα πεπραγμένα του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.)

Ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην Διοικητής της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης Νίκος Ηγουμενίδης έλαβε το λόγο στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής κατά την ενημέρωση σχετικά με τα πεπραγμένα του ΕΚΑΒ, τονίζοντας αρχικά ότι «τόσο οι διοικήσεις των Υγειονομικών Περιφερειών, όσο και η διοίκηση του ΕΚΑΒ, μέσα από μια σοβαρή προσπάθεια στον πολιτικό προσανατολισμό που χαράσσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, όντως έχουν ανασχέσει τον «κατήφορο» του δημόσιου συστήματος υγείας και ότι όντως φαίνεται ότι έχει αντιστραφεί η πορεία διάλυσης της δημόσιας υγείας στην Ελλάδα».

Επικρίνοντας τόσο την καταψήφιση από πλευράς της Νέας Δημοκρατίας, όσο και το «παρών» των υπολοίπων κομμάτων της Αντιπολίτευσης σχετικά με τις νέες διοικήσεις των Υγειονομικών Περιφερειών, ο Νίκος Ηγουμενίδης παρατήρησε: «Πράγματι η παρέμβαση πριν από λίγο του εκπροσώπου της Ν.Δ., τοποθέτησε τα πράγματα στη θέση τους. Αυτοί που ακούν τις συμβουλές του Θεοδωρικάκου και θέλουν να συνεχίσουν το έργο Σαμαρά- Βενιζέλου, δεν μπορούν παρά να καταψηφίζουν αυτές τις διοικήσεις των ΥΠΕ, δεν μπορούν παρά να καταψηφίζουν αυτή την διοίκηση και αυτόν τον απολογισμό του ΕΚΑΒ.», προσθέτοντας ότι το «παρών» των υπολοίπων κομμάτων στοιχίζεται πίσω από την ίδια τακτική.

 Αναφερόμενος στα πεπραγμένα για το ΕΚΑΒ, ο Νίκος Ηγουμενίδης έδωσε έμφαση στη σημασία της τήρησης και της χάραξης του συνολικού σχεδιασμού: «Τι ανάγκες έχουμε σε προσωπικό, το τι ανάγκες έχουμε στον στόλο των ασθενοφόρων, τι γίνεται με τα πλωτά μέσα, τι γίνεται με τα εναέρια μέσα, έχει να κάνει με το συνολικό μας σχεδιασμό, όπου νομίζω, ότι συμφωνούμε στην βασική αρχική τοποθέτησή: Ότι δηλαδή χρειάζεται η κάλυψη της επικράτειας για να έχουμε την έγκαιρη πρόσβαση των ασθενών στις δομές υγείας που έχουν ανάγκη. Τι χρειάζεται να κάνουμε, πού χρειάζεται να αναπτύξουμε τις δυνάμεις του ΕΚΑΒ και ποιες δυνάμεις, δεν είναι παντού οι ίδιες».

Ο Νίκος Ηγουμενίδης, αναφέρθηκε στην εμπειρία του στο σχεδιασμό από την θητεία του ως Διοικητής της 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας Κρήτης, παρατηρώντας ότι: «Δεν σας κρύβω, ότι σε αυτόν τον σχεδιασμό είχα πολλές αντιδράσεις και πιέσεις να τον αλλάξω από συγκεκριμένα Πολιτικά Γραφεία Βουλευτών κομμάτων της αντιπολίτευσης».

Επιπλέον, σημείωσε το παράδειγμα από το Σταθμό στη θέση Μάρθα, επιμένοντας ότι ο αρχικός σχεδιασμός για το ΕΚΑΒ δεν πρέπει να αλλάξει και προσθέτοντας ότι: «Νιώθω λίγο άβολα ότι τις δικαιολογίες ή των πιέσεων που ασκούνταν σε εμένα ως Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας- ότι να δούμε ενδιάμεσες λύσεις, να δούμε πιο εύκολα εφαρμόσιμες λύσεις κ.λπ.- να τις βλέπω ως δικαιολογίες και τωρινών αποφάσεων οι οποίες αλλάζουν τον αρχικό σχεδιασμό».

Σε σχέση με την οικονομία των ανθρώπινων πόρων, ο Νίκος Ηγουμενίδης αναφέρθηκε αναλυτικά στην πρόσφατη ρύθμιση της σημερινής Κυβέρνησης:  «Αποφασίσαμε με τον ν.4368/2016, άρθρο 78, ότι οι οδηγοί των ασθενοφόρων δύναται να είναι προσωπικό του πυροσβεστικού σώματος και προσωπικό των ΟΤΑ, εφόσον έχει εκπαιδευθεί σε ταχύρρυθμη εκπαίδευση και έχει βασικές γνώσεις παροχής πρώτων βοηθειών», ενώ εξηγώντας την ανάγκη συνέργειας της τοπικής αυτοδιοίκησης και της πυροσβεστικής υπηρεσίας τόνισε με νόημα: «Υπάρχουν περιπτώσεις που υπάρχει ασθενοφόρο, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει προσωπικό. Το ερώτημα είναι τι είναι ασφαλέστερο για τον άρρωστο; Να μετακινηθεί με το ασθενοφόρο που θα οδηγεί ο οδηγός του δημάρχου ή ο οδηγός του πυροσβεστικού οχήματος, που εκείνη τη στιγμή κάθεται ή να μεταφερθεί στην καρότσα ενός αγροτικού οχήματος;»

Επιπρόσθετα για την οικονομία του προσωπικού, αναφέρθηκε στο Κέντρο Υγείας Βιάννου: «Διακομιδές από την Βιάννο στα 60 – 70 χιλιόμετρα στο νοσοκομείο, 10 ή 15, σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνούν την μια διακομιδή ανά διήμερο, σε βάθος τριετίας. Πόσοι οδηγοί ασθενοφόρου – διασώστες χρειάζονται για να κάνουν μια διακομιδή ανά διήμερο; Και όμως, το Κέντρο Υγείας Βιάννου έχει τρεις οδηγούς, ενώ έφτανε και ένας. Έχει τρεις οδηγούς, έναν επικουρικό που μάλιστα, τελειώνει η θητεία τους σε ενάμιση μήνα και υπάρχει ένα ερωτηματικό από την περιοχή για το τι θα γίνει, αν θα ανανεωθεί η θητεία του ή όχι και επειδή προφανώς, δεν φτάνουν οι πέντε οδηγοί για να καλύψουν τις βάρδιες του Κέντρου Υγείας, δεν έγινε ο σταθμός της Μάρθας και το ΕΚΑΒ του Ηρακλείου με ασθενοφόρο καλύπτει κάποιες βάρδιες μέσα στο Κέντρο Υγείας Βιάννου. Είναι ή δεν είναι κατά τη γνώμη σας, κύριε πρόεδρε, σπατάλη ανθρώπινου δυναμικού; Κατά τη γνώμη μου, είναι».

Σχετικά με σταθμούς του ΕΚΑΒ στο Λασίθι, σημείωσε: «Ας μη συζητήσουμε το γιατί, αλλά μέσα σε μια χρονιά τρεις τομείς του ΕΚΑΒ, 3 επί 17 είναι 51 άτομα, 5.000 διακομιδές. Νομικά, λειτουργεί σωστά. Δεν εξαντλείται το προσωπικό εδώ; Θέλω να πω, ότι είναι σαφής και σωστή η διάταξη που λέει ότι ένας επαγγελματίας οδηγός, δεν πρέπει να είναι πάνω από οκτώ ώρες συνεχόμενα στο τιμόνι. Υπάρχουν όμως αυτές οι ιδιαιτερότητες, ανάλογα με την κίνηση σε κάθε τομέα, που κατά τη γνώμη μου, δεν μπορούμε να κινούμαστε με την κατεύθυνση 17 ανά τομέα, 11 ανά σταθμό, 5 ανά κέντρο υγείας».

Κλείνοντας την παρέμβαση του, ο Νίκος Ηγουμενίδης επεσήμανε: «Υπάρχει η συγκεκριμένη κίνηση της κάθε περιοχής. Δεν μπορεί να μένει καμία περιοχή της Ελλάδας ακάλυπτη, αλλά δεν μπορούμε να μένουμε θρησκευτικά προσηλωμένοι ως άλλοι εικονολάτρες σε αυτά τα νούμερα».

Το Γραφείο Τύπου

Αθήνα, 28.4.2017

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄

ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ 

Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο

(Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)

Στην Αθήνα, σήμερα, 27 Απριλίου 2017, ημέρα Πέμπτη και ώρα 10.30΄, συνεδρίασε, στην Αίθουσα Γερουσίας του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Νίκου Μανιού, με θέμα ημερήσιας διάταξης:

 Ενημέρωση των μελών της Επιτροπής, σύμφωνα με το άρθρο 36 παρ. 5 του Κανονισμού της Βουλής, από τον Υπουργό Υγείας, κ. Ανδρέα Ξανθό, σχετικά με τα πεπραγμένα του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (Ε.Κ.Α.Β.).

 ………………………………………………………………………………………………………………………………………

ΝΙΚΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριοι Υπουργοί, νομίζω ότι ο απολογισμός που ακούσαμε από την διοίκηση του ΕΚΑΒ, σαν συνέχεια του απολογισμού των ΔΥΠΕαρχών, που ακούσαμε τις προηγούμενες μέρες, δείχνει ότι ουσιαστικά πράγματι, τόσο οι διοικήσεις των Υγειονομικών Περιφερειών, όσο και η διοίκηση του ΕΚΑΒ, μέσα από μια σοβαρή προσπάθεια στον πολιτικό προσανατολισμό που χαράσσει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, όντως έχουν ανασχέσει τον «κατήφορο» του δημόσιου συστήματος υγείας, όντως φαίνεται ότι έχει αντιστραφεί η πορεία της διάλυσης της δημόσιας υγείας στην Ελλάδα.

Με αυτή την έννοια, πράγματι η παρέμβαση πριν από λίγο του εκπροσώπου της Ν.Δ., για εμένα τοποθέτησε τα πράγματα στη θέση τους. Αυτοί που ακούν τις συμβουλές του Θεοδωρικάκου και θέλουν να συνεχίσουν το έργο Σαμαρά- Βενιζέλου, δεν μπορούν παρά να καταψηφίζουν αυτές τις διοικήσεις των ΥΠΕ, δεν μπορούν παρά να καταψηφίζουν αυτή την διοίκηση και για αυτόν τον απολογισμό του ΕΚΑΒ. Πράγματι, μένω με μισή την ερώτηση, κ. Πρόεδρε: Το «παρών» του ΠΑ.ΣΟ.Κ… Ένα δεύτερο ερωτηματικό που έχω, το «παρών» των υπολοίπων κομμάτων που στοιχίζονται πίσω από την ίδια τακτική.

Ας έρθουμε λίγο στα του ΕΚΑΒ. Κύριε Πρόεδρε, όντως είχατε έναν πλούσιο απολογισμό που δείχνει μια θετική δραστηριότητα που αναπτύχθηκε. Επιτρέψτε μου μερικές σκέψεις. Η πρώτη από όλες αφορά τον συνολικό σχεδιασμό. Ομολογώ, ότι δεν τον έχω αντιληφθεί απολύτως. Πιστεύω, όμως, ότι το τι ανάγκες έχουμε σε προσωπικό, το τι ανάγκες έχουμε στον στόλο των ασθενοφόρων, τι γίνεται με τα πλωτά μέσα, τι γίνεται με τα εναέρια μέσα, έχει να κάνει με το συνολικό μας σχεδιασμό, όπου νομίζω, ότι συμφωνούμε στην βασική αρχική τοποθέτησή: Ότι δηλαδή, χρειάζεται η κάλυψη της επικράτειας για να έχουμε την έγκαιρη πρόσβαση των ασθενών στις δομές υγείας που έχουν ανάγκη. Τι χρειάζεται να κάνουμε, που χρειάζεται να αναπτύξουμε τις δυνάμεις του ΕΚΑΒ και ποιες δυνάμεις, δεν είναι παντού οι ίδιες με βάση αυτά, το συνολικό σχεδιασμό.

Επιτρέψτε μου, επίσης, σχετικά με αυτό, του συνολικού σχεδιασμού, μια παρατήρηση. Συμμετείχα σε έναν τέτοιον σχεδιασμό, στην περιοχή της Κρήτης- δεν θέλω να αναφερθώ αυτή τη στιγμή με λεπτομέρειες- ως Διοικητής της Υγειονομικής Περιφέρειας. Δεν σας κρύβω, ότι σε αυτόν τον σχεδιασμό είχα πολλές αντιδράσεις και πιέσεις να τον αλλάξω από συγκεκριμένα Πολιτικά Γραφεία Βουλευτών κομμάτων της αντιπολίτευσης.

Δεν σας το κρύβω, κύριε Πρόεδρε του ΕΚΑΒ, νιώθω λίγο άβολα ότι τις δικαιολογίες ή των πιέσεων που ασκούνταν σε εμένα ως Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας- ότι να δούμε ενδιάμεσες λύσεις, να δούμε πιο εύκολα εφαρμόσιμες λύσεις κ.λπ.- να τις βλέπω ως δικαιολογίες και τωρινών αποφάσεων οι οποίες αλλάζουν τον αρχικό σχεδιασμό. Νομίζω, ότι πρέπει να το δείτε. Έχω στο μυαλό μου και στέκομαι μόνο σε αυτό, Σταθμός ΕΚΑΒ στη θέση Μάρθα Ηρακλείου, στη διάθεσή σας για όσες λεπτομέρειες θέλετε. Η αλλαγή της Απόφασης έχει την υπογραφή του κ. Μυλωνά.

Σε σχέση με την οικονομία των ανθρώπινων πόρων, αποφασίσαμε με τον ν.4368/2016, άρθρο 78, οι οδηγοί των ασθενοφόρων δύναται να είναι προσωπικό του πυροσβεστικού σώματος και προσωπικό των ΟΤΑ, εφόσον έχει εκπαιδευθεί σε ταχύρρυθμη εκπαίδευση και έχει βασικές γνώσεις παροχής πρώτων βοηθειών. Αυτό αποφασίσαμε. Σε μια συζήτηση που κάναμε στην Επιτροπή της Βουλής για την κάλυψη των ορεινών και νησιωτικών περιοχών, σε εισήγηση που έκανα και μπορώ να καταθέσω και πάλι στα πρακτικά μαζί με την απόφαση, είχα αναφερθεί σε αυτό το θέμα και στην αξιοποίηση του προσωπικού. Μετά την τοποθέτηση αυτή, είχα ένα γράμμα – που επίσης θα καταθέσω στα πρακτικά – από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Προσωπικού του ΕΚΑΒ, η οποία λέει απευθυνόμενη σε εμένα τα εξής: «Κύριε Βουλευτά, νιώθουμε ηθική υποχρέωση να σας αποστείλουμε το παρόν υπόμνημα και να σας επισημάνουμε, ότι στο σύνολο της εισήγησης σας μας βρίσκετε σύμφωνους. Αυτό που πρέπει να προσδιορισθεί και να αναγραφεί ξεκάθαρα, είναι πως η συνέργεια που ζητάτε να γίνει με την πυροσβεστική, αλλά και την τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να περιοριστεί μόνο στη χρήση συνεργείων και πρατηρίων καυσίμων». Φαίνεται μετά σαν παρατήρηση, ότι εν πάση περιπτώσει είναι επικίνδυνο για τη ζωή των άρρωστων κ.λπ..

Σχετικά με τις αιτιάσεις της Ομοσπονδίας, θα ήθελα να καταθέσω την σκέψη μου. Υπάρχουν περιπτώσεις που υπάρχει ασθενοφόρο, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει προσωπικό. Το ερώτημα, λοιπόν, δεν είναι αν θα οδηγεί το ασθενοφόρο. Το ερώτημα, που κατά τη γνώμη μου μπαίνει και απευθύνομαι προς την πανελλήνια ομοσπονδία προσωπικού του ΕΚΑΒ από αυτό το βήμα, είναι τι είναι ασφαλέστερο για τον άρρωστο; Να μετακινηθεί με το ασθενοφόρο που θα οδηγεί ο οδηγός του δημάρχου ή ο οδηγός του πυροσβεστικού οχήματος, που εκείνη τη στιγμή κάθεται ή να μεταφερθεί στην καρότσα ενός αγροτικού οχήματος;

Βεβαίως, υπάρχουν ορισμένα ερωτήματα και προς εσάς. Ποιες είναι οι περιοχές, όπου χρειάζεται αυτή η συνέργεια της τοπικής αυτοδιοίκησης και της πυροσβεστικής υπηρεσίας; Δεύτερη ερώτηση. Έχουμε προχωρήσει στην εκπαίδευση του προσωπικού που σε έκτακτη ανάγκη θα χρησιμοποιηθεί για αυτές τις περιπτώσεις; Τρίτη ερώτηση, που είναι και τοποθέτηση. Εκτός από τον οδηγό του ασθενοφόρου, εφόσον θα κινηθεί το ασθενοφόρο του Κέντρου Υγείας που είναι ακίνητο λόγω έλλειψης προσωπικού, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε προσωπικό του Κέντρου Υγείας είτε νοσηλευτή είτε κάποιο γιατρό, σαν προσωπικό ετοιμότητας για τέτοιες έκτακτες ανάγκες μετακίνησης. Το έχουμε δει, το έχουμε σχεδιάσει;

Θα κάνω μια τελευταία παρατήρηση, πάνω στην οικονομία του προσωπικού. Κέντρο Υγείας Βιάννου. Διακομιδές από την Βιάννο στα 60 – 70 χιλιόμετρα στο νοσοκομείο, 10 ή 15, σε καμία περίπτωση δεν ξεπερνούν την μια διακομιδή ανά διήμερο, σε βάθος τριετίας. Πόσοι οδηγοί ασθενοφόρου – διασώστες χρειάζονται για να κάνουν μια διακομιδή ανά διήμερο; Και όμως, το κέντρο υγείας Βιάννου έχει τρεις οδηγούς, ενώ έφτανε και ένας. Έχει τρεις οδηγούς, έναν επικουρικό που μάλιστα, τελειώνει η θητεία τους σε ενάμιση μήνα και υπάρχει ένα ερωτηματικό από την περιοχή για το τι θα γίνει, αν θα ανανεωθεί η θητεία του ή όχι και επειδή προφανώς, δεν φτάνουν οι πέντε οδηγοί για να καλύψουν τις βάρδιες του Κέντρου Υγείας, δεν έγινε ο σταθμός της Μάρθας και το ΕΚΑΒ του Ηρακλείου με ασθενοφόρο καλύπτει κάποιες βάρδιες μέσα στο Κέντρο Υγείας Βιάννου. Είναι ή δεν είναι κατά τη γνώμη σας, κύριε πρόεδρε, σπατάλη ανθρώπινου δυναμικού; Κατά τη γνώμη μου, είναι.

Δεύτερο ερώτημα, σχετικά με το Λασίθι. Ας μη συζητήσουμε το γιατί, αλλά μέσα σε μια χρονιά τρεις τομείς του ΕΚΑΒ, 3 επί 17 είναι 51 άτομα, 5000 διακομιδές. Νομικά, λειτουργεί σωστά. Δεν εξαντλείται το προσωπικό εδώ; Θέλω να πω, ότι είναι σαφής και σωστή η διάταξη που λέει ότι ένας επαγγελματίας οδηγός, δεν πρέπει να είναι πάνω από οκτώ ώρες συνεχόμενα στο τιμόνι. Υπάρχουν όμως αυτές οι ιδιαιτερότητες, ανάλογα με την κίνηση σε κάθε τομέα, που κατά τη γνώμη μου, δεν μπορούμε να κινούμαστε με την κατεύθυνση 17 ανά τομέα, 11 ανά σταθμό, 5 ανά κέντρο υγείας.

Υπάρχει η συγκεκριμένη κίνηση της κάθε περιοχής. Δεν μπορεί να μένει καμία περιοχή της Ελλάδας ακάλυπτη, αλλά δεν μπορούμε να μένουμε θρησκευτικά προσηλωμένοι ως άλλοι εικονολάτρες σε αυτά τα νούμερα.

Ευχαριστώ.

 

Το nigoumenidis.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει ότι θα έχετε την καλύτερη εμπειρία στην επίσκεψη σας. Ρυθμίσεις Ok