Ομιλία στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων για τη θέσπιση του Εθνικού Μηχανισμού Κοινωνικής Συνοχής
«Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η πολιτική δύναμη που εκφράζει τις οικονομικά ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες», σημείωσε με έμφαση ο Νίκος Ηγουμενίδης κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής. Συγκεκριμένα, κατά τη συζήτηση επί της αρχής του νομοσχεδίου για τον «εθνικό μηχανισμό» κοινωνικής προστασίας, στο οποίο κατατέθηκε και η τροπολογία του Υπ. Εργασίας για την εφάπαξ οικονομική ενίσχυση στους χαμηλοσυνταξιούχους, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε τόσο στο «παράλληλο πρόγραμμα», όσο και στην πρόσφατη ψήφιση του νέου αναπτυξιακού νόμου, εξηγώντας ότι «οι πολιτικοί μας αντίπαλοι μένουν σκόπιμα στην Α ή στην Β κίνηση, γιατί ακριβώς θέλουν να πάρουν το βλέμμα των εργαζομένων της πατρίδας μας από τη συνολική εικόνα και η συνολική εικόνα είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η πολιτική δύναμη που μεροληπτεί υπέρ των αδυνάτων».
Σχετικά με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου για τον Εθνικό Μηχανισμό Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής, ο Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε ότι ο νέος ενιαίος μηχανισμός επιτυγχάνει όσα θα ήθελε ο πολίτης που πληροί τις προϋποθέσεις για να ενταχθεί στον μηχανισμό και φέρνει κρίσιμες βασικές αλλαγές, μεταξύ των οποίων η απλή, διαυγής και χωρίς την παραμικρή υπόνοια «πελατειακού κράτους» διαδικασία.
Σχετικά με τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου μηχανισμού κοινωνικής προστασίας ο Νίκος Ηγουμενίδης ξεχώρισε εκείνο το χαρακτηριστικό που τον διαφοροποιεί: «Έλεγχος της διάθεσης των χρημάτων και της απορρόφησης τους, έτσι ώστε αυτά να πηγαίνουν σε ανθρώπους που τα δικαιούνται, χωρίς να μεσολαβούν μεσάζοντες και χωρίς κανένα πολιτικό παιχνίδι – από αυτά τα γνωστά από το σάπιο πολιτικό σύστημα που διαδεχθήκαμε – παιχνίδια πώλησης ελπίδων, παιχνίδια εξαγοράς συνειδήσεων, παιχνίδια μεροληψίας υπέρ «των δικών μας» Δήμων- Δημάρχων- Δημοτικών Αρχών και πάει λέγοντας», σημείωσε.
Παράλληλα, τόνισε ότι ο «Εθνικός Μηχανισμός» εξασφαλίζει από την πλευρά του νομοθέτη τη διαφάνεια στην διάθεση των χρημάτων, αλλά και τη διαφάνεια στην κατανομή και την απορρόφηση των προγραμμάτων ανά Δήμο και ανά Περιφέρεια.
Επιπρόσθετα, ο Νίκος Ηγουμενίδης εξέφρασε την άποψη ότι «στην αναντιστοιχία αναγκών και πόρων που χαρακτηρίζει την ελληνική κοινωνία, σαν αποτέλεσμα των μνημονιακών δεσμεύσεων της πατρίδας μας, μπορούμε να απαντήσουμε και να την αντιμετωπίσουμε μόνο με ένα σοβαρό πολιτικό σχέδιο παραγωγικής, κοινωνικής, θεσμικής και διοικητικής ανασυγκρότησης της χώρας μας».
Τέλος, όσον αφορά στο Μητρώο των Φορέων, ο βουλευτής τόνισε ότι «θα πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα ξεκαθάρισμα των φορέων που θα μετέχουν και θα ενισχύσουμε αυτή την προσπάθεια και να έχουμε την δυνατότητα ελέγχου και αντικειμενικής αξιολόγησης με αντικειμενικά κριτήρια της δράσης τους», ενώ δεσμεύτηκε να καταθέσει επιμέρους παρατηρήσεις στην επί των άρθρων συζήτηση του νομοσχεδίου μετά την ακρόαση των φορέων.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα, σήμερα, 12 Δεκεμβρίου 2016, ημέρα Δευτέρα και ώρα 15.15΄, συνεδρίασε, στην Αίθουσα Γερουσίας του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, υπό την Προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Νίκου Μανιού, με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Εθνικός Μηχανισμός Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής, Ρυθμίσεις για την Κοινωνική Αλληλεγγύη και Εφαρμοστικές Διατάξεις του ν. 4387/2016 (Α΄85)»
Στη συνεδρίαση παρέστησαν η Αναπληρώτρια Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κυρία Θεανώ Φωτίου και ο Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κ. Αναστάσιος Πετρόπουλος, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
ΝΙΚΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία και κύριε Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θέλει ο κ. Βρούτσης να κρυφτεί, αλλά η συναισθηματική φόρτιση, απ’ ό,τι φαίνεται δεν τον αφήνει. Τόσο πολύ σας ενόχλησε το διάγγελμα του Πρωθυπουργού;
Οι άνεργοι, κύριε Πρόεδρε και οι ανασφάλιστοι, για τους οποίους ψηφίσαμε την πρόσβασή τους στο δημόσιο σύστημα υγείας, πρώτα από όλα και πριν από αυτήν την πρόσβαση, θέλουν δουλειά. Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες που έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους ή είναι λίγο πριν το κλείσιμο τους, αλλά σίγουρα έχουν διώξει προσωπικό από αδυναμία να καλύψουν τις ασφαλιστικές τους εισφορές, έχουν χάσει τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα, αλλά πρώτα απ’ όλα αυτό που έχουν ανάγκη είναι η ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και πολύ καλά κάναμε και ψηφίσαμε αυτόν τον νόμο τον αναπτυξιακό που ενισχύει αυτή την κατεύθυνση.
Ο κατάλογος είναι μακρύς, δεν θα με φτάσει το 5λεπτο της τοποθέτησης για όλα αυτά και να τα αναφέρω όλα και το συμπέρασμά μου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ένα:
Στην αναντιστοιχία αναγκών και πόρων που χαρακτηρίζει την ελληνική κοινωνία, σαν αποτέλεσμα των μνημονιακών δεσμεύσεων της πατρίδας μας, μπορούμε να απαντήσουμε και να την αντιμετωπίσουμε μόνο με ένα σοβαρό πολιτικό σχέδιο παραγωγικής, κοινωνικής, θεσμικής και διοικητικής ανασυγκρότησης της χώρας μας.
Αυτή είναι η συνολική εικόνα, αυτή είναι η τελική εικόνα του παζλ, που κομμάτια του παζλ είναι το παράλληλο πρόγραμμα που ψηφίσαμε, ο αναπτυξιακός νόμος που ψηφίσαμε ή αν το θέλετε, το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα και σε αυτό θα έρθω. Οι πολιτικοί μας αντίπαλοι μένουν σκόπιμα στην Α ή στην Β κίνηση, γιατί ακριβώς θέλουν να πάρουν το βλέμμα των εργαζομένων της πατρίδας μας από αυτή τη συνολική εικόνα και η συνολική εικόνα είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η πολιτική δύναμη που μεροληπτεί υπέρ των αδυνάτων, είναι η πολιτική δύναμη που εκφράζει τις οικονομικά ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες. Σε αυτή την κατεύθυνση είναι και το νομοσχέδιο που σήμερα συζητάμε, το οποίο ουσιαστικά έρχεται να θεσμοθετήσει ή να φτιάξει κάποιες πλευρές από αυτό το κοινωνικό «δίκτυ προστασίας» των αδύναμων, που θέλουμε να φτιάξουμε.
Δεν θα σταθώ σε όλες τις πλευρές του, δεν έχω εξάλλου και το χρόνο.
Τι θα ήθελα, αν ήμουν σε αυτή την κατηγορία των οικονομικά αδύνατων συμπολιτών μας;
Πρώτον, όταν έχω τις προϋποθέσεις, να μπορώ να ενταχθώ στο σύστημα και να πάρω κάτι από αυτή τη βοήθεια που μπορεί να προσφέρει η οργανωμένη πολιτεία.
Δεύτερον, θα ήθελα η διαδικασία και να μπορέσω να ενταχθώ στο σύστημα, να είναι όσο γίνεται πιο απλή.
Τρίτον, επειδή μπορεί να είμαι από ένα νησί, για να μην «ξεσηκώνομαι κάθε τρεις και λίγο» ή από ένα χωριό που δεν έχει άμεση πρόσβαση στο κέντρο, θα ήθελα αν γίνεται, να έχω πρόσβαση μέσω του ίντερνετ και να είναι μια διαδικασία φιλική προς το χρήστη, έτσι ώστε να μπορέσω να την εφαρμόσω ή στη χειρότερη περίπτωση- που δεν έχω κανένα στην οικογένειά μου να με βοηθήσει- μια Δημόσια Υπηρεσία, ένα ΚΕΠ, ένα Κέντρο Κοινότητας, να μπορέσει να με εξυπηρετήσει.
Τέταρτον, τι θα ήθελα; Η διαδικασία για να ενταχθώ στο σύστημα να είναι διαυγής, να είναι «καθαρή», χωρίς μεσάζοντες, χωρίς την παραμικρή υπόνοια «πελατειακού κράτους», που θα πρέπει να βρω τον Υπουργό, τον Βουλευτή, τον «γνωστό», τον Δήμαρχο, τον Δημοτικό Σύμβουλο, για να μπορέσω να πάρω το βοήθημα που προσφέρει η πολιτεία.
Από την πλευρά της πολιτείας, αυτά που πρέπει εμείς να νομοθετήσουμε- παράλληλα με τον πολίτη- τι θα θέλαμε;
Να εξασφαλίζεται η διαφάνεια στην διάθεση των χρημάτων.
Να εξασφαλίζεται η διαφάνεια στην κατανομή και την απορρόφηση των προγραμμάτων ανά Δήμο και ανά Περιφέρεια.
Έλεγχος της διάθεσης των χρημάτων και της απορρόφησης τους, έτσι ώστε αυτά να πηγαίνουν σε ανθρώπους που τα δικαιούνται, χωρίς να μεσολαβούν μεσάζοντες και χωρίς κανένα πολιτικό παιχνίδι- από αυτά τα γνωστά από το σάπιο πολιτικό σύστημα που διαδεχθήκαμε- παιχνίδια πώλησης ελπίδων, παιχνίδια εξαγοράς συνειδήσεων, παιχνίδια μεροληψίας υπέρ «των δικών μας» Δήμων- Δημάρχων- Δημοτικών Αρχών και πάει λέγοντας.
Παρακάτω, Μητρώα των ωφελουμένων. Πρέπει να απαιτήσουμε και πρέπει να θεσμοθετήσουμε τη δυνατότητα της άμεσης- μηνιαίας θα έλεγα- επικαιροποίησής τους.
Η δυνατότητα του άμεσου ελέγχου της ορθότητας των δηλώσεων οι οποίες γίνονται. Να μην μπορώ να κοροϊδέψω εγώ, που θα ήθελα να επωφεληθώ από το «κοινωνικό δίκτυ» που προσπαθεί να στήσει η Κυβέρνηση για τους αδύνατους, να μην μπορώ να ξεγελάσω και να κλέβω τον ιδρώτα των φορολογουμένων Ελλήνων πολιτών, που θα πάει στους αδύνατους. Να έχει τη δυνατότητα το σύστημα, είτε να με «πετάξει έξω» αμέσως, είτε εν πάση περιπτώσει, να μπορώ να το ξεγελάσω.
Μητρώα προγραμμάτων. Άμεση διασύνδεση όλων των συναρμόδιων Υπουργείων. Άμεση ενημέρωση όλων, και των ωφελουμένων για τα προγράμματα που υπάρχουν και τα επιδόματα που θα δοθούν, αλλά και των Φορέων Απόδοσης.
Όσον αφορά, το Μητρώο των Φορέων, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα ξεκαθάρισμα των φορέων που θα μετέχουν και θα ενισχύσουμε αυτή την προσπάθεια και να έχουμε την δυνατότητα ελέγχου και αντικειμενικής αξιολόγησης με αντικειμενικά κριτήρια της δράσης τους. Ανεξάρτητα από το θέμα του Μητρώου των Φορέων, που έτσι και αλλιώς φαντάζομαι να το ξανασυζητήσουμε κυρία Υπουργέ, έχω μερικές παρατηρήσεις. Μία είναι η κεντρική τους ιδέα, στηριζόμενος στο πως το παρουσιάσατε.
Πιστεύω ότι δεν πρέπει απλά να έχει την υψηλή εποπτεία το Υπουργείο, πρέπει να έχει μια πιο αποφασιστική παρέμβαση. Επιφυλάττομαι να ακούσουμε και τους φορείς αύριο και να επανέλθω στην αυριανή συνεδρίαση.
………………………………………………………………………………………………………………………………………….
[…] ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΪΣΑΣ (βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ) Εμείς τώρα τι κάνουμε; Νομίζω, το πιο απλό και το πιο λογικό, ένα μηχανισμό, ο οποίος θα ελέγχει, θα προγραμματίζει, θα δημιουργεί όλες εκείνες τις προϋποθέσεις, όπως είπε ο κ. Ηγουμενίδης προηγουμένως, για αυτά που χρειάζεται κάποιος, που ανήκει σε κάποια ευαίσθητη ομάδα.
…………………………………………………………………………………………………………………………