“Ίση αμοιβή για ισόχρονη εργασία
ανεξαρτήτως ηλικίας”
Προτάσεις του Νίκου Ηγουμενίδη στην επί των άρθρων συζήτηση για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία
Συγκεκριμένες προτάσεις επί των άρθρων κατέθεσε ο Νίκος Ηγουμενίδης στο νομοσχέδιο για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία το οποίο συζητήθηκε σε α΄ ανάγνωση στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής. Ειδικότερα, πρότεινε την απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος για τους Συνεταιρισμούς Εργαζομένων ως κίνητρο και ώθηση για την λειτουργία τους, ενώ σχετικά με την αρχή για «ίση αμοιβή για ισόχρονη εργασία», πρότεινε να προστεθεί η φράση «ανεξαρτήτως ηλικίας», λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «θα είναι ένα κίνητρο, εάν για να ιδρύσουν και άνθρωποι κάτω από τα 25 έτη Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις».
Ανάμεσα στις άλλες επισημάνσεις επί των άρθρων, ο βουλευτής Ηρακλείου και μέλος της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων Νίκος Ηγουμενίδης πρότεινε σχετικά με τη διάθεση των κερδών «έως 35%», τη διάθεση των κερδών χωρίς το «έως» με τη διατήρηση της επιφύλαξης, όπως την ρυθμίζει το ίδιο το άρθρο, με τη διευκρίνιση «το 35% να μοιράζεται στα μέλη της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης».
Σχετικά με την εθελοντική εργασία και τη διασφάλιση της αποφυγής της μαύρης εργασίας, πρότεινε η εθελοντική εργασία να μην υπάρχει στον κύριο τομέα δραστηριότητας της Κοιν.Σ.Ε.Π.., δίνοντας ένα παράδειγμα: «Μία Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση που σκοπός της είναι για παράδειγμα να φτιάχνει μαρμελάδα, η εθελοντική εργασία μπορεί να ασχολείται με τα βιβλία τα οικονομικά, να ασχολείται με το να βρει πελάτες στην επιχείρηση, αλλά όχι εθελοντική εργασία στον κύριο σκοπό της, δηλαδή στην παρασκευή της μαρμελάδας».
Ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης κατά την τοποθέτηση του στην επί των άρθρων συζήτηση του νομοσχεδίου για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία σημείωσε ότι «για πρώτη φορά εντάσσεται στο ίδιο θεσμικό πλαίσιο ολόκληρος ο τομέας της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας και με εθελοντική βάση».
Ανάμεσα στα θετικά του νομοσχεδίου ξεχώρισε τη θέσπιση εργαλείου μέτρησης του κοινωνικού αντίκτυπου, που θα διασφαλίσει σε μεγάλο βαθμό τον κοινωνικό χαρακτήρα των ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ., αλλά και την κατοχύρωση της εθελοντικής εργασίας, καλύπτοντας διαχρονικά μεγάλο θεσμικό κενό, όσον αφορά τις κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις.
Ο Νίκος Ηγουμενίδης αναφέρθηκε στις συγκεκριμένες θετικές βελτιώσεις που έγιναν στο νομοσχέδιο από το Υπουργείο Εργασίας μετά το πέρας της διαβούλευσης. Μεταξύ αυτών, αναφέρθηκε στο ζήτημα της ευθύνης, το οποίο επιλύεται σε σωστή βάση και οριστικά, αφού υπεύθυνος για τις εταιρικές υποχρεώσεις είναι ο συνεταιρισμός, και τα μέλη είναι υπεύθυνα μόνο για το ποσό που διατέθηκε για την απόκτηση της υποχρεωτικής συνεταιριστικής μερίδας. Επίσης, όσον αφορά το χρονικό διάστημα για την συμμετοχή των εκάστοτε φυσικών προσώπων, που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, και προσμετρώνται σε καθορισμένο ποσοστό, ορίζεται από το καταστατικό της ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ., και όχι από Υπουργική Απόφαση, ενώ σχετικά με τις φορολογικές υποχρεώσεις των κοινωνικών συνεταιριστικών υποχρεώσεων, δίδεται η δυνατότητα στους συναρμόδιους Υπουργούς να προχωρήσουν σε φοροελαφρύνσεις.
Τέλος, κατά τη διάρκεια της συζήτησης της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων και σχετικά με την αναφορά κατά την ακρόαση της ΓΣΕΕ για τις επενδυτικές δραστηριότητες ενός συνδικάτου, ο Νίκος Ηγουμενίδης τόνισε: «Είναι ένα θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει στο Κοινοβούλιο, διότι κατά τη γνώμη μου σχοινοβατεί στα όρια της συνταγματικής νομιμότητας, αλλά πρέπει να απασχολήσει και τους ίδιους τους εργαζόμενους της πατρίδας μας. Τα συνδικάτα δεν είναι για επενδυτικές δραστηριότητες και πρέπει οι εργαζόμενοι της χώρας μας να απαλλαγούν από την εργατική γραφειοκρατία και την εργατική αριστοκρατία».
……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα, σήμερα, 12 Οκτωβρίου 2016, ημέρα Τετάρτη και ώρα 17.05΄, συνεδρίασε, στην Αίθουσα Γερουσίας του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, υπό την Προεδρία του Αντιπροέδρου αυτής, κ. Κωνσταντίνου Μπάρκα, με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της και άλλες διατάξεις» (3η συνεδρίαση).
Στη συνεδρίαση παρέστησαν η Αναπληρώτρια Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κυρία Ουρανία Αντωνοπούλου, ο Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κ. Αναστάσιος Πετρόπουλος, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.
…………………………………………………………………………………
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε, και ζητώ προκαταβολικά την ανοχή σας, αφού όπως θα διαπιστώσετε, μόνο για τα άρθρα θα μιλήσω, και θα κάνω παρατηρήσεις σε κάποια άρθρα του νομοσχεδίου.
Κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Νομίζω ότι καταρχήν πρέπει να σταθούμε σε κάποια θετικά στοιχεία του νομοσχεδίου.
Νομίζω, ότι ειδικά για τις ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ., Ένταξης και Συλλογικής και Κοινωνικής Ωφέλειας, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι, για πρώτη φορά εντάσσεται στο ίδιο θεσμικό πλαίσιο, ολόκληρος ο τομέας της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας και με εθελοντική βάση.
Ένα δεύτερο θετικό, είναι η θέσπιση μέτρησης του κοινωνικού αντίκτυπου, γεγονός που θα διασφαλίσει σε μεγάλο βαθμό τον κοινωνικό χαρακτήρα των ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ..
Τρίτον, κατοχυρώνεται η εθελοντική εργασία, ένα γεγονός που καλύπτει διαχρονικά μεγάλο θεσμικό κενό, όσον αφορά τις κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις.
Εκτός από αυτά, θα ήθελα να σταθώ, σε θετικές βελτιώσεις, που έγιναν σε σχέση με το σχέδιο, που έδωσε στην διαβούλευση το Υπουργείο, με το παρόν νομοσχέδιο νόμου, και πιο συγκεκριμένα:
Πρώτον, το θέμα της ευθύνης, άρθρο 16, παράγραφος 6 για τις ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ., και άρθρο 25, παράγραφος 6, για τους συνεταιρισμούς. Νομίζω ότι, λύνεται σε σωστή βάση και οριστικά. Ουσιαστικά, υπεύθυνος για τις εταιρικές υποχρεώσεις, είναι ο συνεταιρισμός, και τα μέλη είναι υπεύθυνα, μόνο για το ποσό που διατέθηκε για την απόκτηση της υποχρεωτικής συνεταιριστικής μερίδας.
Δεύτερον: Άρθρο 13, παράγραφος 2: Είναι η σοβαρή αλλαγή, που λέει ότι, όσον αφορά το χρονικό διάστημα για την συμμετοχή των εκάστοτε φυσικών προσώπων, που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, και προσμετρώνται σε καθορισμένο ποσοστό, ορίζεται από το καταστατικό της ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ., και όχι από Υπουργική Απόφαση.
Ένα τρίτο θετικό, είναι ότι αίρονται διάφορες φορολογικές υποχρεώσεις των κοινωνικών συνεταιριστικών υποχρεώσεων, προφανώς θα ήταν καλύτερο να θεσπίζαμε φοροελαφρύνσεις, αλλά ακόμη και έτσι, αυτή η βελτίωση δίνει την δυνατότητα στους συναρμόδιους Υπουργούς να προχωρήσουν σε φοροελαφρύνσεις και με αυτή την έννοια νομίζω ότι είναι θετική εξέλιξη.
Όπως επίσης και στο άρθρο 16, παράγραφο 8, είναι θετική η προσθήκη όπου ρητά αναφέρεται ότι οι Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις είναι υπόχρεες προς την απόδοση ασφαλιστικών εισφορών στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης.
Πέρα από τα θετικά, επιτρέψτε μου να σταθώ σε ορισμένες πλευρές και σε ορισμένες διορθώσεις σε άρθρα που κατά την γνώμη μου πρέπει να δούμε.
Τέσσερις παρατηρήσεις – τέσσερα άρθρα, που αν το θέλετε από την πλευρά των εργαζομένων.
Πρώτον, άρθρο 25, παράγραφος 8, είναι σε σχέση με το τέλος επιτηδεύματος που ορίζεται στους Συνεταιρισμούς Εργαζομένων, κατά την γνώμη μου επειδή δεν πρέπει το μπλοκάκι να είναι η πρόταση της Αριστεράς, ούτε για τις εργασιακές σχέσεις, ούτε για τους εργαζόμενους, ούτε για την κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία, προτείνω εδώ στο συγκεκριμένο άρθρο να μπει απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος, για τους Συνεταιρισμούς Εργαζομένων σαν κίνητρο και ώθηση για την λειτουργία τους.
Δεύτερον, άρθρο 2, παράγραφο 2, εδάφιο δ’, «ίση αμοιβή για ισόχρονη εργασία», προτείνω να προστεθεί η φράση «ανεξαρτήτως ηλικίας». Ίση αμοιβή για ισόχρονη εργασία ανεξαρτήτου ηλικίας, θα είναι ένα κίνητρο χωρίς κολπάκια και ευφυολογήματα ότι δήθεν μπήκαν στην εργασία για να εκπαιδευτούν οι νέοι, οι άνθρωποι από 18 ετών να παίρνουν τον ίδιο μισθό. Θα είναι ένα κίνητρο, εάν μου επιτρέπετε, για να ιδρύσουν και άνθρωποι κάτω από τα 25 έτη Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις.
Τρίτον, άρθρο 30 παράγραφος 1, εδάφιο για τους Συνεταιρισμούς, και άρθρο 3, παράγραφος 1, εδάφιο γ/γ για τις Κοιν. Σ.Ε.Π. διάθεση των κερδών έως 35%. Προτείνω διάθεση των κερδών 35%, χωρίς το «έως» και να παραμείνει βεβαίως η επιφύλαξη, όπως την συνεχίζει το ίδιο το άρθρο, εκτός και αν τα 2/3 της Γενικής Συνέλευσης. Αλλά να είναι το 35% και να μοιράζεται στα μέλη της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης.
Τέταρτον, άρθρο 3, παράγραφος 4, απασχόλησε αρκετά και στην συζήτηση με τους φορείς πως η εθελοντική δεν θα καλύπτει την μαύρη εργασία, προτείνω την εθελοντική εργασία που καλώς κάνουν και την θεσπίζουμε, να μην υπάρχει στον κύριο τομέα δραστηριότητας της Κοιν.Σ.Ε.Π.. Μία Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση δηλαδή που σκοπός της είναι για παράδειγμα να φτιάχνει μαρμελάδα, η εθελοντική εργασία μπορεί να ασχολείται με τα βιβλία τα οικονομικά, να ασχολείται με το να βρει πελάτες στην επιχείρηση, αλλά όχι εθελοντική εργασία στον κύριο σκοπό της, δηλαδή στην παρασκευή της μαρμελάδας.
Εκτός από αυτά, πολύ μεγάλη συζήτηση έγινε για συνολικά του να μην αποτελεί βάρος και να αφήσουμε τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις να ανασάνουν, να δώσουμε ώθηση στην κοινωνική συνολικά και αλληλέγγυα οικονομία.
Με αυτή την έννοια, το άρθρο 15, παράγραφος 2, που απαιτεί έγκριση του ετήσιου οικονομικού ισολογισμού, νομίζω εδώ ότι δεν είναι δυνατόν σε αυτές τις επιχειρήσεις το κράτος να έχει λόγο για τον προγραμματισμό και τον απολογισμό και πολύ περισσότερο να εγκρίνει το παραμικρό για όλα αυτά. Με αυτή την έννοια νομίζω θα πρέπει να το δούμε του να μην επιβάλλεται η έγκριση.
Δεύτερον, ένας προβληματισμός στο άρθρο 9, παράγραφος 1, σχετικά με το αν θα είναι και αν θα λειτουργήσουν σαν Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου ή Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου. Το Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου είναι περισσότερο ευέλικτα, καταθέτω αυτόν τον προβληματισμό προς την Υπουργό.
Τρίτον, άρθρο 15, παράγραφος 9, υποχρεώνονται οι επιχειρήσεις να αναρτούν δημόσια ακόμα και κάθε πρόσκληση για συλλογικό όργανο, γεγονός που θα εκθέτει τις κινήσεις τους, πριν ακόμα αυτές εκδηλωθούν έναντι των ανταγωνιστών τους.
Τέταρτον, άρθρο 20, εδάφιο γ’, υποχρεώνονται οι επιχειρήσεις να διαθέτουν 10% με 30% σε έργα κοινής ωφέλειας. Κατά την γνώμη μου η επιπλέον επιβάρυνση των επιχειρήσεων είναι βαρίδι προς αυτές.
Μεγάλη κουβέντα έγινε σε σχέση με τη διασπάθιση δημόσιου χρήματος ή το να είναι κρατικοδίαιτες οι ΚοινΣΕΠ κυρίως από τους ΟΤΑ. Εξέφρασε έναν προβληματισμό ο κ. Κεγκέρογλου προηγουμένως να αφήσουμε ένα περιθώριο δύο χρόνων μην το βάλουμε αμέσως, γιατί κάποιες ΚοινΣΕΠ ενδεχομένως είναι μόνο δραστηριότητα στα πλαίσια των ΟΤΑ.
Εγώ θα πρόσθετα εδώ, πάντως, πέρα από αυτό που πρέπει να το δούμε, ενδεχομένως να μειωθεί και το ποσοστό του περιορισμού των εσόδων μέχρι 65%, που λέει το νομοσχέδιο, να μειωθεί και άλλο.
Σε σχέση με όλη τη συζήτηση που έγινε μέχρι σήμερα και τη συζήτηση με τους φορείς την πρωινή, θέλω να πω τρία ζητήματα που επιφυλάσσομαι να επανέλθω στην Ολομέλεια.
Ένα θέμα είναι το Παρατηρητήριο που έβαλαν αρκετοί από τους φορείς και όχι ξένοι οίκοι να παρακολουθήσουν την πορεία της κοινωνικής οικονομίας.
Ένα δεύτερο είναι οι ειδικές γραμματείες. Παρακαλώ, άκουσα από τους εκπροσώπους κομμάτων να διαμαρτύρονται για τη θέσπιση των ειδικών γραμματειών. Εγώ είπα, ότι συμφωνούμε, ότι χρειάζεται να δώσουμε ενίσχυση. Πείτε μας άλλη πρόταση στη θέση τους. Μπορούμε να συζητήσουμε επίσης τα κριτήρια επιλογής.
Τρίτον, μου έκανε τρομερή εντύπωση και έκπληξη όπως το άκουσα από τη ΓΣΕΕ για τις επενδυτικές δραστηριότητες του συνδικάτου. Είναι ένα θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει στο Κοινοβούλιο, διότι κατά τη γνώμη μου σχοινοβατεί στα όρια της συνταγματικής νομιμότητας, αλλά πρέπει να απασχολήσει και τους ίδιους τους εργαζόμενους της Πατρίδας μας. Τα συνδικάτα δεν είναι για επενδυτικές δραστηριότητες, να επενδύουν και πρέπει οι εργαζόμενοι της χώρας μας να απαλλαγούν από την εργατική γραφειοκρατία και την εργατική αριστοκρατία.
Ευχαριστώ πολύ.