«Παράταση και νέος νόμος

Χωρίς νέα γενιά αυθαιρέτων»

Απάντηση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ιωάννη Τσιρώνη

στην επίκαιρη ερώτηση του Νίκου Ηγουμενίδη για το ζήτημα των αυθαιρέτων

 

Το πλαίσιο του νέου νόμου που σχεδιάζει για τα αυθαίρετα ανακοίνωσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος Ιωάννης Τσιρώνης στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Ηγουμενίδη σχετικά με τα αυθαίρετα κτίσματα.  Ο Υπουργός τόνισε πως το πρόβλημα αντιμετωπίζεται αυτή τη στιγμή με παράταση που έχει ήδη δοθεί, με έναρξη της αξιοποίησης της περίφημης βάσης για τα αυθαίρετα, που έχει φτιάξει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, και με σχεδιασμό νέου νόμου με άλλη λογική και χωρίς νέα γενιά αυθαιρέτων .

Κατά την έναρξη της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής ο Νίκος Ηγουμενίδης τόνισε τη διάσταση του προβλήματος, χρησιμοποιώντας τη λέξη «αυθαιρετουπόλεις». «Χρησιμοποιώ τη λέξη «αυθαιρετουπόλεις», κατά τη γνώμη μου, χωρίς υπερβολή, μιας και υπάρχουν πόλεις όπου το 50% με 80% των κτισμάτων τους είναι αυθαίρετες κατασκευές. Στην ευρύτερη περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου, στη δημοτική κοινότητα Γαζίου από το 1923, που καταγράφεται ως οικισμός με 61 κατοίκους μέχρι σήμερα, σχεδόν ένα αιώνα μετά, όπου καταγράφεται πληθυσμός πάνω από 25.000 κάτοικοι, δεν έγινε καμία παρέμβαση στο σχέδιο πόλης. Το αποτέλεσμα είναι ότι περισσότερα από το 80% των κτηρίων του Γαζίου είναι αυθαίρετα».

Κατά την απάντηση του στην επίκαιρη ερώτηση  ο αρμόδιος Υπουργός Περιβάλλοντος τόνισε ότι ο ισχύον νόμος έχει εκ των πραγμάτων αποτύχει αφού «αυτή τη στιγμή υπάρχουν εκτιμήσεις ότι καταγράφηκαν το 6% με 10% των αυθαιρεσιών και ότι μεγάλες αυθαιρεσίες – πολυκατοικίες ολόκληρες- είναι κυριολεκτικά εκτός. Είναι πολλά δισεκατομμύρια να πληρώσουν αυτοί οι άνθρωποι. Δεν πρόκειται ποτέ να τα δώσουν. Δεν έχουν να τα δώσουν».

Παράλληλα, περιέγραψε τη λογική «θεραπείας» και πρόληψης που θα διέπει το νέο νόμο: «Στον καινούριο νόμο είναι φανερό ότι έχουμε μια διαφορετική λογική, δηλαδή για την παράβαση εκείνη που έχει πολύ σοβαρό περιβαλλοντικό και χωροταξικό αποτύπωμα να πληρώνονται άλλα χρήματα από τα χρήματα που πληρώνονται για μια παράβαση, η οποία αφορά αμέλεια του κράτους. Άρα, δεν θα είναι όλα ίδια, οριζόντια φοροεισπρακτικά, αλλά θα είναι μια λογική θεραπείας του προβλήματος, δηλαδή τα χρήματα που θα πάρουμε να είναι η θεραπεία του προβλήματος και όχι αυτά που θα πληρώσει κάποιος για να τιμωρηθεί για κάτι που πιθανότατα δεν φταίει».

Επιπλέον, εξήγησε ότι ο νέος νόμος θα περιλαμβάνει την πρόληψη. «Πρόληψη σημαίνει ότι πια έχουμε όλα τα εργαλεία, ακόμη και με τους δορυφόρους, να πιάσουμε την παρανομία ό,τι ώρα θέλουμε. Νέα γενιά αυθαιρέτων δεν θα υπάρξει. Σήμερα έχουμε τα εργαλεία και με την ταυτότητα κτηρίου που ήδη έχει θεσμοθετηθεί, απλώς δεν έχει υλοποιηθεί, θα δούμε ότι όποιος παρανομεί και καλύπτεται μάλιστα από μηχανικό θα έχει βαρύτατες επιπτώσεις ακόμα και με στέρηση άδειας. Άρα, νέα γενιά αυθαιρέτων δεν πρόκειται να υπάρξει».

Κατά τη δευτερολογία του, ο Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε την αναγκαιότητα και τη χρησιμότητα της παράτασης μετά την 8η Φεβρουαρίου, ώστε να κερδηθεί ο απαραίτητος χρόνος «για να συζητήσουμε και να καταλήξουμε σε λύση με τη σφραγίδα της Αριστεράς στην αντιμετώπιση αυτού του πολύπλοκου προβλήματος. Στοιχεία μιας τέτοιας πολιτικής θεωρώ την άρση των πολιτικών επιλογών που οδηγούν στην κατασκευή αυθαίρετων κτισμάτων, θεωρώ τη λύση στο πρόβλημα της πολιτικής ομηρίας των ιδιοκτητών αυθαιρέτων, θεωρώ την επιτάχυνση των διαδικασιών για την επέκταση στων σχεδίων πόλης, που θα βάλει επιτέλους τέλος στην αναπαραγωγή και διαιώνιση του προβλήματος των αυθαιρέτων». Ο Νίκος Ηγουμενίδης κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής το κείμενο θέσεων που καταγράφηκαν από τις συζητήσεις με φορείς του Νομού Ηρακλείου και έχει ήδη παραδώσει στον Υπουργό.

Σχετικά με το ζήτημα των ήδη βεβαιωμένων προστίμων, με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι χιλιάδες πολίτες εγκλωβισμένοι πολίτες, ο Υπουργός επιφυλάχθηκε να απαντήσει, εξηγώντας ότι τα ήδη βεβαιωμένα πρόστιμα «αφορούν καθαρά σχεδόν το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εσωτερικών. Δεν είναι κομμάτι της τακτοποίησης. Είναι οι παλιές νομοθεσίες. Από εκεί και πέρα, θα διερευνήσουμε εάν μπορεί να δοθεί, μέχρι να γίνει η τακτοποίηση, μία τέτοια αναβολή ή όχι».

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ  ΞΗ΄

Δευτέρα 1η Φεβρουαρίου 2016

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  • Η με αριθμό 438/25-1-2016 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Ηρακλείου του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Νικολάου Ηγουμενίδη προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σχετικά με την άμεση αντιμετώπιση του ζητήματος των αυθαιρέτων και την άρση της πολιτικής ομηρίας των ιδιοκτητών αυθαιρέτων κτισμάτων.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, η Κυβέρνησή μας βρίσκεται αντιμέτωπη με το πρόβλημα των αυθαιρέτων, το οποίο στο Νομό Ηρακλείου και άλλες περιοχές της χώρας με «αυθαιρετουπόλεις», έχει εκρηκτικές διαστάσεις και απαιτεί ριζική αντιμετώπιση.

Χρησιμοποιώ τη λέξη «αυθαιρετουπόλεις», κατά τη γνώμη μου, χωρίς υπερβολή, μιας και υπάρχουν πόλεις όπου το 50% με 80% των κτισμάτων τους είναι αυθαίρετες κατασκευές, επειδή σε κάποιες από αυτές τα τελευταία πενήντα χρόνια δεν έχει γίνει καμία ή ελάχιστες επεκτάσεις στα σχέδια πόλης.

Στην πόλη του Ηρακλείου, για παράδειγμα, με πληθυσμό διακόσιες χιλιάδες κατοίκους, ποσοστό πάνω από 60% των κτιρίων χρήζουν τακτοποίησης ως αυθαίρετα. Στην ευρύτερη περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου, στη δημοτική κοινότητα Γαζίου από το 1923, που καταγράφεται ως οικισμός με εξήντα έναν κατοίκους μέχρι σήμερα, σχεδόν ένα αιώνα μετά, όπου καταγράφεται πληθυσμός πάνω από είκοσι πέντε χιλιάδες κάτοικοι, δεν έγινε καμία παρέμβαση στο σχέδιο πόλης.Το αποτέλεσμα είναι ότι περισσότερα από το 80% των κτηρίων του Γαζίου είναι αυθαίρετα.

Αντίστοιχη εικόνα παρατηρείται στην Ανατολική Αττική και σε άλλες περιοχές του Λεκανοπεδίου και της Ελλάδας.

Πιστεύω ότι το πρόβλημα των «αυθαιρετουπόλεων» αντανακλά, πρώτα απ’ όλα, διαχρονικά την ανεπάρκεια της ελληνικής πολιτείας στην αντιμετώπιση του προβλήματος της συγκέντρωσης του πληθυσμού στα αστικά κέντρα, στηδιάγνωση των αστικών αναγκών και στη χρηματοδότηση των σχεδίων πόλης σε περιοχές μεγάλης συγκέντρωσης πληθυσμού.

Με την πολιτική που ακολούθησαν οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας το πρόβλημα των αυθαιρέτων από τη μία γιγαντώθηκε και από την άλλη αξιοποιήθηκε στην αναζήτηση εκλογικής πελατείας μέσω της πολιτικής ομηρίας των ιδιοκτητών των αυθαιρέτων με φρούδες υποσχέσεις νομιμοποίησης.

Κύριε Υπουργέ,σαν αποτέλεσμα της συνέχειας της δραστηριότητας που είχαμε στο Ηράκλειο μετά από μία ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε, την προηγούμενη Παρασκευή το απόγευμα εδώ στη Βουλή είχαμε μία πολύωρησυνάντηση μαζί σας με συμμετοχή φορέων Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του Συλλόγου των Οικιστών του Ηρακλείου, όπου αναδείχθηκε όχι μόνο το πρόβλημα του Νομού, αλλά και η βούληση της πολιτείας για μία ουσιαστική επίλυσή του.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Ολοκληρώνω.

Ωστόσο, επειδή το πρόβλημα της αυθαίρετηςδόμησης αφορά όλη τη χώρα, θα ήθελα απ’ αυτό το Βήμα να σας ρωτήσω τα εξής:

Θα δοθεί –είπατε- παράταση μετά την 8η Φεβρουαρίου. Σχεδιάζετε νέα νομοθετική ρύθμιση με δραστική μείωση των προστίμων –το υπογραμμίζω- ώστε να δοθεί οριστική και αμετάκλητη λύση και άρση της πολιτικής ομηρίας των ιδιοκτητών αυθαιρέτων;

Δεύτερον, σε ποια κατεύθυνση κινείται και ποιες σκέψεις κάνει το Υπουργείο, ώστε να λύσει, παράλληλα με το θέμα της τακτοποίησης των αυθαιρέτων, και το πρόβλημα της χρηματοδότησης των σχεδίων πόλης των «αυθαιρετουπόλεων», ζήτημα που αφορά συντριπτικό ποσοστό της ελληνικής κοινωνίας, καθώς και το πρόβλημα της απλοποίησης και επίσπευσης της επεξεργασίας νέων σχεδίων πόλης όπου χρειάζονται;

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστούμε τον κ. Ηγουμενίδη.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Ιωάννης Τσιρώνης έχει τον λόγο για τρία λεπτά.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ  (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Πραγματικά, θίγετε ένα καυτό ζήτημα της ελληνικής κοινωνίας, τις εκατοντάδες χιλιάδες ακινήτων, τα οποία σε μικρό ή μεγάλο βαθμό θεωρούνται αυθαίρετα, μια λέξη, που στις ευνομούμενες πολιτείες της υπόλοιπης Ευρώπης είναι δύσκολο να μεταφραστεί. Κανείς δεν μπορεί να κατανοήσει τι σημαίνει αυθαίρετη κατασκευή στη Γαλλία, στην Αγγλία, σε άλλες χώρες.

Είναι μία πραγματικότητα ζοφερή, που επιχειρήθηκε να λυθεί με ανεπαρκή, κατά τη γνώμη μας, τρόπο από τον ν. 4178. Είναι ο πρώτος νόμος περί αυθαιρέτων που θεωρήθηκε καισυνταγματικός, γιατί οι άλλοι ήταν και τελείως αντισυνταγματικοί, διότι ήταν ένα νόμος, ο οποίος στηρίχθηκε κυρίως σε μία εισπρακτική λογική, δηλαδή ανάλογα με την αυθαιρεσία να πληρώνει κάποιος, χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψιντα πολύ σωστά που είπατε, δηλαδή κατά πόσο αυτό το αυθαίρετο είναι εκτός σχεδίου, επειδή η πολιτεία δεν μπόρεσε να φτιάξει σχέδια σε περιοχές εκτεταμένες, σε πόλεις ολόκληρες, κατά πόσο είναιμία αυθαιρεσία πραγματικά, η οποία παραβιάζει τον νόμο, διότι κάποιος που δικαιούται με το σχέδιο αυτής 60 τ.μ., έχτισε 600 τ.μ., γιατί έτσι τον βόλευε, γιατί ήταν άπληστος, κατά πόσο εκεί πέρα είναι απλές αυθαιρεσίες κτηριοδομικές, οι οποίες ουσιαστικά δεν επηρεάζουν τον συνολικό όγκο, αλλά στην πράξη, στην πορεία, ακόμα και ο αγοραστής να αγνοεί ότι αυτό που αγόρασε και η σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας δεν είναι ίδιο με αυτό που κατατέθηκε στην άδεια. Υπάρχουν και τέτοιες αμέλειες.

Όλα αυτά ο νόμος δεν τα ξεχώρισε, με αποτέλεσμα ουσιαστικά να έχουμε -να το πούμε ειλικρινά- έναν νόμο που λήγει τον Φεβρουάριο –λήγει στις 8 Φεβρουαρίου- και απ’ ό,τι λένε, τουλάχιστον, τα ίδια τα στοιχεία του ΤΕΕ, του Τεχνικού Επιμελητηρίου, έχουμε μια πολύ μικρή καταγραφή αυθαιρέτων. Δηλαδή, ο νόμος εν τοις πράγμασι έχει αποτύχει, όταν αυτήν τη στιγμή υπάρχουν εκτιμήσεις ότι καταγράφηκαν το 6% με 10% των αυθαιρεσιών και ότι μεγάλες αυθαιρεσίες, όπως αυτές που αναφέρατε –πολυκατοικίεςολόκληρες- είναι κυριολεκτικά εκτός. Είναι πολλά δισεκατομμύρια να πληρώσουν αυτοί οι άνθρωποι. Δεν πρόκειται ποτέ να τα δώσουν. Δεν έχουν να τα δώσουν.

Άρα, αυτήν τη στιγμή το πρόβλημα αντιμετωπίζεται, πρώτον, με το να δώσουμε μία μικρή αναβολή, γιατί δεν είμαστε ακόμα έτοιμοι να παρουσιάσουμε τον καινούριο νόμο. Αυτό είναι το ένα ζήτημα.

Το δεύτερο ζήτημα είναι να αρχίσουμε πλέον να αξιοποιούμε, γιατί τώρα υπογράφτηκε η σύμβαση αυτή, την περίφημη βάση για τα αυθαίρετα, που έχει φτιάξει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, που είναι πάρα πολύ αξιόλογη, ώστε να μπορούμε να τα καταγράψουμε.

Στον καινούριο νόμο είναι φανερό ότι έχουμε μια διαφορετική λογική, δηλαδή για την παράβαση εκείνη που έχει πολύ σοβαρό περιβαλλοντικό και χωροταξικό αποτύπωμα να πληρώνονται άλλα χρήματα από τα χρήματα που πληρώνονται για μια παράβαση, η οποία αφορά αμέλεια του κράτους, όπως είπα.

Άρα, δεν θα είναι όλα ίδια, οριζόντια φοροεισπρακτικά αλλά θα είναι μια λογική θεραπείας του προβλήματος, δηλαδή τα χρήματα που θα πάρουμε να είναι η θεραπεία του προβλήματος και όχι αυτά που θα πληρώσει κάποιος για να τιμωρηθεί για κάτι που πιθανότατα δεν φταίει.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.

Ο κ. Ηγουμενίδης έχει τον λόγο για τη δευτερολογία του για τρία λεπτά.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Σας ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ, για την απάντησή σας.

Επιτρέψτε μου δύο παρατηρήσεις: Πρώτον, τη στιγμή που συζητάμε γι’ αυτό το θέμα υπάρχει μια πραγματικότητα, ότι στα χέρια των δημάρχων με κατεύθυνση προς χιλιάδες πολίτες μας βρίσκονται χιλιάδες λογαριασμοί με υπέρογκα πρόστιμα, ενώ οι υπηρεσίες και οι υπάλληλοι των δήμων είναι υποχρεωμένοι από το νόμο στην αποστολή τους, διότι στην αντίθετη περίπτωση βρίσκονται αντιμέτωποι με ποινικές ευθύνες.

Για να αντιληφθούμε την έκταση του προβλήματος, να σας αναφέρω το ενδεικτικό νούμερο που είπε ο αντιδήμαρχος την προηγούμενη Παρασκευή στη συνάντησή μας για 100 εκατομμύρια που αφορούν τους δημότες του Ηρακλείου ή να αναφέρω τον Δήμο της Βιάννου, όχι επειδή είναι ο τόπος μου αλλά επειδή είναι ο μικρότερος δήμος με το μικρότερο πρόβλημα, ο οποίος δείχνει -εάν θέλετε- πιο ανάγλυφα την έκταση του προβλήματος: Σε επτάμιση χιλιάδες κατοίκους του δήμου στα συρτάρια του δημάρχου υπάρχουν βεβαιωμένα πρόστιμα 5 εκατομμυρίων!

Σχεδιάζει το Υπουργείο, ενόψει της νέας νομοθετικής ρύθμισης και κατά τη διάρκεια της παράτασης, να αντιμετωπίσει το ζήτημα των ήδη βεβαιωμένων προστίμων, με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι χιλιάδες πολίτες εγκλωβισμένοι ακόμα σε αυτή την πολιτική ομηρία των προηγούμενων δεκαετιών;

Δεύτερον, κύριε Υπουργέ, επιτρέψτε μου να επιμείνω λίγο στο ζήτημα της κατεύθυνσης της παράτασης και της νέας ρύθμισης. Γνωρίζετε και εσείς την πραγματικότητα καθώς αναφερθήκατε στην απάντησή σας.

Εάν κανείς δει τα στοιχεία του Τεχνικού Επιμελητηρίου μαζί με τα στοιχεία του μέσου αυθαιρέτου του Ηρακλείου, εάν αυτό συνάδει με αυτά όλης της χώρας –και σίγουρα οι «αυθαιρετουπόλεις» έχουν ίδια χαρακτηριστικά-, ο μέσος όρος του κόστους τακτοποίησης ανά κτίσμα είναι 50.000 ευρώ, ζητούμε με βάση αυτό από την επικράτεια 40 με 60 δισεκατομμύρια, ενώ μετά την 8η Φεβρουαρίου το ποσό εκτοξεύεται, σαν πρόστιμα πια, στο ασύλληπτο νούμερο των 357 δισεκατομμυρίων, δηλαδή όσο περίπου το εξωτερικό χρέος της χώρας!

Αυτό, κατά τη γνώμη μου εξηγεί, κύριε Υπουργέ, και τα στοιχεία που και εσείς να αναφέρατε, σχετικά με το 10% ή το 5% στη χώρα ή -εν πάση περιπτώσει- κάπου εκεί για το κόστος τακτοποίησης.

Πιστεύω ότι αυτό είναι μια αρρωστημένη πραγματικότητα, μια σάπια κατάσταση που οι προηγούμενες Κυβερνήσεις δεν ήθελαν να αντιμετωπίσουν, γι’ αυτό ακριβώς το έκρυβαν κάτω από το χαλί της παράτασης. Ήταν μια πολιτική επιλογή τους η διαιώνιση αυτής της πολιτικής εκμετάλλευσης των αυθαιρέτων και της χειραγώγησης μέσα από αυτήν μεγάλου τμήματος του πληθυσμού της χώρας.

Επειδή τα δεδομένα έχουν αλλάξει και βρισκόμαστε απέναντι σε έναν ήδη γονατισμένο λαό από το 2010 μέχρι σήμερα, πιστεύω, κύριε Υπουργέ, ότι σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι χρήσιμη μια πολιτική λύση, μια πολιτική με αριστερό αποτύπωμα, με κοινωνικό πρόσημο και με οικολογική ευαισθησία.

Στοιχεία μιας τέτοιας πολιτικής θεωρώ την άρση των πολιτικών επιλογών που οδηγούν στην κατασκευή αυθαίρετων κτισμάτων, θεωρώ τη λύση στο πρόβλημα της πολιτικής ομηρίας των ιδιοκτητών αυθαιρέτων, θεωρώ την επιτάχυνση των διαδικασιών για την επέκταση στων σχεδίων πόλης, που θα βάλει επιτέλους τέλος στην αναπαραγωγή και διαιώνιση του προβλήματος των αυθαιρέτων.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.

Σε αυτή την κατεύθυνση αντιλαμβάνομαι την αναγκαιότητα και τη χρησιμότητα της παράτασης μετά την 8η Φεβρουαρίου, ώστε να κερδίσουμε τον απαραίτητο χρόνο για να συζητήσουμε και να καταλήξουμε σε λύση με τη σφραγίδα της Αριστεράς στην αντιμετώπιση αυτού του πολύπλοκου προβλήματος.

Από τις συζητήσεις με τους φορείς του Ηρακλείου έχουν καταγραφεί μια σειρά προτάσεων, που θα καταθέσω στα Πρακτικά, τις οποίες έχουμε δώσει και στο γραφείο σας. Μεταξύ αυτών και μαζί με τη δραστική μείωση του κόστους τακτοποίησης περιλαμβάνονται προτάσεις για την άρση της γραφειοκρατίας με τη θαρραλέα εκχώρηση αρμοδιοτήτων για τα σχέδια πόλης στην τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς και προτάσεις για την άμεση νομοθετική ρύθμιση, ώστε να λυθεί τώρα το πρόβλημα της δόμησης στις πυκνοκατοικημένες περιοχές, αποκλείοντας την περαιτέρω παράνομη δόμηση και τη δημιουργία νέας γενιάς αυθαιρέτων.

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Νικόλαος Ηγουμενίδης  καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθένέγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και  Πρακτικών της Βουλής)

Ωστόσο, τα ερωτήματα παραμένουν: Πρώτον, η νέα νομοθετική ρύθμιση σχετικά με τα αυθαίρετα θα λαμβάνει υπόψη της τις παραπάνω παραμέτρους;

Και δεύτερον, πώς σκέφτεται, κύριε Υπουργέ, το Υπουργείο να αντιμετωπίσει τα ήδη βεβαιωμένα πρόστιμα;

Σας ευχαριστώ.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας):Στο πρώτο κομμάτι της δευτερολογίας σας θίξατε το ζήτημα –το οποίο όπως έχω εξηγήσει επιφυλάσσομαι να το διερευνήσουμε- των υπαρχόντων προστίμων, τα οποία, όπως ξέρετε, αφορούν καθαρά σχεδόν το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εσωτερικών. Δεν είναι κομμάτι της τακτοποίησης. Είναι οι παλιές νομοθεσίες. Από εκεί και πέρα, θα διερευνήσουμε εάν μπορεί να δοθεί, μέχρι να γίνει η τακτοποίηση, μία τέτοια αναβολή ή όχι. Σε αυτό το θέμα επιφυλάχθηκα γιατί ακριβώς δεν άπτεται των αρμοδιοτήτων μου. Θα το μεταφέρω, όμως, στους αρμόδιους Υπουργούς, για να κοιτάξουν με ανθρωπιστικά κριτήρια τι μπορούν να κάνουν.

Όμως, ας έλθω στην ουσία του τι σημαίνει «τακτοποίηση». Η τακτοποίηση είχε ουσιαστικά δύο σκοπούς:

Ο πρώτος σκοπός υποτίθεται ότι ήταν η καταγραφή. Δεν έχουμε καταγραφή των αυθαιρέτων στην Ελλάδα, άρα δεν έχουμε καταγραφή του προβλήματος.

Ο δεύτερος σκοπός ήταν να έχουμε χρήματα, τα οποία θα οδηγούσαν στη θεραπεία του προβλήματος. Ούτε εκεί έχουμε επιτυχία, διότι τα χρήματα πήγαν στο Πράσινο Ταμείο, το οποίο σήμερα από όλα αυτά τα πρόστιμα ως ταμείο έχει μια περιουσία που -αν θυμάμαι καλά- ξεπερνάει τα 2,5 δισεκατομμύρια αποθεματικά. Μόνο το 2,5% είναι διαθέσιμα για περιβαλλοντικές ή χωροταξικές παρεμβάσεις, τα υπόλοιπα, όπως γνωρίζετε,τα έχουν δεσμεύσει εγγυητές με τα πρώτα μνημόνια ως εγγύηση για το δημόσιο χρέος. Άρα, ουσιαστικά δεν πάει εκεί που ο νομοθέτης είχε προβλέψει. Αυτό είναι το πρώτο που πρέπει να θεραπευθεί. Δεν έχει κανένα νόημα να εισπράττουμε χρήματα από τους πολίτες και να μην τους φτιάξουμε αυτό που δικαιούνται, πόλη δηλαδή, πόλη ρυμοτομημένη.

Από εκεί και πέρα, είναι φανερό ότι σε «αυθαιρετουπόλεις», σε πόλεις δηλαδή που δεν έχουν σχέδιο, δεν έχει νόημα ή έννοια να πληρώσει ο άλλος ένα πρόστιμο. Αυτό που έχει ένα νόημα είναι αυτό που είπατε, ταχύτατη ρυμοτόμηση και εισφορά σε γη και σε χρήμα.

Το να πληρώσει σε γη και χρήμα αυτός ο οποίος θα ευνοηθεί από τη ρυμοτόμηση σε αυτούς οι οποίοι θα υποστούν την απαλλοτρίωση -όπως γίνεται παντού, όπου γίνεται ρυμοτόμηση, για να γίνουν σχολεία, πάρκα, δημόσιες υπηρεσίες κ.λπ.- είναι φανερό ότι εκεί ο ν. 4178 δεν το διαχωρίζει αυτό.

Αντίθετα, με αυθαιρεσίες όπως σας είπα μεμονωμένες μέσα σε σχέδια πόλης, εκεί ο αυθαιρετούχος είτε πρέπει να πληρώσει κάτι μικρό, αν είναι μια κτηριοδομική παράβαση στο εσωτερικό του κτηρίου, και κάτι πολύ μεγαλύτερο, αν είναι κάτι που επηρεάζει τον γείτονά του, ένα μπαλκόνι που βγαίνει εκτός των ορίων, κάτι που ενοχλεί την οδική κυκλοφορία.

Άρα, εδώ αυτήν τη στιγμή εκείνο που πρέπει να κάνουμε είναι να διαχωρίσουμε το αποτέλεσμα της παρανομίας και να δούμε το κόστος αυτής της παρανομίας στη λειτουργία της πόλης. Εάν το διαχωρίσουμε αυτό, είμαι βέβαιος ότι άνθρωποι που καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα πρόστιμα, μπορεί να βρεθούν και εξαιρετικά ευνοημένοι. Άρα, με αυτήν την έννοια νομίζω ότι πάμε σε καλή κατεύθυνση.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)

Το τελευταίο, όμως, είναι και το σημαντικότερο: Ο νέος νόμος θα προβλέπει την πρόληψη. Πρόληψη σημαίνει –και το λέω στους πολίτες αυτήν τη στιγμή- ότι πια έχουμε όλα τα εργαλεία, ακόμη και με τους δορυφόρους, να πιάσουμε την παρανομία ό,τι ώρα θέλουμε. Νέα γενιά αυθαιρέτων δεν θα υπάρξει.

 Είναι βέβαιο ότι όποιος χτίζει σήμερα αυθαίρετο απλώς χτίζει κάτι που θα το πληρώσει πάρα πολύ ακριβά γιατί το χτίζει σήμερα. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία. Πέρασε η δεκαετία του ’60 και του ’70 που ο άλλος ήθελε να βάλει ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι του, πέρασε αυτή η ευαισθησία παλαιών αυθαιρεσιών και ανεπαρκειών.

 Σήμερα την παρανομία μπορούμε να την πατάξουμε. Έχουμε τα εργαλεία και με την ταυτότητα κτηρίου που ήδη έχει θεσμοθετηθεί, απλώς δεν έχει υλοποιηθεί, θα δούμε ότι όποιος παρανομεί και καλύπτεται μάλιστα από μηχανικό θα έχει βαρύτατες επιπτώσεις ακόμα και με στέρηση άδειας. Άρα, νέα γενιά αυθαιρέτων δεν πρόκειται να υπάρξει.