ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Νίκος Ηγουμενίδης: «Προβληματικές, φωτογραφικές και με ερωτηματικά ορισμένες διατάξεις του Πολυνομοσχεδίου»

Όλη η επί των άρθρων τοποθέτηση του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Ηγουμενίδη στο Πολυνομοσχέδιο-σκούπα της Κυβέρνησης

Αναλυτικά επί όλων των άρθρων του Πολυνομοσχεδίου-σκούπα τοποθετήθηκε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Ηρακλείου Νίκος Ηγουμενίδης κατά τη σχετική συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής. Ο Νίκος Ηγουμενίδης δήλωσε την «επιφύλαξη» για την Ολομέλεια σχετικά με τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επί της αρχής του νομοσχεδίου, ενώ άσκησε σκληρή κριτική σε σειρά διατάξεων που φέρνει το Πολυνομοσχέδιο «στο παρά πέντε» της εκπνοής του έτους. Ο Νίκος Ηγουμενίδης τοποθετήθηκε ξεχωριστά για κάθε άρθρο του πολυνομοσχεδίου δηλώνοντας όλες τις επιφυλάξεις που υπάρχουν και ζητώντας εξηγήσεις από τους αρμοδίους Υπουργούς προτού έρθει στην Ολομέλεια το πολυνομοσχέδιο.

Αναφέρθηκε στις ημιτελείς διατάξεις για την προστασία των σεισμόπληκτων περιοχών της Κρήτης, σε φωτογραφικές διατάξεις του νομοσχεδίου, στην έμμεση χρηματοδότηση των ιδιωτικών κλινικών υγείας, για την υπονόμευση των ενεργειακών κοινοτήτων, για τη μη ανανέωση των εργαζομένων στο Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου και σε άλλες πολλές.

Ειδικότερα,  ο Νίκος Ηγουμενίδης αναφέρθηκε εκτενώς στο πρώτο σκέλος του πολυνομοσχεδίου και στις διατάξεις του Υπουργείου Υγείας ασκώντας έντονη κριτική στις συνεχείς παρατάσεις που λήγουν 31 Μαρτίου του 2022: «Έχουμε την κραυγαλέα, εκκωφαντική απουσία ενός σχεδιασμού και την έκφραση της διάθεσης της Κυβέρνησης, όχι για μόνιμες, αλλά για προσωρινές λύσεις ίσως ελπίζοντας ότι η μπόρα θα περάσει γρήγορα».

Πιο αναλυτικά επί των άρθρων, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ανέδειξε μεταξύ άλλων μέσα από την τοποθέτηση του τις ακόλουθες πτυχές συγκεκριμένων διατάξεων:

  • Άρθρο 39. «Το πρώτο στοιχείο σε αυτή τη διάταξη που φέρνετε είναι ότι ο Υπουργός Υγείας μπορεί με απλή απόφασή του να αναβάλει την έναρξη του νόμου και να εξαιρεί εξετάσεις, φάρμακα και θεραπείες από αυτήν την υποχρεωτική δημόσια συνταγογράφηση. Σίγουρα θεωρούμε απαράδεκτο να ορίζονται εξαιρέσεις από το νόμο με απλή υπουργική απόφαση. Επίσης, ο νόμος αυτός είναι ούτως ή άλλως στο σύνολο του απαράδεκτος, διότι χωρίζει τους πολίτες και ιδίως τους ανάπηρους, που σε μεγάλο ποσοστό είναι ανασφάλιστοι, σε αξιόπιστους και αναξιόπιστους. Εμείς καταψηφίζουμε το άρθρο 39. Ζητούμε να αποσυρθεί το άρθρο 38, 15νθήμερης ηλικίας νόμου και ζητούμε να επανέλθει σε ισχύ η αντίστοιχη διάταξη του νόμου 4368/16, η διάταξη του νόμου δηλαδή, που είχε ψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ για την πρόσβαση των ανασφάλιστων.

  • Άρθρο 45. «Αφορά την απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ των σεισμόπληκτων. Ακούσαμε και τους φορείς και τους δημάρχους της περιοχής. Μίλησαν για αποσπασματικά και ανεπαρκή μέτρα και είναι όντως αποσπασματικά και ανεπαρκή. Ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος ζήτησε 400 οικίσκους για την περιοχή του για τις κατεστραμμένες οικίες οικογενειών και μέχρι στιγμής έχει πάρει 100.»

  • Άρθρο 46, εδάφιο β. «Μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 13% κατά την εισαγωγή αντικειμένων τέχνης συλλόγων ή αρχαιοτήτων κ.λπ.. Ποιοι είναι οι λόγοι που καθιστούν αναγκαία την ένταξη στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, την εισαγωγή αντικειμένων τέχνης, συλλογών, ή αρχαιοτήτων;».

  • Άρθρο 47. «Απαλλαγή από την επιβολή φόρου δωρεάς, στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Δήμους, Τοπικές Κοινότητες, Ιερούς Ναούς, Ιερές Μονές, Ιερό Κοινό του Παναγίου Τάφου, Ιερά Μονή Αγίου Όρους, Σινά, Οικουμενικό Πατριαρχείο, αναφέρει και άλλους. Ερώτημα: Για ποιους λόγους η πανδημία συνιστά λόγο αναστολής καταβολής φόρου δωρεάς από τα συγκεκριμένα κοινωφελή νομικά πρόσωπα;»

  • Άρθρο 48. «Παράταση της αναστολής καταβολής από το δημόσιο 5%, επί των νοσηλίων, στις μονάδες χρόνιας αιμοκάθαρσης. Η παρούσα διάταξη, όπως έχουμε αναφέρει ξανά, στην αρχική ψήφισή της, συνιστά έμμεση χρηματοδότηση, έμμεση ένεση ρευστότητας των ιδιωτικών μονάδων χρόνιας αιμοκάθαρσης, μονάδων που, αν θέλετε, δεν είναι στην πρώτη γραμμή αντιμετώπισης της πανδημίας. Τη στιγμή που περικόπτονται οι δαπάνες για τη δημόσια υγεία στον προϋπολογισμό του 22, κάναμε αναλυτική συζήτηση την προηγούμενη εβδομάδα και καμία πραγματική στήριξη δεν παρέχεται σε γιατρούς, νοσηλευτές, ΕΚΑΒ και λοιπά, είναι τουλάχιστον προβληματικό, κατά τη γνώμη μας, να συνεχίζεται αυτή η πάγια ένεση ρευστότητας σε ιδιωτικές κλινικές, οι οποίες, τελικά, δεν έχουν και καμία σχέση με την πανδημική κρίση».

  • Άρθρο 49. «Για τον υπολογισμό του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, αυτό που θα θέλαμε να σημειώσουμε, κύριε Πρόεδρε, είναι ότι, με τις νέες αντικειμενικές αξίες εμφανίζονται αυξημένες έως 250% ένας μεγάλος αριθμός περιοχών που αγγίζουν περίπου τις 7.000 σε όλη τη χώρα. Δημιουργεί τουλάχιστον ερωτηματικό, ποιοι ανακουφίζονται και πώς ανακουφίζονται, όταν δεν παίρνετε υπ’ όψη αυτό το πράγμα».

  • Άρθρο 55, αφορά τα έξοδα κηδείας. «Είναι τρομερό, ακόμα και να σκεφτεί κανείς, ότι τα έξοδα κηδείας που καταβάλλονται από δημόσιους φορείς δεσμεύονταν ή συμψηφίζονταν με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το δημόσιο γενικά. Το Υπουργείο, νομίζω ότι θα πρέπει να μας απαντήσει, κατάσχονταν τα έξοδα κηδείας έναντι οφειλών προς το δημόσιο ή τις τράπεζες; Η εφαρμογή του άρθρου 55, είναι αναδρομική και ξεκινά από 1/10/2021, γιατί αυτή η συγκεκριμένη ημερομηνία;»

  • Άρθρο 59. «Το ερώτημα μας είναι, και θα θέλαμε μια καθαρή απάντηση, αν το άρθρο 59 και τα θέματα τα οποία θίγει συμπεριλαμβάνουν και αναφέρονται και στις καθαρίστριες του Υπουργείου Οικονομικών. Είναι γνωστός ο αγώνας τους για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα».

  • Το άρθρο 60. «Είναι ένα άρθρο με το οποίο διαφωνούμε, διότι επίσης δίνει το δικαίωμα απευθείας αναθέσεων».

  • Άρθρο 62. «Διερωτόμαστε ποια είναι τα συγκεκριμένα έργα επί αιγιαλού, παραλίας, όχθης και λοιπά που αφορά η συγκεκριμένη ρύθμιση. Η οποία πιο πολύ θυμίζει και μοιάζει να είναι φωτογραφική. Δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη, σχετικά με το ποιος κρίνει αν οι παραχωρούμενοι προς χρήση κοινόχρηστοι χώροι είναι ένα ενιαίο οργανικό σύνολο με το έργο.

  • Άρθρο 65, «φωτογραφική και άστοχη διάταξη. Δεδομένου και εδώ ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκε η διαβούλευση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης που αφορά την Επιτροπή Ανταγωνισμού, που αφορά τα θέματα της διάταξης που πρέπει να αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο ενός συνολικού νομοσχεδίου. Τι κάνετε τώρα εδώ ακριβώς; Τι φέρνετε κύριοι της κυβέρνησης; Δεν σας αρέσει όταν σας κρίνουμε ότι αυτό το νομοσχέδιο είναι ορισμός της προχειρότητας, της πρόχειρης νομοθέτησης.»

  • Άρθρο 68 «Ενεργειακές Κοινότητες». Το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τις Ενεργειακές Κοινότητες και ιδιαίτερα αυτές των λιγνιτικών περιοχών, κατά τη γνώμη μας, είναι απλά υποκριτικό. Κλωτσάμε ένα μπαλάκι γύρω – γύρω. Εδώ και ένα χρόνο η κυβέρνηση λέει ότι θα φέρει διατάξεις για να τις ενδυναμώσει και ενώ αυτό λέει, κάνει συνεχώς το αντίθετο και μάλιστα ψηφίζει διατάξεις που αίρουν τον χαρακτήρα των Ενεργειακών Κοινοτήτων.

  • Για τα άρθρα των Ο.Τ.Α.. «Κατά τη γνώμη μας, κινούνται στη λογική της παράτασης στην παράταση και εδώ δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο, αφού μετά από δυο – τρεις μήνες η κυβέρνηση πάλι θα θεσμοθετήσει παρατάσεις χωρίς να επιλύει τα θέματα τα οποία παρουσιάζονται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Παράδειγμα, είναι το άρθρο 107 που προβλέπει παράταση για τη συμμόρφωση των δημοτικών βρεφονηπιακών σταθμών σε θέματα πυρασφάλειας, ασφαλούς μετακίνησης και λοιπά.

  • Άρθρο 133 «Ένα μεγάλο πρόβλημα αφορά τη λειτουργία του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Υπάρχουν 50 εργαζόμενοι 50 άνθρωποι που εργάζονται καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους. Με σύμβαση αορίστου χρόνου είναι μόνο πέντε, όλοι οι υπόλοιποι ανανεώνουν τις συμβάσεις τους, κάθε χρόνο περιμένουν για να δουλέψουν. Υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται μέχρι και 18 συνεχόμενα έτη στο Φεστιβάλ χωρίς ποτέ να έχει γίνει η σύμβασή τους αορίστου χρόνου σε ένα, κατά τη γνώμη μας, αέναο καθεστώς ομηρίας. Οι εργαζόμενοι πιέζουν για τη θέση τους, είναι αυτονόητο ότι επιβάλλεται η ανανέωση των συμβάσεων όλων αυτών των εργαζομένων και με αυτή την έννοια επίσης δεν αντιλαμβανόμαστε, γιατί σε όλα τα άλλα δόθηκαν παρατάσεις εκτός από εδώ. Θέλετε να τους διώξετε; Πείτε το καθαρά, να γνωρίζουν οι εργαζόμενοι με τι έχουν.

 

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΗ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄

ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ

                                                                                                                                                                                               

 

                                                        Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο

                                                (Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)

 

Στην Αθήνα, σήμερα, 20 Δεκεμβρίου 2021, ημέρα Δευτέρα και ώρα 16.10΄, συνεδρίασε, στην Αίθουσα Γερουσίας του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, υπό την Προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Βασίλειου Οικονόμου, με θέμα ημερήσιας διάταξης τη συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις». (3η συνεδρίαση)

Στη συνεδρίαση παρέστη η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας, κυρία Ασημίνα Γκάγκα, η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κυρία Νίκη Κεραμέως, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ (Εισηγητής της Μειοψηφίας): Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε. Στη συζήτηση στα άρθρα θα θέσουμε κάποιες ερωτήσεις προς τους Υπουργούς. Η πρώτη ερώτηση είναι προς το Υπουργείο Υγείας. Σας λέω, κύριε Πρόεδρε, ότι η συζήτηση αυτή έγινε και την Παρασκευή. Θα γίνει και σήμερα. Θα επανέλθω στην ερώτηση και αύριο και στην Ολομέλεια ανάλογα, με την απάντηση που θα πάρουμε ή δεν θα πάρουμε, θα κρίνουμε ακριβώς τη στάση του Υπουργείου. Η ερώτηση λοιπόν, κυρία Υφυπουργέ, είναι πόσα κρεβάτια ΜΕΘ παραλάβατε ανά νοσοκομείο και ανά ΥΠΕ. Πόσα κρεβάτια ΜΕΘ φτιάξατε ανά νοσοκομείο και ΥΠΕ; Πόσα κρεβάτια ΜΕΘ έχουμε σήμερα και τι προσωπικό προσλάβατε γι’ αυτό;

Η πρώτη παρατήρηση όσον αφορά κυρίως την πλειοψηφία των διατάξεων του Υπουργείου Υγείας και όχι μόνο, είναι ότι έχουμε ένα καταιγισμό παρατάσεων που αφορούν την πανδημία και που λήγουν 31 Μαρτίου του 2022, όπως το είπαμε και φαίνεται νομίζω. Έχουμε την κραυγαλέα, εκκωφαντική απουσία ενός σχεδιασμού και την έκφραση της διάθεσης της Κυβέρνησης, όχι για μόνιμες, αλλά για προσωρινές λύσεις ίσως ελπίζοντας ότι η μπόρα θα περάσει γρήγορα.

Άρθρο 39. Αυτό, για να ξεκινήσουμε από κάπου που υπήρχε, ήταν το νομοσχέδιο και ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ, νόμος του 2016, ο οποίος επέτρεπε στους ανασφάλιστους και τις ευάλωτες ομάδες να συνταγογραφούν εξετάσεις, φάρμακα και θεραπείες είτε στις δημόσιες δομές υγείας, είτε σε ιδιώτες γιατρούς πιστοποιημένους στον ΕΟΠΥΥ. Έρχεται ο νόμος 4865/4.12.2021. Ένας νόμος δηλαδή δεκαπέντε ημερών, ο οποίος καταργεί τη διάταξη του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ, που επέτρεπε την πρόσβαση των ανασφάλιστων και σε ιδιώτες συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ γιατρούς. Συγκεκριμένα με το άρθρο 38. Και σήμερα δεν έχει κλείσει δεκαπέντε μέρες ο νόμος και έρχεστε στο άρθρο 39, να τροποποίησε το άρθρο 38 αυτού του νόμου.

Το πρώτο στοιχείο σε αυτή τη διάταξη που φέρνετε είναι ότι ο Υπουργός Υγείας μπορεί με απλή απόφασή του να αναβάλει την έναρξη του νόμου και να εξαιρεί εξετάσεις, φάρμακα και θεραπείες από αυτήν την υποχρεωτική δημόσια συνταγογράφηση. Σίγουρα θεωρούμε απαράδεκτο να ορίζονται εξαιρέσεις από το νόμο με απλή υπουργική απόφαση. Επίσης, ο νόμος αυτός είναι ούτως ή άλλως στο σύνολο του απαράδεκτος, διότι χωρίζει τους πολίτες και ιδίως τους ανάπηρους, που σε μεγάλο ποσοστό είναι ανασφάλιστοι, σε αξιόπιστους και αναξιόπιστους. Ο νόμος δεν στρέφεται μόνο κατά των φτωχών και ευάλωτων, αλλά και κατά των μεσαίων στρωμάτων. Γιατί ανασφάλιστοι είναι και πολλοί επιχειρηματίες, έμποροι, ελεύθεροι επαγγελματίες, οι οποίοι δεν είναι τακτοποιημένοι ως προς τις ασφαλιστικές τους εισφορές και κατ’ επέκταση είναι ανασφάλιστοι.

Εμείς καταψηφίζουμε το άρθρο 39. Ζητούμε να αποσυρθεί το άρθρο 38, 15νθήμερης ηλικίας νόμου και ζητούμε να επανέλθει σε ισχύ η αντίστοιχη διάταξη του νόμου 4368/16, η διάταξη του νόμου δηλαδή, που είχε ψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ για την πρόσβαση των ανασφάλιστων.

Άρθρο 45. Αφορά την απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ των σεισμόπληκτων. Ακούσαμε και τους φορείς και τους δημάρχους της περιοχής. Μίλησαν για αποσπασματικά και ανεπαρκή μέτρα και είναι όντως αποσπασματικά και ανεπαρκή. Ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος ζήτησε 400 οικίσκους για την περιοχή του για τις κατεστραμμένες οικίες οικογενειών και μέχρι στιγμής έχει πάρει 100.

               Ακούσαμε προβλήματα, για την ενίσχυση των επιχειρηματιών της περιοχής, για την ενίσχυση των επιχειρήσεων της περιοχής, καθυστερήσεις σε σχέση με τα χρήματα που έπρεπε να δοθούν, για οικοσκευή κ.λπ.. Κατέθεσαν όλα τα υπομνήματα, που φαντάζομαι θα τεθούν σε γνώση των Υπουργείων. Να σας πω, ότι αυτά τα υπομνήματα, πέρα από την τοποθέτησή μας εδώ, κατατέθηκαν και από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στο Ηράκλειο, ως αναφορά, απαιτώντας απάντηση από το Υπουργείο. Κρατάμε για το άρθρο 45, θετικό μεν η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, με τεράστιο έλλειμμα, ότι ουσιαστικά δεν καλύπτουν τις ανάγκες.

Άρθρο 46, εδάφιο β. Μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 13% κατά την εισαγωγή αντικειμένων τέχνης συλλόγων ή αρχαιοτήτων κ.λπ.. Ποιοι είναι οι λόγοι που καθιστούν αναγκαία την ένταξη στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, την εισαγωγή αντικειμένων τέχνης, συλλόγων, ή αρχαιοτήτων;

Άρθρο 47. Απαλλαγή από την επιβολή φόρου δωρεάς, στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Δήμους, Τοπικές Κοινότητες, Ιερούς Ναούς, Ιερές Μονές, Ιερό Κοινό του Παναγίου Τάφου, Ιερά Μονή Αγίου Όρους, Σινά, Οικουμενικό Πατριαρχείο, αναφέρει και άλλους. Ερώτημα: Για ποιους λόγους η πανδημία συνιστά λόγο αναστολής καταβολής φόρου δωρεάς από τα συγκεκριμένα κοινωφελή νομικά πρόσωπα;

Άρθρο 48. Παράταση της αναστολής καταβολής από το δημόσιο 5%, επί των νοσηλίων, στις μονάδες χρόνιας αιμοκάθαρσης. Η παρούσα διάταξη, όπως έχουμε αναφέρει ξανά, στην αρχική ψήφισή της, συνιστά έμμεση χρηματοδότηση, έμμεση ένεση ρευστότητας των ιδιωτικών μονάδων χρόνιας αιμοκάθαρσης, μονάδων που, αν θέλετε, δεν είναι στην πρώτη γραμμή αντιμετώπισης της πανδημίας. Τη στιγμή που περικόπτονται οι δαπάνες για τη δημόσια υγεία στον προϋπολογισμό του 22, κάναμε αναλυτική συζήτηση την προηγούμενη εβδομάδα και καμία πραγματική στήριξη δεν παρέχεται σε γιατρούς, νοσηλευτές, ΕΚΑΒ και λοιπά, είναι τουλάχιστον προβληματικό, κατά τη γνώμη μας, να συνεχίζεται αυτή η πάγια ένεση ρευστότητας σε ιδιωτικές κλινικές, οι οποίες, τελικά, δεν έχουν και καμία σχέση με την πανδημική κρίση.

Άρθρο 49. Για τον υπολογισμό του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, αυτό που θα θέλαμε να σημειώσουμε, κύριε Πρόεδρε, είναι ότι, με τις νέες αντικειμενικές αξίες εμφανίζονται αυξημένες έως 250% ένας μεγάλος αριθμός περιοχών που αγγίζουν περίπου τις 7.000 σε όλη τη χώρα. Δημιουργεί τουλάχιστον ερωτηματικό, ποιοι ανακουφίζονται και πώς ανακουφίζονται, όταν δεν παίρνετε υπ’ όψη αυτό το πράγμα.

Άρθρο 50, για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Για ποιο λόγο δεν ισχύει το μέτρο των ηλεκτρονικών συναλλαγών και για τις ιατρικές δαπάνες, όταν, ειδικά τις μέρες που ζούμε και με πλήρη ευθύνη της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, της κυβέρνησης του κυρίου Μητσοτάκη, πολλοί πολίτες έχουν αναγκαστεί να στραφούν σε ιδιωτικές κλινικές και γιατρούς, για σοβαρά θέματα υγείας, πέραν του κορονοϊού. Για ποιον λόγο δεν λαμβάνετε το ίδιο μέτρο και για δαπάνες αποκατάστασης, μετά από πολύμηνη νοσηλεία στα νοσοκομεία, εξαιτίας βαριάς νόσησης από τον κορονοϊό;

Άρθρο 51, για την παράταση της προθεσμίας εξέτασης των αιτήσεων και έκδοσης αποφάσεων, για την υπαγωγή στο άρθρο 5 γ του νόμου. Η βασική μας διαφωνία είναι, ότι ο ειδικός τρόπος φορολόγησης του εισοδήματος, από τη μισθωτή εργασία και από την επιχειρηματική δραστηριότητα, δημιουργεί διαφορετικές ταχύτητες φορολογουμένων στη χώρα και καταθέτουμε την άποψή μας, την είχαμε καταθέσει και παλιότερα, αυτό πιστεύουμε δηλαδή, θα πρέπει να δοθούν κίνητρα στην αγορά εργασίας και όχι στο φορολογικό πλαίσιο.

Εξάλλου, αν το θέλετε, ποιος θα επιστρέψει σε μια κατεστραμμένη και αποδιαρθρωμένη αγορά εργασίας. Κατά την εκτίμησή μας, το συγκεκριμένο άρθρο, αφορά υψηλά αμειβόμενους και αμειβόμενες μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, όταν οι άνεργοι και οι μισθωτοί στη χώρα μας φορολογούνται με τις γενικές διατάξεις και με συσσωρευμένα τα χρέη της τελευταίας δεκαετίας είτε της οικονομικής κρίσης είτε της πανδημίας.

 Άρθρο 55, αφορά τα έξοδα κηδείας. Είναι τρομερό, ακόμα και να σκεφτεί κανείς, ότι τα έξοδα κηδείας που καταβάλλονται από δημόσιους φορείς δεσμεύονταν ή συμψηφίζονταν με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το δημόσιο γενικά. Το Υπουργείο, νομίζω ότι θα πρέπει να μας απαντήσει, κατάσχονταν τα έξοδα κηδείας έναντι οφειλών προς το δημόσιο ή τις τράπεζες; Η εφαρμογή του άρθρου 55, είναι αναδρομική και ξεκινά από 1/10/2021, γιατί αυτή η συγκεκριμένη ημερομηνία;

 Άρθρο 59, αναφέρθηκε και η Εισηγήτρια της Πλειοψηφίας. Το ερώτημα μας είναι, και θα θέλαμε μια καθαρή απάντηση, αν το άρθρο 59 και τα θέματα τα οποία θίγει συμπεριλαμβάνουν και αναφέρονται και στις καθαρίστριες του Υπουργείου Οικονομικών. Είναι γνωστός ο αγώνας τους για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το άρθρο 60, είναι ένα άρθρο με το οποίο διαφωνούμε, διότι επίσης δίνει το δικαίωμα απευθείας αναθέσεων.

 Άρθρο 61. Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί αν στους κοινωφελείς χώρους της διάταξης περιλαμβάνονται και οι χώροι κοινωνικής αποδοτικότητας.

 Άρθρο 62. Διερωτόμαστε ποια είναι τα συγκεκριμένα έργα επί αιγιαλού, παραλίας, όχθης και λοιπά που αφορά η συγκεκριμένη ρύθμιση. Η οποία πιο πολύ θυμίζει και μοιάζει να είναι φωτογραφική. Δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη, σχετικά με το ποιος κρίνει αν οι παραχωρούμενοι προς χρήση κοινόχρηστοι χώροι είναι ένα ενιαίο οργανικό σύνολο με το έργο.

Άρθρο 63, αφορά τα υπηρεσιακά και πειθαρχικά συμβούλια του νομικού συμβουλίου του κράτους. Καταρχήν, φαίνεται ένα αθώο άρθρο. Ο οργανισμός που πριν από λίγους μήνες ψήφισε η κυβέρνηση, προηγουμένως σε μια διάταξη σε ένα άρθρο μιλήσαμε για αλλαγή, σε ένα νόμο 15 ημερών και πριν από μερικούς μήνες ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ, και προέβλεπε τα υπηρεσιακά και πειθαρχικά συμβούλια του νομικού συμβουλίου του κράτους να ορίζονται με κλήρωση που διενεργείται το Δεκέμβριο κάθε άρτιου έτους. Και τώρα έρχεστε και το κάνετε κάθε περιττού έτους. Δεν σας αρέσει το συμβούλιο; Τι θέλετε να αλλάξετε; Για ποιο λόγο επισπεύδεται κατά ένα χρόνο η ανάδειξη νέων υπηρεσιακών και πειθαρχικών συμβουλίων.

Άρθρο 65, φωτογραφική και άστοχη διάταξη. Δεδομένου και εδώ ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκε η διαβούλευση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης που αφορά την Επιτροπή Ανταγωνισμού, που αφορά τα θέματα της διάταξης που πρέπει να αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο ενός συνολικού νομοσχεδίου. Τι κάνετε τώρα εδώ ακριβώς; Τι φέρνετε κύριοι της κυβέρνησης; Δεν σας αρέσει όταν σας κρίνουμε ότι αυτό το νομοσχέδιο είναι ορισμός της προχειρότητας, της πρόχειρης νομοθέτησης.

               Έχω μερικές παρατηρήσεις και θα χρειαστώ λίγο χρόνο, κύριε Πρόεδρε, με την ανοχή σας.

               Όπως βλέπετε περιορίστηκα απολύτως στα άρθρα. Εάν θέλετε μπορούμε να συνεχίσουμε και στην αυριανή συνεδρίαση. Θέτω ουσιαστικά κάποια ερωτήματα που έχουν σχέση με άρθρα που καταψηφίζουμε.

Άρθρο 68 «Ενεργειακές Κοινότητες». Το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τις Ενεργειακές Κοινότητες και ιδιαίτερα αυτές των λιγνιτικών περιοχών, κατά τη γνώμη μας, είναι απλά υποκριτικό. Κλωτσάμε ένα μπαλάκι γύρω – γύρω.

Εδώ και ένα χρόνο η κυβέρνηση λέει ότι θα φέρει διατάξεις για να τις ενδυναμώσει και ενώ αυτό λέει, κάνει συνεχώς το αντίθετο και μάλιστα ψηφίζει διατάξεις που αίρουν τον χαρακτήρα των Ενεργειακών Κοινοτήτων.

 Εδώ και δυόμισι χρόνια η χρηματοδότηση των Ενεργειακών Κοινοτήτων των λιγνιτικών περιοχών που είχε θεσπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι παγωμένη και απλώς συνεχώς δίνονται παρατάσεις για φωτοβολταϊκά, συνεχώς παρατάσεις, συνεχώς παρατάσεις.

 Δυο κουβέντες για τα άρθρα των Ο.Τ.Α.. Κατά τη γνώμη μας, κινούνται στη λογική της παράτασης στην παράταση και εδώ δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο, αφού μετά από δυο – τρεις μήνες η κυβέρνηση πάλι θα θεσμοθετήσει παρατάσεις χωρίς να επιλύει τα θέματα τα οποία παρουσιάζονται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Παράδειγμα, είναι το άρθρο 107 που προβλέπει παράταση για τη συμμόρφωση των δημοτικών βρεφονηπιακών σταθμών σε θέματα πυρασφάλειας, ασφαλούς μετακίνησης και λοιπά.

 Επί ΣΥΡΙΖΑ είχαν δοθεί 99 εκατομμύρια από το Υπουργείο Εσωτερικών στους Δήμους για να κάνουν τις απαραίτητες εργασίες. Αυτά τα έργα και αυτές οι εκταμιεύσεις πάγωσαν μόλις ήρθε στο τιμόνι της κυβέρνησης η Νέα Δημοκρατία.

Έχουν κανένα νόημα οι παρατάσεις;

Θα λύσετε το θέμα;

Είναι προφανές, ότι τα θέματα πυρασφάλειας και ασφαλούς μετακίνησης είναι ζητήματα ζωής και θανάτου για βρέφη και νήπια. Δεν έχουμε αντίρρηση σε αυτό.

Έχει κανένα νόημα η παράταση;

Θα δώσετε κονδύλια;

Θα προχωρήσουν αυτά τα έργα;

Το να δώσετε περιθώριο «α, δεν έπρεπε να τα φτιάξουν μέχρι αύριο, τα φτιάχνουν μετά από τρεις μήνες» δεν λέει τίποτα.

Οι παρατάσεις δεν είναι λύσεις. Είναι ο εύκολος τρόπος αποφυγής της επίλυσης των προβλημάτων. Ο εύκολος δρόμος αποφυγής της λήψης των κατάλληλων μέτρων.

 Αντίστοιχα, είναι και στο άρθρο 108, τα θέματα, δηλαδή, αρμοδιοτήτων των Δήμων τα οποία ουσιαστικά αδυνατούν λόγω έλλειψης προσωπικού, καθώς και το άρθρο 111 με τη Δημοτική Αστυνομία είναι προκλητικά προβληματικές διατάξεις, κατά τη γνώμη μας.

 Άρθρο 133 και κλείνω με αυτό, κύριε Πρόεδρε,  ευχαριστώ για την ανοχή σας.

 Ένα μεγάλο πρόβλημα αφορά τη λειτουργία του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Υπάρχουν 50 εργαζόμενοι 50 άνθρωποι που εργάζονται καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους. Με σύμβαση αορίστου χρόνου είναι μόνο πέντε, όλοι οι υπόλοιποι ανανεώνουν τις συμβάσεις τους, κάθε χρόνο περιμένουν για να δουλέψουν. Υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται μέχρι και 18 συνεχόμενα έτη στο Φεστιβάλ χωρίς ποτέ να έχει γίνει η σύμβασή τους αορίστου χρόνου σε ένα, κατά τη γνώμη μας, αέναο καθεστώς ομηρίας. Οι εργαζόμενοι πιέζουν για τη θέση τους, είναι αυτονόητο ότι επιβάλλεται η ανανέωση των συμβάσεων όλων αυτών των εργαζομένων και με αυτή την έννοια επίσης δεν αντιλαμβανόμαστε, γιατί σε όλα τα άλλα δόθηκαν παρατάσεις εκτός από εδώ.

 Θέλετε να τους διώξετε;

 Πείτε το καθαρά, να γνωρίζουν οι εργαζόμενοι με τι έχουν να κάνουν.

 Σας ευχαριστώ πολύ.

………………………………………………………………………………………………………………………………………

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ξεκινά η τρίτη συνεδρίαση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις».

Θα ήθελα να ρωτήσω τους Εισηγητές των Κομμάτων αν ψηφίζουν το νομοσχέδιο επί της αρχής.

Το λόγο έχει η κυρία Βρυζίδου.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΒΡΥΖΙΔΟΥ (Εισηγήτρια της Πλειοψηφίας): Ναι, επί της αρχής, κ. Πρόεδρε.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Ηγουμενίδης.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ (Εισηγητής της Μειοψηφίας): Επιφύλαξη, κ. Πρόεδρε.

………………………………………………………………………………………………………………..

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο
Για να λαμβάνεις ενημερωτικό υλικό και γνωρίζεις για τις δράσεις μας.
Γράψε απλά το email σου!
Εγγραφείτε