Για Α.Ε. και όχι για σχολεία η «αξιολόγηση» που προωθεί η Κεραμέως

Στη σκιά του αποκλεισμού 20.000 υποψήφιων για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποδεικνύεται «αμετανόητη»: Με κύρια αιχμή την «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών, η Υπουργός Παιδείας συνεχίζει «ακάθεκτη», φέρνοντας προς ψήφιση στη Βουλή (σ.σ. η ψηφοφορία αναμένεται την Τετάρτη 28 Ιουλίου στην Ολομέλεια) ένα ακόμη αντι-εκπαιδευτικό νομοσχέδιο ενάντια στα συμφέροντα συνολικά της δημόσιας εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού κόσμου.

Εν μέσω θέρους και πανδημίας, χωρίς να έχει προηγηθεί καμία διαβούλευση με τους φορείς και την εκπαιδευτική κοινότητα, επιχειρεί να νομοθετήσει μια «προκλητική» και τιμωρητική αξιολόγηση σε βάρος των πραγματικών προσόντων των διδασκόντων και των εκπαιδευτικών, δίνοντας προκλητικές υπερεξουσίες σε μονοπρόσωπα όργανα και κατατάσσοντας τους εκπαιδευτικούς σε «καλούς», «μέτριους» και «κακούς».

Με κύρια «όργανα» για την εφαρμογή της πολιτικής του Υπουργείου τον Διευθυντή του Σχολείου, τον Περιφερειακό Διευθυντή και τον Επόπτη Ποιότητας, οι οποίοι αναλαμβάνουν να μεταφέρουν την πίεση «προς τα κάτω» και να διεκπεραιώσουν λειτουργίες αξιολόγησης εκπαιδευτικών και στελεχών δημιουργώντας χώρο για αθέμιτες συναλλαγές και προσωπικές εύνοιες και αντεκδικήσεις.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ο διευθυντής θα αποφασίζει σχεδόν για τα πάντα: Από την ανάθεση εξωδιδακτικών εργασιών (αρ. 101), την ενδοσχολική επιμόρφωση (αρ.95), τον ορισμό υποδιευθυντών (άρ.37, π.9), των υπευθύνων για κάθε μάθημα/τάξη, μεντόρων, υπευθύνων μαθητείας στα ΕΠΑΛ., αποδυναμώνοντας κάθε συλλογική έκφραση, και κυρίως τον Σύλλογο Διδασκόντων, ο οποίος είναι εκείνος που διασφαλίζει, αδιαμφισβήτητα, το στοιχείο της συλλογικότητας και της δημοκρατικής λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Επιπλέον, η παντελής απουσία των αιρετών εκπροσώπων του κλάδου μηδενίζει και την ελάχιστη δυνατότητα του οργανωμένου κλάδου των εκπαιδευτικών να παρέμβει στις διαδικασίες διασφαλίζοντας αντικειμενικότητα και διαφάνεια.

Είναι απολύτως σαφές ότι η πρόβλεψη της άσκησης πειθαρχικού ελέγχου από τον Διευθυντή/Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας προς τους υφισταμένους του κινείται ενάντια στη διασφάλιση κλίματος συνεργασίας και αλληλεγγύης μεταξύ των εκπαιδευτικών. Η Υπουργός φθάνει μάλιστα στο σημείο να προβλέπει ρητά ότι η παράλειψη εκτέλεσης αυτού του υπηρεσιακού καθήκοντος, συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα, ενισχύοντας το τιμωρητικό πνεύμα του νομοσχεδίου.

Πρέπει να υπογραμμίσουμε σε όλους τους τόνους ότι οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί δεν αρνούνται την αξιολόγηση. Ο εκπαιδευτικός κόσμος – παρά τις προσπάθειες της Υπουργού να πείσει για το αντίθετο – είναι υπέρ μιας αξιολόγησης με κύρια χαρακτηριστικά την διασφάλιση της αντικειμενικότητας, την παροχή κινήτρων, την συνεχή και ουσιαστική επιμόρφωση συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην αυτοβελτίωση και στην ενίσχυση της αποδοτικότητας του εκπαιδευτικού.

Οι φωτογραφικές διατάξεις του νομοσχεδίου που φέρνουν ως προσόντα αξιολόγησης μέχρι και …συγγραφικό έργο ή συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα αποκαλύπτουν τις πραγματικές προθέσεις της αξιολόγησης που προωθεί η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Στις συνθήκες αυτές και υπό την πίεση που ασκείται από τις πολιτικές του Υπουργείου, οι σημερινοί εκπαιδευτικοί αντί να επικουρούνται στην καθημερινή προσπάθεια τους να ρίχνουν το βάρος στη διδασκαλία εξάπτοντας διαρκώς το ενδιαφέρον, τη φαντασία και τα πιο ευγενή αισθήματα των μαθητών και των παιδιών, στην πραγματικότητα ωθούνται εμμέσως αλλά σαφώς σε ένα αέναο «κυνήγι» προσόντων μόνο και μόνο για να μην τύχουν κάποιας δυσμενούς μεταχείρισης.

Σε μια τέτοια περίοδο θα είχε ενδιαφέρον να διεξαχθεί μια σοβαρή έρευνα για τα ποσά που εξαναγκάζονται να διαθέτουν οι εκπαιδευτικοί για πανάκριβα μεταπτυχιακά σε Πανεπιστήμια εσωτερικού και εξωτερικού, και για τις ατελείωτες ώρες που ξοδεύουν μετά το πέρας του ωραρίου τους για να ανταποκριθούν στα προσόντα που –πλαγίως μεν αλλά καταναγκαστικά- τούς επιβάλλονται. Με μια λέξη, το νομοσχέδιο παίρνει «άριστα» για μια θατσερική Κυβέρνηση που οραματίζεται την «αξιολόγηση» μιας Ανώνυμης Εταιρείας, αλλά δεν πιάνει ούτε την «ελάχιστη βάση» για ένα δημόσιο Σχολείο όπως το οραματίζονται και επιβάλλουν οι πραγματικές ανάγκες μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών.


*Βουλευτής Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική έκδοση της ΕφΣυν: https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/303693_gia-ae-kai-ohi-gia-sholeia-i-axiologisi-poy-proothei-i-kerameos

 

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο
Για να λαμβάνεις ενημερωτικό υλικό και γνωρίζεις για τις δράσεις μας.
Γράψε απλά το email σου!
Εγγραφείτε