ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

(βίντεο) Νίκος Ηγουμενίδης: Σκόπιμα η ΝΔ δεν παρουσιάζει ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό για την Υγεία

«Λίθοι, πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένα», χαρακτήρισε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ τη σωρεία διάσπαρτων διατάξεων για την Υγεία που κατέθεσε στη Βουλή η Κυβέρνηση της ΝΔ

Την σκοπιμότητα απουσίας ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού απέναντι στην Υγεία εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας σημείωσε με έμφαση ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης στη Βουλή και κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

«Το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας ουσιαστικά μιλάει για εκχώρηση αρμοδιοτήτων του Εθνικού Συστήματος Υγείας στον ιδιωτικό τομέα. Η ουσία είναι ότι το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας δεν προκρίνει το δημόσιο σύστημα υγείας. Γι’ αυτό και δεν βλέπουμε ένα τέτοιο συνεκτικό σχέδιο στο νομοσχέδιο», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

Ειδικά για τη σωρεία διάσπαρτων λοιπών διατάξεων αναφορικά με την υγεία σημείωσε ότι αποτελούν «λίθοι και πλίνθοι και ξύλα και κέραμος ατάκτως ερριμμένα», τονίζοντας ότι «σε σχέση με έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό που είναι σήμερα απαίτηση της κοινωνίας, ουσιαστικά η Νέα Δημοκρατία δεν έχει τέτοιο σχέδιο».

Παράλληλα, ο βουλευτής του Νομου Ηρακλείου και εισηγητής στο νομοσχέδιο από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ άσκησε ιδιαίτερη κριτική στην Κυβέρνηση για τον τρόπο νομοθέτησης: «Τι σας φοβίζει από μια ευρεία διαβούλευση;», ρώτησε τον παρόντα αρμόδιο Υπουργό Υγείας. «Τι είναι αυτό που θέλετε να αποφύγετε; Τι είναι αυτό που θέλετε να κρύψετε; Δεν γίνεται να προχωράει το νομοθετικό έργο με τέτοιους ρυθμούς, όταν η κοινωνία, η οικονομία, η χώρα συνολικά είναι κλειστή. Δεν μπορεί να έχουμε ένα τέτοιο καταιγιστικό ρυθμό και ας μη γελιόμαστε: οι αστοχίες της κυβερνητικής πολιτικής στην αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης δεν πρόκειται να μπουν κάτω από το χαλί», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Νίκος Ηγουμενίδης.

Κατά την επί της αρχής πρώτη συζήτηση στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων και αναφορικά με τις διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν στις δωρεές, ο Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε ότι θα ενισχύσουν τα δύο νοσοκομεία «Γεννηματάς» και «Θεαγένειο», ενώ τόνισε ότι θα πρέπει να «υποτάσσονται σε ένα σχέδιο υπεράσπισης του δημόσιου συστήματος υγείας», όπως ανέφερε, ενώ ρώτησε τον αρμόδιο Υπουργό «Σχεδιάζετε – και εδώ εντάσσονται όλοι όσοι θέλουν, με τον τρόπο τους, να ενισχύσουν το δημόσιο σύστημα υγείας-  ή σέρνεστε πίσω από τα γεγονότα;».

Ειδική αναφορά έκανε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ στο ζήτημα των εμβολιασμών. Ασκώντας έντονη κριτική απέναντι «στο εμβόλιο-αντικείμενο μονοπωλιακής εκμετάλλευσης, αντικείμενο εκμετάλλευσης των παραγωγών φαρμακοβιομηχανιών» σημείωσε ότι «πρέπει να προχωρήσουμε σε άρση των πνευματικών δικαιωμάτων στα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, δηλαδή στο περιβόητο σπάσιμο της πατέντας. Μια τέτοια πρωτοβουλία θα ενισχύσει, κατά τη γνώμη μας,  σημαντικά τη δυνατότητα άμεσης και μαζικής παραγωγής, με στόχο την καθολική εμβολιαστική κάλυψη του πληθυσμού και την επακόλουθη προστασία της δημόσιας υγείας».

 

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΗ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄

ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ

                                                                                        

 

                                                     Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο

                                            (Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)

 

Στην Αθήνα, σήμερα, 22 Ιανουαρίου 2021, ημέρα Παρασκευή και ώρα 14.50΄, συνεδρίασε, στην Αίθουσα  συνεδριάσεων της Ολομέλειας της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, υπό την Προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Βασίλειου Οικονόμου, με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας «Κύρωση α) της από 11.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση (John S. Latsis Public Benefit Foundation)» και του ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών “Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ”» και β) της από 9.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της 4ης Υ.Πε. Μακεδονίας και Θράκης, του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», της κ. Άννας Μαρίας Λουίζας Ιωάννη Λάτση και της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Υγείας».

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ (Εισηγητής της Μειοψηφίας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Ένα πρώτο θέμα που θα ήθελα να θίξω είναι η «σπουδή» που επιδεικνύει η κυβέρνηση στο νομοθετικό έργο. Ας πάρουμε το σημερινό νομοσχέδιο. Αντιλαμβάνομαι το επείγον στην αποδοχή μιας δωρεάς που ενισχύει το δημόσιο σύστημα υγείας. Αντιλαμβάνομαι το επείγον στη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Αντιλαμβάνομαι το επείγον στην αντιμετώπιση προβλημάτων που έχουν προκύψει σχετικά με τον εμβολιασμό για τον COVID 19. Ωστόσο, κανένα από αυτά τα επείγοντα, κατά τη γνώμη μου, δεν δικαιολογεί  υποβάθμιση της συζήτησης και δεν το θέτω με την έννοια ότι είναι υποβαθμισμένη η συζήτηση, θα προχωρήσουμε και στις Επιτροπές και σε ακρόαση φορέων κ.λπ. Υπάρχουν και χειρότερα και τα είδαμε και τα χειρότερα να προχωράμε κατεπειγόντως πολλά και σημαντικά νομοσχέδια. Το θέτω με την έννοια ότι αυτή η μεθόδευση για την προώθηση του νομοθετικού έργου είναι ο κανόνας, ο οποίος, κακά τα ψέματα, παίρνοντας υπόψη και όλα τα μέτρα για την πανδημία, αποτελεί εμπόδιο στη συμμετοχή των Βουλευτών στο νομοθετικό έργο, υποβαθμίζει τη συζήτηση στο Κοινοβούλιο, εμποδίζει την ουσιαστική συμμετοχή των φορέων, επηρεάζει, τελικά, θα έλεγα, την ενημέρωση του ελληνικού λαού. Με αυτή την έννοια, νομίζω ότι, κύριε Πρόεδρε, και μέσω υμών προς το Προεδρείο και στον ίδιο τον Πρόεδρο του Κοινοβουλίου, χρειάζεται να υπάρξει μια παρέμβαση για να μην προχωράμε με αυτή τη διαδικασία το νομοθετικό έργο.

Διερωτώμαι, κύριε Υπουργέ και απευθύνομαι προς εσάς και την Κυβέρνησή σας, γιατί τέτοιες διαδικασίες; Τι σας φοβίζει από μια ευρεία διαβούλευση, τι είναι αυτό που θέλετε να αποφύγετε, τι είναι αυτό που θέλετε να κρύψετε! Δεν γίνεται να προχωράει το νομοθετικό έργο με τέτοιους ρυθμούς, όταν η κοινωνία, η οικονομία, η χώρα συνολικά είναι κλειστή. Δεν μπορεί να έχουμε ένα τέτοιο καταιγιστικό ρυθμό και πιστεύω ότι, ό,τι και να γίνει, όποιος ρυθμούς κι εάν ακολουθήσουμε, ας μη γελιόμαστε, οι αστοχίες της κυβερνητικής πολιτικής στην αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης δεν πρόκειται να μπουν κάτω από το χαλί. Τα οικονομικά προβλήματα της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας που, ουσιαστικά, δεν τα αντιμετωπίζει η πολιτική σας, δεν πρόκειται να κρυφτούν. Τα προβλήματα της δημόσιας παιδείας που, ουσιαστικά, δεν λύνετε με την πολιτική και με τα νομοσχέδια που φέρνετε μ’ αυτούς τους ρυθμούς, ουσιαστικά δεν πρόκειται να αποτελέσουν κουρτίνα που να καλύψει όλες αυτές τις αδυναμίες και ο αυταρχισμός που τα συνοδεύει, το απαραίτητο συμπλήρωμα όλης αυτής της πολιτικής, αυταρχισμός από την αντιμετώπιση των διαδηλωτών μέχρι τους γιατρούς του Νοσοκομείου του Ρεθύμνου που τόλμησαν να εκφράσουν τη διαφωνία τους στην πολιτική του Υπουργείου Υγείας, έλεος, αυτά δεν πρόκειται να κρυφτούν. Εάν θέλετε μπορείτε να συνεχίσετε έτσι, μπορείτε να συνεχίσετε να αγνοείτε τις επισημάνσεις μας, αλλά μην εκπλαγείτε, γιατί έτσι θα γίνει, όταν οι μαχόμενες δυνάμεις θα σαρώσουν όχι την επιφάνεια, την ίδια την ουσία της πολιτικής σας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το βασικό χαρακτηριστικό της ζωής μας σήμερα είναι αυτή η πρωτοφανής υγειονομική κρίση. Επηρεάζει το σύνολο της καθημερινότητας και της δραστηριότητάς μας. Είναι κοινή ομολογία, δε λέω τίποτα καινούργιο, ότι ζούμε μια πραγματικά πρωτοφανή υγειονομική, οικονομική και κοινωνική κρίση.

Βλέποντας την εμπειρία συνολικά της τελευταίας χρονιάς, το πρώτο αξιοσημείωτο, θα έλεγα, για εμάς είναι ότι το δημόσιο σύστημα υγείας έχει κατακτήσει μία υψηλή θέση στη συνείδηση ευρύτερων κοινωνικών ομάδων. Δε θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας τάσσεται υπέρ του δημόσιου συστήματος υγείας, τάσσεται υπέρ της σταθερής, μόνιμης και ολόπλευρης ενίσχυσης του. Αυτή η διαπίστωση είναι που θέτει τα καθήκοντα για τον πολιτικό κόσμο της χώρας και αυτή η διαπίστωση, αυτή η θέση που έχει στη συνείδηση της κοινωνίας το δημόσιο σύστημα υγείας σήμερα, είναι που θα κρίνει και τη θέση και την πολιτική απάντηση της κάθε πολιτικής δύναμης. Κατά τη γνώμη μας, σήμερα, σ’ αυτές τις συνθήκες που ζούμε, πρώτον, χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ενίσχυσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας τόσο στις ελλείψεις του στο προσωπικό, όσο και στις υποδομές, δεύτερον, χρειάζεται ανασυγκρότηση και εκσυγχρονισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας έτσι ώστε να συμβαδίζουν με τις νέες ανάγκες που προκύπτουν για τον πληθυσμό της χώρας, αλλά και να συμβαδίζουν παράλληλα με τις κατακτήσεις της ιατρικής επιστήμης, χρειάζεται, τέλος, στοχευμένη ενίσχυση τομέων που, στην πορεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας, αναδείχτηκαν σε αδύνατους κρίκους. Αναφέρομαι εδώ στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας στον αστικό ιστό της πατρίδας μας, στην ιατρική και φυσική αποκατάσταση, στη δημόσια υγεία και πλευρές της κ.λπ..

Σε σχέση με αυτόν τον ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό που είναι σήμερα απαίτηση της κοινωνίας, ουσιαστικά η Νέα Δημοκρατία δεν έχει τέτοιο σχέδιο. Αυτός είναι και ο λόγος που το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε σήμερα, είναι «λίθοι και πλίνθοι και ξύλα και κέραμος ατάκτως ερριμμένα». Θα μπορούσε κανείς να πει «ναι, βιαζόμαστε γιατί πρέπει να αποδεχθούμε την δωρεά» ή «πρέπει να αντιμετωπίσουμε κάποια επείγοντα ζητήματα, γι’ αυτό γράφτηκε βιαστικά ή γι’ αυτό καλείται το νομοσχέδιο να αντιμετωπίσει και να ρυθμίσει επειγόντως μια σειρά ετερόκλητα ζητήματα». Πιθανά υπάρχουν και τέτοιες πλευρές στην αδυναμία του νομοσχεδίου, αλλά το κύριο είναι ότι το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας ουσιαστικά μιλάει για εκχώρηση αρμοδιοτήτων του Εθνικού Συστήματος Υγείας στον ιδιωτικό τομέα και η ουσία είναι ότι το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας δεν προκρίνει το δημόσιο σύστημα υγείας. Γι’ αυτό δεν βλέπουμε και ένα τέτοιο συνεκτικό σχέδιο στο νομοσχέδιο, όπως δεν το βλέπουμε ούτε στις παρεμβάσεις του κ. Μητσοτάκη, ούτε στις παρεμβάσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας.

Ας εστιάσουμε λίγο πιο συγκεκριμένα στα θέματα που συζητάμε.

Δωρεές. Συζητάμε δύο σημαντικές δωρεές Λάτση προς το Νοσοκομείο Γεννηματάς και το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών του και προς το Αντικαρκινικό Νοσοκομείο. Πρόκειται για σημαντικές προσφορές, οι οποίες όντως θα ενισχύσουν το δημόσιο σύστημα υγείας, θα ενισχύσουν το συγκεκριμένο νοσοκομείο, θα αμβλύνουν την ταλαιπωρία του κόσμου που συνωστίζονται στα Τμήματα των Επειγόντων Περιστατικών, θα ενισχύσουν τη μάχη που δίνει η χώρα μας κατά του καρκίνου. Πρόκειται για δωρεές, μη γελιόμαστε, που θα πιάσουν τόπο. Σαν τέτοιες, καταρχήν, τις αντιμετωπίζουμε θετικά. Ωστόσο, η έλλειψη συνεκτικού σχεδίου, για την οποία μίλησα προηγουμένως, είναι εμφανέστατη, κύριες και κύριοι συνάδελφοι, και σ’ αυτό το θέμα των δωρεών.

Για να μην κάνουμε μια θεωρητική προσέγγιση και θεωρητική αναζήτηση, επιτρέψτε μου μια μικρή παρένθεση για αντίστοιχο ζήτημα που αφορούσε την προηγούμενη κυβέρνηση, την κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.

Από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας είχαμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ενίσχυσης του δημόσιου συστήματος υγείας. Ενός δημόσιου συστήματος υγείας, που ο βασικός προβληματισμός ήταν αν και ποιες Μονάδες Υγείας θα κλείσουν, γιατί δεν μπορούν να σταθούν. Είχαμε, λοιπόν, ένα σχέδιο να σώσουμε το δημόσιο σύστημα υγείας. Αυτός ο σχεδιασμός τέθηκε, με ευθύνη του τότε Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, αλλά και συνολικά της κυβέρνησης, σαν απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης, δηλαδή η υπεράσπιση του δημόσιου συστήματος υγείας. Σε αυτόν το σχεδιασμό υποτάχθηκαν μια σειρά κυβερνητικές δραστηριότητες της τότε κυβέρνησης της αριστεράς. Σε αυτόν το σχεδιασμό εντάχθηκε και η δωρεά του Ιδρύματος ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ.

Το ερώτημα είναι πολύ απλό, κύριε Υπουργέ: Τι σχεδιάζετε για την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας, εσείς, σήμερα; Και αν η δωρεά Λάτση εντάσσεται σε αυτόν το σχεδιασμό. Σχεδιάζετε, δηλαδή – και εδώ εντάσσονται όλοι όσοι θέλουν, με τον τρόπο τους, να ενισχύσουν το δημόσιο σύστημα υγείας. Ή, σέρνεστε πίσω από τα γεγονότα; 

Θα μου επιτρέψετε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή μου,  να σταθώ σε ένα θέμα, στον εμβολιασμό. Για την οργάνωση του εμβολιασμού και τα εμβολιαστικά κέντρα και τα μέτρα που παίρνει και προτείνει το συγκεκριμένο σχέδιο, όπως και μια σειρά άλλα ζητήματα – δηλαδή, τις λοιπές διατάξεις- θα μιλήσουμε και στην επόμενη συζήτηση, στην κατ’ άρθρον.

Είναι προφανές ότι η ριζική αντιμετώπιση του COVID-19 χρειάζεται καθολική κάλυψη του πληθυσμού. Όπως δεν νοείται καθαρισμός της αίθουσας αυτής -να ξεκινήσουμε από αυτήν την αίθουσα- αφήνοντας κάποια έδρανα ή το βήμα ακαθάριστα, έτσι δεν νοείται να μιλάμε για κάλυψη του πληθυσμού, αφήνοντας μια ομάδα του πληθυσμού ή μια περιοχή της χώρας ακάλυπτη. Ή, δεν γίνεται να μιλάμε για εμβολιαστική κάλυψη της Ελλάδας, έχοντας ακάλυπτα τα βόρεια σύνορά μας. Με άλλα λόγια, η κάλυψη ή θα είναι καθολική, ή θα είμαστε όλοι ακάλυπτοι.

Εδώ, έρχεται να συμβάλει ο εμβολιασμός. Και αντιλαμβάνεστε    όλοι, κατά τη γνώμη μου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για ποιο λόγο έχουμε τη θέση ότι ο εμβολιασμός πρέπει να επιτύχει. Και, βεβαίως, υπάρχουν θέματα σε σχέση με την οργάνωση του εμβολιασμού και τα εμβολιαστικά κέντρα και θα αναφερθούμε σε αυτό, όπως είπα, στην επόμενη συζήτηση.

Όμως, επιτρέψτε μου να σταθώ για λίγο και να κλείσω την ομιλία μου, με το θέμα της παραγωγής των εμβολίων. Έχουμε, από τη μια μεριά, την ανάγκη κάλυψης της ανθρωπότητας, που θέλει και απαιτεί ένα εμβόλιο COVID και αντιμετωπίζει το εμβόλιο αυτό σαν δημόσιο αγαθό, προσβάσιμο σε όλους και απαλλαγμένο από το κέρδος.  Από την άλλη πλευρά, έχουμε το εμβόλιο-αντικείμενο μονοπωλιακής εκμετάλλευσης, αντικείμενο εκμετάλλευσης των παραγωγών φαρμακοβιομηχανιών και, βεβαίως, την παραγωγή του ενταγμένη στα πεπερασμένα όρια παραγωγής των φαρμακοβιομηχανιών που το παράγουν. Για να ξεπεράσουμε αυτήν την αντίθεση, προτείναμε –και λοιδορήθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ, δεν πειράζει, αλλά όλες οι εξελίξεις μας επιβεβαιώνουν – προτείναμε ότι, για το εμβόλιο COVID, πρέπει να προχωρήσουμε σε άρση των πνευματικών δικαιωμάτων στα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, το περιβόητο σπάσιμο της πατέντας. Μια τέτοια πρωτοβουλία θα ενισχύσει, κατά τη γνώμη μας,  σημαντικά τη δυνατότητα άμεσης και μαζικής παραγωγής, με στόχο την καθολική εμβολιαστική κάλυψη του πληθυσμού και την επακόλουθη προστασία της δημόσιας υγείας.

Κάνουμε αυτήν την πρόταση, γνωρίζοντας σαφώς, σαφέστατα, χωρίς καμία αυταπάτη, ότι τέτοιου είδους πρωτοβουλίες, σε αυτήν την κατεύθυνση, βεβαίως, αντιτίθενται στα οικονομικά συμφέροντα των παραγωγών φαρμακευτικών βιομηχανιών. Επιμένουμε σε αυτήν την πρόταση, γιατί σε αυτή βλέπουμε τη λύση, όσον αφορά στην παραγωγή του εμβολίου.

Όσον αφορά στα υπόλοιπα ζητήματα, υπάρχουν ερωτήματα, κύριε Υπουργέ. Περιμένουμε να ακούσουμε. Θα δούμε και θα ολοκληρώσουμε την τοποθέτησή μας στην κατ’ άρθρον συζήτηση. Υπάρχουν θέματα και με το φάρμακο και με τον εμβολιαστικό σχεδιασμό των κέντρων.

Διερωτώμαι αν υπάρχουν κάποιες φωτογραφικές διατάξεις, σε κάποιες προτάσεις που γίνονται για ιδιωτικές κλινικές.

Επιφυλασσόμαστε να τοποθετηθούμε μετά και τις απαντήσεις που θα έχουμε από σας.

Σας ευχαριστώ.

 

 

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο
Για να λαμβάνεις ενημερωτικό υλικό και γνωρίζεις για τις δράσεις μας.
Γράψε απλά το email σου!
Εγγραφείτε