Του Νίκου Ε. Ηγουμενίδη*
Δημοσιεύτηκε στην εφημ. “Νέα Κρήτη” – Πέμπτη 16 Ιουλίου 2020
Εν μέσω κορωνοϊού η Κυβέρνηση με διαδικασίες-εξπρές «πέρασε» ένα νομοσχέδιο για την Παιδεία με βασικό περιεχόμενο την εισαγωγή ιδιωτικο-οικονομικών κριτηρίων σε όλο το φάσμα της δημόσιας εκπαίδευσης. Από την εισαγωγή ξενόγλωσσων Τμημάτων και ένα παράλληλο ιδιωτικό σύστημα σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης με δίδακτρα μέσα στα ίδια τα δημόσια ΑΕΙ, μέχρι την αναχρονιστική αναγραφή της διαγωγής με παραπομπές στις πιο σκοτεινές περιόδους της σχολικής και εθνικής μας ζωής – κοινός παρονομαστής: η ίδια φιλοσοφία οπισθοδρόμησης όλων των βαθμίδων της δημόσιας Παιδείας.
Σε συνέχεια της ίδιας πολιτικής, η Κυβέρνηση σπεύδει και φέρνει ένα νομοσχέδιο που αποτελεί τον διακαή της πόθο: το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση με κύριο άξονα την κατάργηση του προστατευτικού πλαισίου των συμβάσεων εργασίας και την «απελευθέρωση» των απολύσεων για τους εκπαιδευτικούς με μείωση ή αύξηση του ωραρίου κατά τη βούληση των εργοδοτών.
Όλο αυτό το διάστημα, ένα μπαράζ «μικρών» ή «μεγάλων» εξελίξεων υποβαθμίζουν την δημόσια Παιδεία και στρέφονται ενάντια στην υπεράσπιση του εκπαιδευτικού κόσμου. Ας δούμε μερικά ενδεικτικά παραδείγματα που δεν πρέπει να περάσουν «στα ψιλά»:
-
Για ένα παράβολο 3 ευρώ, 2.000 υποψήφιοι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στη διαδικασία της προκήρυξης 1ΓΕ/2019 του ΑΣΕΠ, κινδυνεύουν να αποκλειστούν για τουλάχιστον 3 χρόνια από τον ενιαίο πίνακα εξαιτίας διαφόρων τεχνικών δυσλειτουργιών του συστήματος κατά τη διαδικασία πληρωμής του παραβόλου. Τα αρμόδια Υπουργεία επιμένουν να αρνούνται να δώσουν απάντηση ή οδηγίες στους εκπαιδευτικούς που αποκλείονται, παρά τις συνεχείς κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις.
-
Καμία αύξηση των υπαλλήλων καθαριότητας στα σχολεία παρά τις μεγάλες εξαγγελίες για την ασφαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων λόγω κορωνοϊού. Την ώρα που με το τελευταίο νομοσχέδιο η Κυβέρνηση αύξησε τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα, η Κυβέρνηση δεν παίρνει κανένα ουσιαστικό μέτρο που να αφορά το πρώτο και κύριο μέλημα της: δηλαδή την εξασφάλιση επαρκούς αριθμού υπαλλήλων καθαριότητας. Δεδομένου ότι το ΙΝΕΔΙΒΙΜ που υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας έχει την αρμοδιότητα πρόσληψης και μισθοδοσίας των σχολικών καθαριστών, είναι επιτακτική πλέον η αύξηση των κονδυλίων του, με στόχο την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού για την «διπλή» καθαριότητα των σχολικών μονάδων, καθώς και την αύξηση των αποδοχών.
-
«Για πρώτη φορά, λίγες ημέρες πριν τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, διαχωρίζονται τα ακαδημαϊκά Τμήματα σε «παλαιά» και «νέα», δίχως απολύτως καμία τεκμηρίωση, γεννώντας πολλές σκέψεις και ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα της «κατηγοριοποίησης» Πανεπιστημιακών Τμημάτων που έχουν τον ίδιο τίτλο και ομοειδή προγράμματα σπουδών». Αυτό τονίζει η πρόσφατη απόφαση της Συγκλήτου του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου που αφήνει αιχμές για αυτό τον διαχωρισμό και ζητά την ανάκληση της Υπουργικής Απόφασης πριν την συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων του 2020. Κι όμως η Υπουργός κάνει πως δεν ακούει…
-
Μόνο κάποια ‘τυχερά’ σχολεία μπόρεσαν να εξασφαλίσουν έναν ή δύο υπολογιστές στα πλαίσια τη ψηφιακής αναβάθμισης των σχολείων, κι αυτό από δωρεές, για να καλύψουν πολλαπλάσιες ανάγκες. Παρά τις βαρύγδουπες δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας για χορήγηση εξοπλισμού, τελικά με το σταγονόμετρο δόθηκαν ηλεκτρονικοί υπολογιστές σε μαθητές και δασκάλους. Σε κάποιους Δήμους μάλιστα, η χορήγηση υπολογιστών αφορούσε μόνο τα σχολεία που πριν 10 χρόνια, σε σχετική εγκύκλιο, είχαν αιτηθεί ηλεκτρονικό υπολογιστή και περιφερειακό εξοπλισμό…
-
Σε ιδιωτική πλατφόρμα και χωρίς ασφάλεια η εξ αποστάσεως. Το Υπουργείο Παιδείας ενώ μπορούσε στα πλαίσια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης να αξιοποιήσει και να αναβαθμίσει ουσιαστικά το Σχολικό Δίκτυο, που είναι απόλυτα ασφαλές, προτίμησε να στηρίξει τη διδασκαλία σε ιδιωτική πλατφόρμα, όπως τη Cisco Webex, εγγράφοντας 130.000 εκπαιδευτικούς, χωρίς να εξασφαλίζεται ασφαλές διαδικτυακό περιβάλλον για εκπαιδευτικούς και μαθητές.
-
Ο ψευδεπίγραφος «εμπλουτισμός» αγγλικών από το Νηπιαγωγείο. Η Υπουργός Παιδείας επιχειρεί, με ψευδεπίγραφο τρόπο, να δώσει την εντύπωση στους γονείς για δήθεν «εμπλουτισμό» του προγράμματος του Νηπιαγωγείου με την προσθήκη εκμάθησης της Αγγλικής γλώσσας. Όπως αναφέρει το διαφωτιστικό υπόμνημα της Ένωσης Νηπιαγωγών το «εγχείρημα» αυτό έρχεται σε αντίθεση με τον βασικό στόχο της διετούς φοίτησης στην Προσχολική Εκπαίδευση που είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων αναδυόμενου γραμματισμού, ο οποίος θέτει τις βάσεις για τη μετέπειτα συστηματική διδασκαλία της γλώσσας (και της δεύτερης/ξένης γλώσσας) στο Δημοτικό Σχολείο.
-
Η αδικαιολόγητη καθυστέρηση για την εφαρμογή από την Κυβέρνηση της δίχρονης προσχολικής αγωγής. Παρά τον χρόνο που είχε στη διάθεση της και την έγκαιρη χρηματοδότηση, η Κυβέρνηση υποκύπτει στις πιέσεις Δημοτικών Αρχών και αναστέλλει για συγκεκριμένους Δήμους της χώρας – όλως τυχαίως και στον Δήμο Αθηναίων – την εφαρμογή της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης. Παρόλο που ήδη από το 2018 υπήρξε χρηματοδότηση ύψους άνω των 4 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των κτηριακών αναγκών στους Δήμους που παρουσίαζαν ελλείψεις. Παρόλο που εστάλη έγκαιρα σχετική πρόσκληση προς τους Δήμους προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι άμεσες ανάγκες στέγασης με πόρους από το ΠΔΕ. Ενδεικτικό είναι ότι η πόλη του Ηρακλείου μέχρι και σήμερα αναζητεί λύσεις για τη δίχρονη – αν και δεν συμπεριλαμβάνεται στους δήμους που εξαιρούνται. Κι όλα αυτά, την ώρα που πολλά προνήπια (4 ετών) για λόγους οικογενειακού προγραμματισμού αναγκάζονται να μετεγγραφούν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς σε Νηπιαγωγεία άλλων περιοχών. Συνεπώς, στην περίπτωση μετακίνησης σε Δήμο που δεν εφαρμόζει τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, οι συνέπειες για τα παιδιά και τις οικογένειές τους είναι σοβαρές, ενώ είναι σαφές ότι η Κυβέρνηση που δεν ψήφισε το σχετικό νόμο, δεν ενδιαφέρεται και να τον εφαρμόσει.
Εν κατακλείδι, πίσω από τα «μικρά» και τα «μεγάλα» παραμένει ο ίδιος κοινός παρονομαστής για την Κυβέρνηση: Η πρόθεση να μην διευκολυνθούν ή διοχετευτούν κρατικοί πόροι στους νευραλγικούς τομείς της Δημόσιας Εκπαίδευσης, αλλά να ανοίγουν διαρκώς «παράθυρα» και «ευκαιρίες» για τους οικονομικούς παράγοντες που διαπλέκονται με τον χώρο της Εκπαίδευσης. Σε κάθε περίπτωση, είναι υποχρέωση να αναδεικνύονται όλες οι εκφάνσεις που αφορούν το δημόσιο και δωρεάν Προνήπιο, Νηπιαγωγείο, Σχολείο και Πανεπιστήμιο. Η Κυβέρνηση βρίσκεται με το μέρος των λίγων και ισχυρών οικονομικών κύκλων. Κόντρα σε αυτή την πολιτική, έχουμε σήμερα κάθε λόγο, αλλά και κάθε υποχρέωση, να εντείνουμε τον αγώνα για την υπεράσπιση της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας.
*Βουλευτής Ν. Ηρακλείου-ΣΥΡΙΖΑ