Επίκαιρη Ερώτηση Νίκου Ηγουμενίδη για το Αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης»

Απαντήσεις στα κρίσιμα ζητήματα του Αεροδρομίου Ηρακλείου και στο θέμα της δημοπράτησης του Αεροδρομίου στο Καστέλι από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή η Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Ηγουμενίδη για τα κρίσιμα ζητήματα του αεροδρομίου του Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης».

Ο Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε ότι την ώρα που είναι σε εξέλιξη η κατάθεση προσφορών στον διαγωνισμό για την κατασκευή και λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, αλλά και την ώρα που «απογειώνεται» η τουριστική κίνηση στο Ηράκλειο της Κρήτης «το σημερινό Αεροδρόμιο, ο Αερολιμένας Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», το πρώτο, το μεγαλύτερο, μετά το «Ελευθέριος Βενιζέλος», σε επιβατική κίνηση Αεροδρόμιο της χώρας, δεν μπορεί να μείνει στον αυτόματο πιλότο, αλλά απαιτείται η επίσπευση υλοποίησης ορισμένων κομβικών παρεμβάσεων για την εύρυθμη λειτουργία του».

Σχετικά με το παρελθόν, τόνισε ότι «οι σοβαρές ολιγωρίες των προηγούμενων κυβερνήσεων στέρησαν από το Ηράκλειο και την Κρήτη ένα αεροδρόμιο που θα εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών και των τουριστών, αναδεικνύοντας το Νομό Ηρακλείου και συμβάλλοντας στην ανάπτυξη και την οικονομία, όχι μόνο του Ηρακλείου, αλλά γενικότερα  της χώρας».

istoriki-eythini-tis-stigmisΑπευθυνόμενος στον αρμόδιο Υπουργό ρώτησε τόσο για τους σχεδιασμούς και το ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης για τις αναγκαίες παρεμβάσεις που προγραμματίζονται στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, αλλά  και για την πρόταση χρήσης ιδίων εσόδων του αεροδρομίου, όπως η εκχώρηση του 2% επί του τζίρου, για τη χρηματοδότηση αυτών των παρεμβάσεων.

Στην απάντηση του, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης κατέθεσε υπηρεσιακό έγγραφο που αναφέρει όλο τον προγραμματισμό και τους διαγωνισμούς που ήδη έχουν γίνει για την αποκατάσταση τοπικών φθορών, για την ανατολική επέκταση του αεροσταθμού, για τη βόρεια επέκταση και την αναδιαρρύθμιση των αιθουσών, για την επικοινωνία, τις ενέργειες και τη συνεργασία με το Υπουργείο Άμυνας. Επιπλέον, κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής την απάντηση που είχε δώσει ένα χρόνο πριν σε βουλευτή της ΝΔ, όταν «ήταν η προηγούμενη διοίκηση της Υπηρεσίας της Πολιτικής Αεροπορίας για να δείτε τι είχε γίνει πριν ένα χρόνο –τίποτα – και τι έχει γίνει σήμερα γι’ αυτήν την ιστορία», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με το δεύτερο ερώτημα και τη δυνατότητα  ένα ποσοστό των εσόδων του αεροδρομίου να λαμβάνονται από το τοπικό αεροσταθμό σημείωσε: «Έχουμε ένα γενικότερο πρόβλημα με τον τρόπο που λειτουργούν ειδικά αυτή τη χρονιά -γιατί είναι η τελευταία, αλλάζει μετά το σύστημα- οι υπηρεσίες δημοσιονομικού ελέγχου σε φορείς, όπως είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που έχουν δηλαδή σε όλη την Ελλάδα δομές, όπως τα περιφερειακά αεροδρόμια.». Συμπλήρωσε την απάντηση του εξηγώντας ότι: «Επιτρέπονται μόνο οι κεντρικοί διαγωνισμοί, τοπικοί διαγωνισμοί γίνονται μόνο για έκτακτες ανάγκες. Άρα, αν θέλουμε να κάνουμε μία συντήρηση και ένα διαγωνισμό τοπικά στο Ηράκλειο και ακόμη χειρότερα στο Καστελόριζο ή σε άλλα περιφερειακά αεροδρόμια είτε για καύσιμα είτε για συντήρηση είτε για οτιδήποτε, δεν μπορούμε.

Δράττοντας την ευκαιρία, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης ρώτησε τον αρμόδιο Υπουργό και για την πορεία του αεροδρομίου στο Καστέλι. Ο Υπουργός απάντησε ότι απομένουν λίγες αλλαγές μέχρι να βγουν τα οριστικά νέα τεύχη δημοπράτησης του Καστελίου. «Οι αλλαγές, που έχουν γίνει, -και τις ξέρετε- είναι πάρα πολύ μεγάλες σε σχέση με το πώς αντιλαμβανόμαστε εμείς τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, τη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και τον σεβασμό στο περιβάλλον και στην ενεργειακή διαβάθμιση του αεροδρομίου –δηλαδή, να μην είναι ενεργοβόρο-  στο να εξυπηρετούνται οι πολίτες της Κρήτης».

Τέλος, στην ερώτηση του Νίκου Ηγουμενίδη για το χρονοδιάγραμμα της δημοπράτησης του νέου αεροδρομίου απάντησε: «Υπάρχει ένα αίτημα όλων των συμμετεχόντων να υπάρχει παράταση γιατί δεν προλαβαίνουν τις γραφειοκρατικές διαδικασίες με τις τράπεζες. Θα επικοινωνήσουμε με τις ελληνικές τράπεζες και αν αληθεύει αυτό, θα γίνει σεβαστό, γιατί δεν θέλουμε να αποκλείσουμε κανέναν συμμετέχοντα από αυτήν τη διαδικασία και να διασφαλίσουμε καλύτερους όρους για το ελληνικό δημόσιο».

Το Γραφείο Τύπου

 

Αθήνα, 16.6.2016

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΜΕ΄

Πέμπτη 16 Ιουνίου 2016

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Η με αριθμό με αριθμό 951/6-6-2016 επίκαιρη ερώτηση του δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Ηρακλείου του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Νικολάου Ηγουμενίδη προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με την επίλυση των ζητημάτων λειτουργίας του Αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης».

……………………………………………………………………………………………………………………………………. 

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ, πριν από δυο μέρες συμπληρώθηκαν εβδομήντα τέσσερα χρόνια από το ιστορικό σαμποτάζ στο Αεροδρόμιο του Ηρακλείου. Και αναφέρομαι στη νύχτα της 13ης Ιουνίου 1942 και την επίθεση που ομάδα του Συμμαχικού Στρατηγείου της Μέσης Ανατολής έκανε εναντίον των δυνάμεων του Άξονα.

Είναι ένα από τα σημαντικότερα σαμποτάζ. Προσωπικά συντάσσομαι με αυτούς που το θεωρούν το σημαντικότερο σαμποτάζ κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου σε αεροδρόμιο στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.

Και αναφέρομαι σε αυτό, επειδή θέλω να πω ότι, όπως τότε, έτσι και σήμερα το Αεροδρόμιο του Ηρακλείου παίζει το ρόλο του. Είμαι βέβαιος, κύριε Υπουργέ, ότι συμφωνείτε και εσείς ότι η ιστορία του, αλλά και η παρούσα συγκυρία δεν μας επιτρέπουν να το αφήσουμε στην τύχη του.

Την ώρα που είναι σε εξέλιξη η κατάθεση προσφορών στον διαγωνισμό για την κατασκευή και λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, την ώρα που απογειώνεται η τουριστική κίνηση στο Ηράκλειο της Κρήτης, φαντάζομαι ότι ξέρετε και εσείς πολύ καλά ότι το σημερινό Αεροδρόμιο, ο Αερολιμένας Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», το πρώτο, το μεγαλύτερο μετά το «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε επιβατική κίνηση Αεροδρόμιο της χώρας δεν μπορεί να μείνει στον αυτόματο πιλότο, αλλά απαιτείται η επίσπευση υλοποίησης ορισμένων κομβικών παρεμβάσεων για την εύρυθμη λειτουργία του.

Κομβικής σημασίας για τη λειτουργία του Αερολιμένα είναι η επίσπευση της ολοκλήρωσης της αποκατάστασης των τοπικών φθορών και των εργασιών συντήρησης του οδοστρώματος. Είναι, επίσης, η παραχώρηση εκτάσεων από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας με σκοπό την ανάπτυξη και νέων εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου του Αεροδρομίου, όπως και η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την επισκευή και συντήρηση του υφιστάμενου εξοπλισμού.

Σοβαρό είναι, επιπλέον, το ζήτημα της υποστελέχωσης του Τμήματος Τεχνικής Συντήρησης του Αεροδρομίου σε κρίσιμες ειδικότητες, μεταξύ των οποίων ηλεκτρολόγων, μηχανικών, οδηγών και ψυκτικών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Αερολιμένας μέχρι πρόσφατα μετά τη συνταξιοδότηση του μοναδικού υδραυλικού δεν διέθετε υδραυλικό.

Επιτρέψτε μου επίσης να αναφέρω -γνωρίζοντας βέβαια ότι το συγκεκριμένο θέμα είναι αρμοδιότητας άλλου υπουργείου- την ανάγκη διάθεσης οχήματος για όλες τις εργασίες εξυπηρέτησης του Αερολιμένα και ειδικότερα για τη μέτρηση της ολισθηρότητας.

Επειδή οι σοβαρές ολιγωρίες των προηγούμενων κυβερνήσεων στέρησαν από το Ηράκλειο και την Κρήτη ένα αεροδρόμιο που θα εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών και των τουριστών, αναδεικνύοντας το Νομό Ηρακλείου και συμβάλλοντας στην ανάπτυξη και την οικονομία, όχι μόνο του Ηρακλείου, αλλά γενικότερα  της χώρας .

Επειδή οι ροές των τουριστών ευτυχώς για τον τουρισμό μας, ιδιαίτερα φέτος αυξάνονται, επειδή η ολοκλήρωση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι είναι σε πρώιμο στάδιο και η λειτουργία του σημερινού αεροδρομίου πρέπει να είναι απρόσκοπτη, θα ήθελα να σας ρωτήσω ποιοι είναι οι σχεδιασμοί και το ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης για τις αναγκαίες παρεμβάσεις που προγραμματίζονται στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου και αν έχει εξεταστεί η πρόταση χρήσης ιδίων εσόδων του αεροδρομίου, όπως η εκχώρηση του 2% επί του τζίρου, για τη χρηματοδότηση αυτών των παρεμβάσεων.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο στα πλαίσια του χρόνου πάντα.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ναι, ναι, κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ πολύ.

Αγαπητέ συνάδελφε, φίλε Νίκο, την ίδια περίπου ερώτηση απάντησε η Υφυπουργός πριν μια εβδομάδα στον κ. Αυγενάκη. Έχω το έγγραφο της υπηρεσίας να σας το δώσω, που αναφέρει και τον προγραμματισμό, τους διαγωνισμούς που ήδη έχουν γίνει για την αποκατάσταση τοπικών φθορών, για την ανατολική επέκταση του αεροσταθμού, για τη βόρεια επέκταση και την αναδιαρρύθμιση των αιθουσών, για την επικοινωνία, τις ενέργειες και τη συνεργασία με το Υπουργείο Άμυνας και όλα τα υπόλοιπα.

Οπότε, για να μην «τρώμε» το χρόνο και για να σας απαντήσω σε ένα άλλο που είναι πολύ κρίσιμο θέμα, όμως, να αναδειχθεί, σας φέρνω τα Πρακτικά που απάντησε η κ. Χρυσοβελώνη, που είναι ακριβώς τα ίδια και σας φέρνω και την απάντηση που είχα δώσει ένα χρόνο πριν στον κ. Αυγενάκη που ήταν η προηγούμενη διοίκηση της Υπηρεσίας της Πολιτικής Αεροπορίας για να δείτε τι είχε γίνει πριν ένα χρόνο –τίποτα- και τι έχει γίνει σήμερα γι’ αυτήν την ιστορία.

(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων  κ. Χρήστος Σπίρτζης  καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και  Πρακτικών της Βουλής)

Τώρα, βάλατε στην ερώτηση ένα ερώτημα, αν μπορεί από τα έσοδα του αεροδρομίου να παίρνει το 2% ο τοπικός αεροσταθμός. Έχουμε ένα γενικότερο πρόβλημα με τον τρόπο που λειτουργούν ειδικά αυτή τη χρονιά -γιατί είναι η τελευταία, αλλάζει μετά το σύστημα- οι υπηρεσίες δημοσιονομικού ελέγχου σε φορείς, όπως είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που έχουν δηλαδή σε όλη την Ελλάδα δομές, όπως τα περιφερειακά αεροδρόμια.

 Επειδή επιτρέπονται μόνο οι κεντρικοί διαγωνισμοί, τοπικοί διαγωνισμοί γίνονται μόνο για έκτακτες ανάγκες. Άρα, αν θέλουμε να κάνουμε μία συντήρηση και ένα διαγωνισμό τοπικά στο Ηράκλειο και ακόμη χειρότερα στο Καστελόριζο ή σε άλλα περιφερειακά αεροδρόμια είτε για καύσιμα είτε για συντήρηση είτε για οτιδήποτε, δεν μπορούμε. Είναι τραγικό αυτό και θα σας παρακαλούσα πολύ -έχουμε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών για να το αντιμετωπίσουμε- να μας πιέσετε και εσείς λίγο περισσότερο για να λυθεί αυτό το θέμα.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

 ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Και εμείς ευχαριστούμε.

Κύριε Ηγουμενίδη, θέλετε να προσθέσετε κάτι;

Κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Καταρχήν, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Υπουργό για την απάντησή του. Νομίζω ότι πρέπει να το δούμε αυτό το θέμα, δηλαδή να απελευθερώσουμε χρήματα που να διαχειρίζεται τοπικά όχι μόνο το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, όπως πολύ σωστά αναφέρατε, συνολικά τα τοπικά αεροδρόμια για να μπορούν να λύνονται ζητήματα. Όντως για ένα σπασμένο τζάμι θα πρέπει να περιμένουμε έναν κεντρικό διαγωνισμό ή για μια σκισμένη τέντα.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Και έγκριση από την ΥΠΑ…

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Νομίζω ότι πρέπει να σταματήσουμε αυτήν την γραφειοκρατία.

Το δεύτερο, που θα ήθελα, είναι, αν μπορείτε, να αναφερθείτε ενημερωτικά στο θέμα του Καστελίου για το πώς προχωράει.

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Και εμείς ευχαριστούμε.

Κύριε Υπουργέ έχετε τον λόγο.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Πιστεύω ότι ολοκληρώθηκαν από το τεχνικό συμβούλιο και κάποιες λίγες αλλαγές μένουν, για να βγουν τα νέα τεύχη δημοπράτησης του Καστελίου, τα οριστικά. Οι αλλαγές, που έχουν γίνει, -και τις ξέρετε- είναι πάρα πολύ μεγάλες σε σχέση με το πώς αντιλαμβανόμαστε εμείς τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, τη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και τον σεβασμό στο περιβάλλον και στην ενεργειακή διαβάθμιση του αεροδρομίου –δηλαδή, να μην είναι ενεργοβόρο-  στο να εξυπηρετούνται οι πολίτες της Κρήτης, στο να έχουμε όχι παραχωρημένα αεροδρόμια, αλλά αεροδρόμια που συμμετέχει το ελληνικό δημόσιο και η τοπική κοινωνία, που έχει αντισταθμιστικά για την τοπική κοινωνία. Ξέρετε ότι έχουν ανέβει, σχεδόν έχουν διπλασιαστεί τα αντισταθμιστικά, είναι στο 2,5% και πολλές άλλες αλλαγές προς…

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ, αν μου επιτρέπετε, ουσιαστικά αναφέρομαι περισσότερο σε ένα θέμα, που υπάρχει στον τοπικό Τύπο, αν θα υπάρχει παράταση σε σχέση με τη δημοπράτηση.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Υπάρχει ένα αίτημα όλων των συμμετεχόντων να υπάρχει παράταση γιατί δεν προλαβαίνουν τις γραφειοκρατικές διαδικασίες με τις τράπεζες. Θα επικοινωνήσουμε με τις ελληνικές τράπεζες και αν αληθεύει αυτό, θα γίνει σεβαστό, γιατί δεν θέλουμε να αποκλείσουμε κανέναν συμμετέχοντα από αυτήν τη διαδικασία και να διασφαλίσουμε καλύτερους όρους για το ελληνικό δημόσιο. Αυτός είναι και ο λόγος, κύριε Ηγουμενίδη, για τον οποίο δεν μπορούμε -και δεν έχουμε και την οικονομική δυνατότητα- να προγραμματίσουμε και να υλοποιήσουμε άλλα έργα, που θα θέλαμε να κάνουμε στο παλιό αεροδρόμιο, στο «ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ». Δηλαδή, το ότι θα έχουμε μέσα σε μια πενταετία ένα διεθνές πολύ μεγάλο αεροδρόμιο, αυτό μας κάνει και λόγω της οικονομικής αδυναμίας που έχουμε, λίγο πιο σφικτούς στα έργα υποδομών, που πρέπει να γίνουν  στο παλιό αεροδρόμιο.

Ευχαριστώ.