«Τουρισμός όλο το χρόνο»: Αναπόσπαστο κομμάτι της εθνικής μας στρατηγικής πολιτικής

Του Νίκου Ε. Ηγουμενίδη

Φέτος αναμένεται να επισκεφθούν τη χώρα μας κοντά στα 30 εκατομμύρια τουρίστες. Παρά τις συμπληγάδες της δημοσιονομικά ασφυκτικής συγκυρίας, πολλά ξενοδοχεία κρατήθηκαν πέρυσι ανοιχτά μέχρι και το Νοέμβριο-Δεκέμβριο, ενώ πολλά ξενοδοχεία θα ανοίξουν φέτος πολύ νωρίτερα από τη θερινή περίοδο.

Εν αναμονή των οριστικών στοιχείων, οι περισσότερες πληροφορίες λένε ότι σημειώθηκε σε όλη τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, και ιδίως τον Δεκέμβριο, σημαντικά μεγαλύτερη εισπραξιμότητα από τα προηγούμενα έτη, ενώ σύμφωνα με τα σημερινά στοιχεία προ-κρατήσεων η Ελλάδα καταγράφει αξιοσημείωτη αύξηση που κυμαίνεται από 15% – έως 40% για το καλοκαίρι του 2017, προϊδεάζοντας για μια χρονιά ορόσημο στον τομέα του τουρισμού, ακόμη και σε μήνες που κάποτε καταλογίζονταν στην κατηγορία των «μηδέν» εσόδων.

Σε αυτήν ακριβώς την συγκυρία, «ο τουρισμός όλο το χρόνο»  ενσωματώνεται ως δομικό κομμάτι της εθνικής στρατηγικής και της παραγωγικής ανασυγκρότησης. Η σημερινή δυναμική του τουρισμού γέρνει αναπόφευκτα και καθοριστικά τόσο με την στρατηγική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου», δηλαδή με το αίτημα για «12 μήνες τουρισμό», όσο και  – ασφαλώς –  με το ζήτημα της κοινωνικής αποτελεσματικότητας.

Σημεία-κλειδιά σε μια τέτοια κομβική για το μέλλον του τόπου πολιτική πλέον είναι:

  1. Η αποκατάσταση της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό.
  2. Η άρση της απομόνωσης. Μόνο μέσα στο 2016 ως ένδειξη στήριξης και εμπιστοσύνης παγκόσμιοι ηγέτες έδωσαν το παρών στην Ελλάδα, όπως ο πρώην Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, και ο Ρώσος Πρόεδρος κατά το περσινό αφιερωματικό Έτος Ελλάδας-Ρωσίας – παρουσίες που διαφήμισαν τη χώρα μας στα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη.
  3. Το άνοιγμα σε νέες ξένες αγορές για την προσέλκυση επισκεπτών υψηλών εισοδημάτων και υψηλών ταξιδιωτικών δαπανών. Ξεχωρίζουν το σημαντικό άνοιγμα στη Μέση Ανατολή, αλλά και στη μεγαλύτερη νέα αγορά του πλανήτη, δηλαδή την Ασία/Ειρηνικό.

Έχει σημασία για τη δυναμική της τουριστικής επιμήκυνσης ότι τον Ιούνιο ξεκινά η απευθείας αεροπορική σύνδεση Αθήνας-Σιγκαπούρης, συνδέοντας την Ευρώπη με την αγορά της Ασίας/Ειρηνικού, ώστε το αεροδρόμιο της Κων/πολης να μην αποτελεί μονοπώλιο για τους ταξιδιώτες από τα Βαλκάνια που ταξιδεύουν προς την Ασία. Παράλληλα έχει «ξεκλειδώσει»  η καθηλωμένη από το 2012 καθημερινή απευθείας πτήση, που συνδέει την Ελλάδα με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και με τη Μέση Ανατολή, δηλαδή η γραμμή Νέα Υόρκη – Αθήνα – Ντουμπάι.  Με άλλα λόγια, όλο το τελευταίο διάστημα χτίζονται προϋποθέσεις ώστε ο ελληνικός τουρισμός  – ακόμη και για τους θεωρητικά «νεκρούς» μήνες –  να διευρύνει σημαντικά το χαρτοφυλάκιο αγορών του, παράλληλα με τις κλασικές ευρωπαϊκές «δεξαμενές» του.

Καθόλου τυχαία την προηγούμενη εβδομάδα βρέθηκε στη χώρα μας ο Γενικός Γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού κ. Ταλέμπ Ριφάι, ο οποίος συναντήθηκε τόσο με τον Πρωθυπουργό, όσο και με τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, και μίλησε ως κεντρικός ομιλητής σε ημερίδα που διοργάνωσε το Υπουργείο Τουρισμού με αντικείμενο την άμβλυνση της εποχικότητας και την προώθηση του τουρισμού «365 μέρες το χρόνο».

Πέρα από τη συμβολική της σημασία, η επίσκεψη δείχνει στην πράξη ότι και σήμερα στην καρδιά των συζητήσεων, των προτάσεων, των ερευνών και των μελετών υπάρχει μια στρατηγική: Μπαίνει σοβαρά στο τραπέζι της συζήτησης αλλά και στην πράξη η άσκηση πολιτικών άμβλυνσης και εμβάθυνσης της εποχικότητας ως μείζονος σημασίας κομμάτι της εθνικής τουριστικής πολιτικής.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, είναι σαφές ότι χρειάζεται αφενός μεν το όφελος να διαχυθεί στη κοινωνία, αφετέρου να δοθούν κίνητρα σε όσους επενδύουν ή εργάζονται στο χώρο του τουρισμού. Είναι εθνικό καθήκον η εξάντληση όλων των μέσων επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου και η αναγκαία θεσμοθέτηση όλων των δυνατών μέτρων, ενισχύοντας την παραπάνω κεντρική εθνική τουριστική πολιτική. Η θέσπιση, όπως κίνητρα στις τουριστικές επιχειρήσεις που μένουν ανοιχτές τους «δύσκολους» μήνες, επιδότηση θέσεων εργασίας, δικτύωση των τουριστικών επιχειρήσεων, ειδική τιμολογιακή πολιτική και ηλεκτρονικό εισιτήριο στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης κ.ά, είναι σαφές ότι διαπερνά και αφορά όλα τα Υπουργεία, με το συντονιστικό ρόλο ασφαλώς στο Υπουργείο Τουρισμού.

Συνοψίζοντας, «ο τουρισμός όλο το χρόνο» δεν είναι και δεν μπορεί να είναι αποκομμένος από την  κοινωνική αποτελεσματικότητα. Με όχημα τη διασύνδεση τουρισμού με την αύξηση του εισοδήματος και την υπεράσπιση της αξίας της εργασίας, σήμερα το λόγο πρέπει να έχουν οι εργαζόμενοι, οι επαγγελματίες του τουρισμού, αλλά και οι κάτοικοι των τοπικών κοινωνιών.

Όπως σημείωσε και ο ίδιος ο κ. Ριφάι από την Αθήνα: «Ο τουρισμός δεν γίνεται απλά και μόνο για να προωθεί τον ίδιον τον τουρισμό, αλλά θα πρέπει να έχει ένα πολύ θετικό αντίκτυπο για τον λαό και την κοινωνία». Και στη δική μας περίπτωση, ο τουρισμός είναι και εμπροσθοφυλακή και πεδίο ανάδειξης των πραγματικών δυνατοτήτων της χώρας.

*Ο Νικος Ε. Ηγουμενίδης είναι βουλευτής του Ν. Ηρακλείου και μέλος της Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Αυγή», Σάββατο 11 Μαρτίου 2017.