Ομόφωνα δεκτή η εισήγηση του Νίκου Ηγουμενίδη για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Κρήτης

 

Η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής αποφάσισε την έγκριση της εισήγησης που αφορά την Κρήτη

 

Ομόφωνα δεκτή έγινε σήμερα η εισήγηση του Νίκου Ηγουμενίδη για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Κρήτης από την Μόνιμη Ειδική Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής. Ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ και μέλος της αρμόδιας Επιτροπής παρουσίασε σήμερα στη Βουλή την εισήγηση που ετοίμασε ο ίδιος και αφορά κομβικές παρεμβάσεις στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Κρήτης. Με τη σημερινή εξέλιξη, μεταξύ άλλων, η εισήγηση συμπεριλαμβάνεται στην επίσημη Έκθεση της Επιτροπής και κατατίθεται στον Πρόεδρο της Βουλής.

Κατά τη σημερινή παρουσίαση της εισήγησης ο Νίκος Ηγουμενίδης σημείωσε ότι ο ίδιος συμπεριέλαβε όσες περισσότερες παραμέτρους και προτάσεις διατυπώθηκαν στη σχετική συζήτηση της Επιτροπής, «γιατί κατά τη γνώμη μου η υπόθεση της αναπτυξιακής στρατηγικής της Κρήτης δεν είναι υπόθεση ενός ανθρώπου ή μιας προσωπικής εισήγησης, αλλά υπόθεση ευρύτερων συμμαχιών με όλες τις υγιείς και προοδευτικές, θα έλεγα δυνάμεις του τόπου».

Ο Νίκος Ηγουμενίδης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο αυτονόητο δικαίωμα στο νερό που κατέχει ιδιαίτερη θέση στο κείμενο της εισήγησης: «Αρκετοί ίσως δεν γνωρίζουν ότι ένας από τους μεγαλύτερους δήμους της χώρας, ο μεγαλύτερος της Κρήτης και με βαρύνουσα συμβολή στο Α.Ε.Π. της χώρας, ο Δήμος Ηρακλείου, δεν διαθέτει πόσιμο νερό εν έτει 2016. Είναι σαφές ότι πριν από την κατασκευή γηπέδων γκολφ, θα πρέπει να δοθεί το βάρος στις αναγκαίες αντικαταστάσεις και επεκτάσεις στο υπάρχον δίκτυο ύδρευσης», τόνισε χαρακτηριστικά. Ενώ δήλωσε ότι: «Για να βγει και μια είδηση, είμαστε σε συνεννόηση με το Δήμο του Ηρακλείου, την υπηρεσία ύδρευσης του Δήμου, τη ΔΕΥΑΗ και το αρμόδιο Υπουργείο για το θέμα και πιστεύω πως σύντομα θα έχουμε επίσημες ανακοινώσεις».

Σχετικά με το ζήτημα της ενεργειακής επάρκειας της Κρήτης και της διασύνδεσης με Αττική και Πελοπόννησο σημείωσε μια πρόσφατη εξέλιξη για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα: «η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ενέκρινε τον Αύγουστο την πρόταση του διαχειριστή για υλοποίηση της διασύνδεσης της Κρήτης σε δύο φάσεις, προκειμένου αφενός να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη ηλεκτροδότηση του νησιού, δεδομένου ότι οι τοπικές μονάδες τίθενται σταδιακά σε απόσυρση ή καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας για περιβαλλοντικούς λόγους και αφετέρου να μειωθεί το κόστος».

Σχετικά με τις τρέχουσες εξελίξεις στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση όλων των αναγκαίων παρεμβάσεων που αφορούν στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», έως ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που αφορούν το μεγάλο αναπτυξιακό έργο στο Καστέλι.

«Πρέπει να πούμε εδώ ότι πρόσφατα το ΓΕΑ άναψε το πράσινο φως για την προσωρινή παραχώρηση των εκτάσεων της πρώην 126 Σμηναρχίας Μάχης στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας», σημείωσε σχετικά.

Παράλληλα, αναφέρθηκε και σε επίσημο έγγραφο που υπογράφει ο διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και που κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής σε επίκαιρη ερώτησή του ο αρμόδιος υπουργός, με το οποίο επισημαίνεται ότι «στο Αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» χορηγήθηκε πίστωση ύψους 45 εκατομμυρίων ευρώ για την αποκατάσταση φθορών του πεδίου ελιγμών, θέτοντας σε λειτουργία τον τροχοδρόμο Η’, έπειτα από πάροδο –προσέξτε- δεκαετίας. Είναι, ξέρετε από τα «ψιλά» του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, που όμως αξίζει να καταγραφούν».

Επιπλέον, αναφέρθηκε διεξοδικά στο κομβικό θέμα της οδικής ασφάλειας του επαρχιακού και εθνικού δικτύου της Κρήτης και στην ανάγκη για ένα σύγχρονο και ασφαλή βόρειο οδικό άξονα, αλλά και στην ενίσχυση και βελτίωση των κάθετων οδικών αξόνων και του επαρχιακού δικτύου: «Σημειώνεται εδώ ότι κρίσιμης σημασίας είναι η επιτάχυνση και ολοκλήρωση του δρόμου Ηράκλειο-Μεσσαρά και μάλιστα στη σημερινή κιόλας ειδησεογραφία αναφέρεται ότι προχωράμε για την ολοκλήρωση αυτού του έργου μέχρι το 2018».

Ο Νίκος Ηγουμενίδης επέμεινε ότι στόχος δεν είναι απλά η υψηλή απορροφητικότητα των κονδυλίων, αλλά τα νέα προγράμματα να ανταποκρίνονται στις κοινωνικές και ζωτικές ανάγκες των πολιτών, αλλά και ότι μετά από δεκαετίες στρεβλής και καθόλου παραγωγικής ανάπτυξης είναι κοινός τόπος ότι «η Κρήτη χρειάζεται ένα μοντέλο παραγωγικής κινητοποίησης που θα αφορά, αλλά και θα στηρίζεται στον κόσμο της εργασίας, στον κόσμο της γνώσης, στον αγροτικό κόσμο, στους νέους της επισφαλούς απασχόλησης, στους ανθρώπους του πολιτισμού».

Το Γραφείο Τύπου

Αθήνα, 14 Σεπτεμβρίου 2016

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄ – ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄

ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ

 

Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο  

(Άρθρο 40 παρ. 1 του Κ. τ. Β.)

 

Στην Αθήνα, σήμερα, 14 Σεπτεμβρίου 2016, ημέρα Τετάρτη και ώρα 10.25΄, συνεδρίασε στην Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κων. Τσαλδάρη» (223) του Μεγάρου της Βουλής, η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών, υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Δημητρίου Γάκη, με θέμα ημερήσιας: Συζήτηση επί των Εισηγήσεων που θα συμπεριληφθούν στην Έκθεση της Επιτροπής και έγκριση της Έκθεσης.

 

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θα ήθελα αρχικά να επισημάνω ότι έγινε μια προσπάθεια η σημερινή εισήγηση για το στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της Κρήτης να συμπεριλάβει και να συγκεράσει όσες περισσότερες παραμέτρους και προτάσεις διατυπώθηκαν στη σχετική συζήτηση της Επιτροπής.

Θα έλεγα, δηλαδή, ότι χωρίς στενές ιδεολογικές αγκυλώσεις, η παρούσα έκθεση κρατάει μια ισορροπία, μια κοινή συνισταμένη, ανάμεσα σε όλες τις απόψεις και τις προτάσεις που ακούστηκαν και αυτό, γιατί κατά τη γνώμη μου η υπόθεση της αναπτυξιακής στρατηγικής της Κρήτης δεν είναι υπόθεση ενός ανθρώπου ή μιας προσωπικής εισήγησης, αλλά υπόθεση ευρύτερων συμμαχιών με όλες τις υγιείς και προοδευτικές, θα έλεγα δυνάμεις του τόπου.

Πρέπει να τονιστεί ότι μετά από δεκαετίες στρεβλής και καθόλου παραγωγικής ανάπτυξης είναι κοινός τόπος ότι η Κρήτη χρειάζεται ένα μοντέλο παραγωγικής κινητοποίησης που θα αφορά, αλλά και θα στηρίζεται στον κόσμο της εργασίας, στον κόσμο της γνώσης, στον αγροτικό κόσμο, στους νέους της επισφαλούς απασχόλησης, στους ανθρώπους του πολιτισμού.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν θα ήθελα να επαναλάβω παρουσιάζοντας όλη την εισήγηση, η οποία έτσι κι αλλιώς σας έχει μοιραστεί και γνωρίζετε. Θα ήθελα απλά και επιτρέψτε μου να επισημάνω ορισμένες πτυχές.

Πρώτον, είναι κοινός τόπος η άρση της χωροταξικά άναρχης ανάπτυξης και η ανάγκη επίσπευσης της χωροταξικής οργάνωσης των παραγωγικών δραστηριοτήτων. Βασική αιτία της σημερινής κατάστασης είναι η έντονη οικιστική πίεση και η διαχρονική έλλειψη πολεοδομικών σχεδίων. Η παρωδία χωρικού σχεδιασμού, που προσαρμόζεται εκ των υστέρων σε πελατειακές πολιτικές αποφάσεις, είναι αυτονόητο πως δεν θα συνεχιστεί και αυτό συμπεριλαμβάνεται στην εισήγηση.

Δεύτερον, σχετικά με το αυτονόητο δικαίωμα στο νερό. Αρκετοί ίσως από εσάς δεν γνωρίζουν ότι ένας από τους μεγαλύτερους δήμους της χώρας, ο μεγαλύτερος της Κρήτης και με βαρύνουσα συμβολή στο Α.Ε.Π. της χώρας, ο Δήμος Ηρακλείου, δεν διαθέτει πόσιμο νερό εν έτει 2016. Είναι σαφές ότι πριν από την κατασκευή γηπέδων γκολφ, θα πρέπει να δοθεί το βάρος στις αναγκαίες αντικαταστάσεις και επεκτάσεις στο υπάρχον δίκτυο ύδρευσης και για να βγει και μια είδηση, είμαστε σε συνεννόηση με το Δήμο του Ηρακλείου, την υπηρεσία ύδρευσης του Δήμου, τη ΔΕΥΑΗ και το αρμόδιο Υπουργείο για το θέμα και πιστεύω πως σύντομα θα έχουμε επίσημες ανακοινώσεις.

Τρίτον, η ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης με κομβικό ζήτημα αυτό της διασύνδεσης με Αττική και Πελοπόννησο. Πρέπει να πω ότι η ενημέρωση της Επιτροπής από τον Πρόεδρο της Δ.Ε.Η., τον κ. Παναγιωτάκη, υπήρξε ιδιαίτερα κατατοπιστική ως προς τις προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας. Αναφέρω και μια πρόσφατη εξέλιξη για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, ότι δηλαδή η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ενέκρινε τον Αύγουστο την πρόταση του διαχειριστή για υλοποίηση της διασύνδεσης της Κρήτης σε δύο φάσεις, προκειμένου αφενός να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη ηλεκτροδότηση του νησιού, δεδομένου ότι οι τοπικές μονάδες τίθενται σταδιακά σε απόσυρση ή καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας για περιβαλλοντικούς λόγους και αφετέρου να μειωθεί το κόστος.

Τέταρτον, το κομβικό θέμα της οδικής ασφάλειας του επαρχιακού και εθνικού δικτύου της Κρήτης, ένας σύγχρονος και ασφαλής βόρειος οδικός άξονας. Είναι επιτακτική η ανάγκη της αναδιαμόρφωσης σε ένα σύγχρονο, ασφαλές οδικό δίκτυο, αλλά και η δρομολόγηση όλων των βιώσιμων και ρεαλιστικών λύσεων για την αποκατάσταση του διαπιστωμένου και χρόνιου ελλείμματος της Κρήτης για ένα σύγχρονο και ασφαλή βόρειο οδικό άξονα. Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και η πρόσφατη επιστολή από την αλληλογραφία του Πρωθυπουργού προς τον Περιφερειάρχη.

Ενίσχυση και βελτίωση των κάθετων οδικών αξόνων και του επαρχιακού δικτύου. Σημειώνεται εδώ ότι κρίσιμης σημασίας είναι η επιτάχυνση και ολοκλήρωση του δρόμου Ηράκλειο-Μεσσαρά και μάλιστα στη σημερινή κιόλας ειδησεογραφία αναφέρεται ότι προχωράμε για την ολοκλήρωση αυτού του έργου μέχρι το 2018.

Πέμπτον, η ολοκλήρωση όλων των αναγκαίων παρεμβάσεων που αφορούν αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης». Το νυν αεροδρόμιο απαιτεί τη λειτουργική αναβάθμιση, την απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία του έως ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που αφορούν το μεγάλο αναπτυξιακό έργο στο Καστέλι. Πρέπει να πούμε εδώ ότι πρόσφατα το ΓΕΑ άναψε το πράσινο φως για την προσωρινή παραχώρηση των εκτάσεων της πρώην 126 Σμηναρχίας Μάχης στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Να πω εδώ –επιτρέψτε μου- κάτι σχετικό με την εικόνα και την ιστορία του αεροδρομίου. Σύμφωνα με επίσημο έγγραφο που υπογράφει ο διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και που κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής σε επίκαιρη ερώτησή μας ο αρμόδιος υπουργός, στο Αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» χορηγήθηκε πίστωση ύψους 45 εκατομμυρίων ευρώ για την αποκατάσταση φθορών του πεδίου ελιγμών, θέτοντας σε λειτουργία τον τροχοδρόμο η΄, έπειτα από πάροδο –προσέξτε- δεκαετίας. Είναι, ξέρετε από τα «ψιλά» του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου που όμως αξίζει να καταγραφούν.

Σχετικά με την επιτάχυνση του διαγωνισμού για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι η απαραίτητη συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους αρμόδιους κοινωνικούς εταίρους για την επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης του νέου αεροδρομίου. Τέλη του Σεπτέμβρη λήγει η προθεσμία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου, επομένως, ελπίζουμε ότι θα μπει σε μια νέα τροχιά.

Κλείνοντας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εκτός από τις αναφορές στους παραπάνω τομείς, στην εισήγηση θα δει κανείς μια εκτεταμένη αναφορά στον αγροτικό και κτηνοτροφικό τομέα, στην αξιοποίηση της δημόσιας ερευνητικής καινοτομικής δραστηριότητας σε προτάσεις για τον τουριστικό σχεδιασμό, αλλά και την αξιοποίηση των κατάλληλων προβλέψεων του νέου αναπτυξιακού νόμου.

Οι παραπάνω προτάσεις καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος των προτάσεων και αναγκαίων παρεμβάσεων που αφορούν την Κρήτη για τη νέα προγραμματική περίοδο.

Θα ήθελα να επαναλάβω ότι στόχος δεν είναι απλά η υψηλή απορροφητικότητα των κονδυλίων, αλλά τα νέα προγράμματα να ανταποκρίνονται στις κοινωνικές και ζωτικές ανάγκες των πολιτών, γι’ αυτό και κύριος άξονας και ζητούμενο όλων παρεμβάσεων είναι σε αυτή την περίοδο η σύνδεση της απορροφητικότητας με την κοινωνική αποτελεσματικότητα.

Θέλω να πω, τέλος, ότι η εισήγηση που καταθέτω σήμερα στην Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής, δεν είναι μια απλή έκθεση ιδεών ούτε απλά μια κοινοβουλευτική υποχρέωση, την οποία προβλέπει ο Κανονισμός της Βουλής. Πιστεύω ότι μπορεί να αποτελέσει τον οδικό άξονα, τον βατήρα, αν θέλετε, πάνω στον οποίο οι φορείς της Κρήτης οι αρμόδιοι, οι Βουλευτές, οι τοπικοί παράγοντες, οι υγιείς κοινωνικές συμμαχίες και δυνάμεις μπορούν να πατήσουν, να ασκήσουν τις αναγκαίες πιέσεις, να αγωνιστούν, με στόχο να επιτευχθεί ένα καλύτερο και δικαιότερο αύριο για το νησί μας.

Σας ευχαριστώ.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής):

Ευχαριστούμε πολύ τον κ. Ηγουμενίδη.

Προχωρούμε στην ψήφιση της εισήγησης.

Η εισήγηση του κ. Ηγουμενίδη γίνεται δεκτή ομόφωνα από την Επιτροπή.