ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Τοποθέτηση του Νίκου Ηγουμενίδη στη Βουλή για τις δυνατότητες και τις προοπτικές της κρουαζιέρας

 

Μιλώντας στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής, με θέμα ημερήσιας «Δυνατότητες και προοπτικές της κρουαζιέρας», ο βουλευτής Ηρακλείου και συντονιστής της ΕΠΕΚΕ Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε ότι «οι εργαζόμενοι, οι επαγγελματίες του τουρισμού και οι κάτοικοι των τοπικών κοινωνιών πρέπει να έχουν το κύριο μέρισμα στον τουρισμό. Είναι τα πρόσωπα που πρέπει, πριν από κάθε μας κίνηση, να έχουμε στο νου μας».

Ειδικότερα, ο Νίκος Ηγουμενίδης σημείωσε με έμφαση την αξία της υπεράσπισης της εργασίας στο χώρο του τουρισμού, παρατηρώντας ότι «υπάρχουν εργαζόμενοι και στον τομέα της κρουαζιέρας και στον τομέα του τουρισμού και στον τομέα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων ευρύτερα, των οποίων η φωνή θα πρέπει να ακούγεται» και οι οποίοι σε ανάλογες συνεδριάσεις θα πρέπει να καλούνται και να εκπροσωπούνται, ενώ τόνισε ιδιαίτερα τη φράση του ίδιου του Γενικού Γραμματέα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, κύριου Ριφάι, ο οποίος έχει σημειώσει στην Αθήνα ότι ο τουρισμός δεν γίνεται απλά και μόνο για να προωθεί τον ίδιο τον τουρισμό, αλλά θα πρέπει να έχει ένα πολύ θετικό αντίκτυπο για τον λαό και την κοινωνία.

Σχετικά με τον τομέα της κρουαζιέρας, ο Νίκος Ηγουμενίδης επεσήμανε ότι εδώ και ένα χρόνο έχει συσταθεί η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας με κοινή απόφαση των δύο Υπουργείων, Ναυτιλίας και Τουρισμού, με τη συμμετοχή 28 τουλάχιστον φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα από το χώρο τις κρουαζιέρας:

«Αντιλαμβάνομαι τη σύσταση αυτού του θεσμικού εργαλείου, ως ένα σαφές και χειροπιαστό μήνυμα χάραξης και εφαρμογής κοινού και στρατηγικού σχεδίου για την κρουαζιέρα» και «πιστεύω, ότι όχι απλά δεν μας αφήνει αδιάφορους, ίσα-ίσα ο τομέας της κρουαζιέρας είναι ένας από τους πολλούς κρίκους, που συνδέονται με βασικούς στρατηγικούς άξονες της εθνικής τουριστικής πολιτικής», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με τις ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις που επηρεάζουν την κρουαζιέρα, παρατήρησε ότι «ο στόχος μας πρέπει να είναι η ενίσχυση και η διατήρηση της δυναμικής του τουρισμού, έτσι ώστε, όταν επιτέλους αποκατασταθεί η ηρεμία, η σταθερότητα και η ηρεμία στην Ανατολική Μεσόγειο και στην ευρύτερη περιοχή μας – και θα αποκατασταθεί με τις προσπάθειες και της Ελληνικής Κυβέρνησης – όταν, λοιπόν, πέσει ο κουρνιαχτός, που θα καταπέσει, η Ελλάδα πρέπει να είναι προετοιμασμένη και για τη κρουαζιέρα, με άξονα την εθνική τουριστική στρατηγική, αλλά και να παραμείνει όπως είναι ήδη σήμερα, ένα βήμα μπροστά από τους γείτονές μας».

Αναφερόμενος ειδικά στο Λιμάνι του Ηρακλείου, σημείωσε τα στοιχεία και τα δεδομένα που έχει από τον Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου: «Συνομιλώντας με τους φορείς και παράγοντες από τον ΟΛΗ- μιας και δεν είναι εδώ σήμερα- σε ό,τι αφορά το 2017, θα αναφερθώ σε στοιχεία που δεν έχουν δημοσιευθεί ακόμα. Τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν για το Λιμάνι του Ηρακλείου 225.000 επιβάτες κρουαζιέρας ενώ το 2012 ήταν 215.000, 130 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ενώ το 2012 ήταν 156 και αναμένονται από Σεπτέμβριο 3 Λιμάνια εκκίνησης για να προσεγγίσει τη γραμμή της ενίσχυσης των λιμανιών εκκίνησης αυτών. Επιπλέον, η άφιξη των επιβατών από Ασία στο Ηράκλειο για πρώτη φορά με οργανωμένα γκρουπ μέσω κρουαζιέρας, εκτός από το άνοιγμα του κλάδου για επιβάτες από Ασία, στοχεύει στην παραπέρα ανάπτυξη της πολιτικής ενίσχυσης των λιμανιών εκκίνησης. Τα στοιχεία αυτά, δεν δείχνουν μείωση αλλά μια σταθεροποίηση», σημείωσε συμπερασματικά.

Ο Νίκος Ηγουμενίδης έδωσε επίσης έμφαση στη σημασία του «home porting» που η σημερινή Κυβέρνηση έχει εντάξει στη στρατηγική της: «Λόγω της απουσίας τουριστικής πολιτικής όλα τα προηγούμενα χρόνια, τα Ελληνικά λιμάνια αποτελούν κυρίως λιμάνια διέλευσης και όχι λιμάνια εκκίνησης, με αποτέλεσμα οι δαπάνες των επιβατών αλλά και των εταιρειών κρουαζιέρας που πραγματοποιούνται στη χώρα να είναι χαμηλές. Η σημερινή κυβέρνηση, σωστά κατά τη γνώμη μου δίνει έμφαση στα λεγόμενα λιμάνια εκκίνησης»

Τέλος, σημείωσε ότι ο μακροπρόθεσμος δυναμισμός του κλάδου θα πρέπει να στηριχθεί στους ποιοτικούς και διαρθρωτικούς παράγοντες της ανταγωνιστικότητας, αλλά και ότι «στην κρουαζιέρα και στο θαλάσσιο τουρισμό, το αποτέλεσμα θα κριθεί από τη διασύνδεση με τον πολιτισμό μας. Αυτή είναι η μοναδικότητά μας, όχι μόνο τα καθαρά νερά και το καλό κλίμα. Η μοναδικότητά μας είναι ο πολιτισμός μας».

Στη συνεδρίαση παρέστη ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, η Υπουργός Τουρισμού, κυρία Έλενα Κουντουρά, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριος Σαντορινιός, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΖ΄ – ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄

ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ

 

Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο

(Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)

Στην Αθήνα, σήμερα, 30 Μαΐου 2017, ημέρα Τρίτη και ώρα 10.20΄, συνεδρίασε στην Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κωνστ. Τσαλδάρη» (223) του Μεγάρου της Βουλής, η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών, υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Δημητρίου Γάκη, με θέμα ημερήσιας: Δυνατότητες και προοπτικές της κρουαζιέρας.

Στη συνεδρίαση παρέστη ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, η Υπουργός Τουρισμού, κυρία Έλενα Κουντουρά, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τον κ. Νεκτάριος Σαντορινιός, ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Χρήστος Λαμπρίδης, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ:

Κυρία, κύριε Υπουργοί,

Κυρίες, κύριοι προσκεκλημένοι και συνάδελφοι,

Εδώ και ένα χρόνο έχει συσταθεί η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας με κοινή απόφαση των δύο Υπουργείων, Ναυτιλίας και Τουρισμού, με τη συμμετοχή 28 τουλάχιστον φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα από το χώρο τις κρουαζιέρας. Αρκετά αναλυτικά στο θέμα αναφέρθηκε ο προλαλήσας Υπουργός, κ. Κουρουμπλής, έτσι δεν θα επεκταθώ περισσότερο. Αντιλαμβάνομαι, όμως, τη σύσταση αυτού του θεσμικού εργαλείου, ως ένα σαφές και χειροπιαστό μήνυμα χάραξης και εφαρμογής κοινού και στρατηγικού σχεδίου για την κρουαζιέρα. Έτσι, δεν ξέρω αν κατάλαβα καλά τις αιτιάσεις του κ. Χατζημιχαήλ, αλλά πιστεύω, ότι όχι απλά δεν μας αφήνει αδιάφορους, ίσα-ίσα ο τομέας της κρουαζιέρας είναι ένας από τους πολλούς κρίκους, που συνδέονται με βασικούς στρατηγικούς άξονες της εθνικής τουριστικής πολιτικής.

Πρώτον, η κρουαζιέρα συνδέεται, κατά τη γνώμη μου, οφείλει να συνδέεται, με την άσκηση και εμβάθυνση πολιτικών άμβλυνσης της εποχικότητας ή αλλιώς με τον τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο.

Η κυρία Υπουργός Τουρισμού έχει επανειλημμένως μιλήσει γι’ αυτή την προσπάθεια της κυβέρνησης σε αυτή την στρατηγική.

Δεύτερον, η κρουαζιέρα μπορεί και οφείλει και συνδεθεί με τις παραγωγικές δραστηριότητες και δυνατότητες του τόπου  που έχουν σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα. Εκτός από την διασύνδεση με τις ιδιαίτερες αγροτοδιατροφικές δυνάμεις μας, σημασία έχει και η δυνατότητα διασύνδεσης με το θεματικό τουρισμό.

Τρίτον, η κρουαζιέρα μπορεί και οφείλει να συνδεθεί με τη δημιουργία συνθηκών βιώσιμης, ισόρροπης και κοινωνικά δίκαιης τουριστικής ανάπτυξης, με σεβασμό στο περιβάλλον και την πολιτισμική κληρονομιά αλλά και τις ιδιαιτερότητες των τοπικών κοινωνιών.

Παράλληλα, επιτρέψτε μου μερικές επιμέρους παρατηρήσεις που θα βοηθήσουν και τη σημερινή μας συζήτηση.

Πέραν από τους αριθμούς των κρουαζιερόπλοιων που καταφθάνουν στα Ελληνικά λιμάνια, ο μακροπρόθεσμος δυναμισμός του κλάδου θα πρέπει να στηριχθεί στους ποιοτικούς και διαρθρωτικούς παράγοντες της ανταγωνιστικότητας. Και φυσικά εδώ, σημαντική είναι η πλευρά της ενίσχυσης των λιμενικών υποδομών. Αναφέρθηκαν πριν σε αυτό να μην επεκταθώ.

Δεύτερον, λιμάνια εκκίνησης. Λόγω της απουσίας τουριστικής πολιτικής όλα τα προηγούμενα χρόνια, τα Ελληνικά λιμάνια αποτελούν κυρίως  λιμάνια διέλευσης και όχι λιμάνια εκκίνησης, με αποτέλεσμα οι δαπάνες των επιβατών αλλά και των εταιρειών κρουαζιέρας που πραγματοποιούνται στη χώρα να είναι χαμηλές. Η σημερινή κυβέρνηση, σωστά κατά τη γνώμη μου δίνει έμφαση στα λεγόμενα λιμάνια εκκίνησης.

Τρίτον, θα ήθελα να σταθώ στο Λιμάνι του Ηρακλείου. Συνομιλώντας με τους φορείς και παράγοντες από τον ΟΛΗ- μιας και δεν είναι εδώ σήμερα- σε ό,τι αφορά το 2017, θα αναφερθώ σε στοιχεία που δεν έχουν δημοσιευθεί ακόμα. Τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν για το Λιμάνι του Ηρακλείου 225.000 επιβάτες κρουαζιέρας ενώ το 2012 ήταν 215.000, 130 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ενώ το 2012 ήταν 156. Αναμένονται από Σεπτέμβριο 3 Λιμάνια εκκίνησης για να προσεγγίσει τη γραμμή της ενίσχυσης των Λιμανιών Εκκίνησης αυτών.

Επιπλέον, η άφιξη των επιβατών από Ασία στο Ηράκλειο για πρώτη φορά με οργανωμένα γκρουπ μέσω κρουαζιέρας, εκτός από το άνοιγμα του κλάδου για επιβάτες από Ασία, στοχεύει στην παραπέρα ανάπτυξη της πολιτικής ενίσχυσης των Λιμανιών Εκκίνησης. Τα στοιχεία αυτά, δεν δείχνουν μείωση αλλά μια σταθεροποίηση.

Ένα τέταρτο στοιχείο που θα ήθελα να σταθώ είναι η ευρύτερη γεωπολιτική σκακιέρα της περιοχής. Μπορούμε να πούμε ότι επηρεάστηκαν οι προσεγγίσεις στα Ελληνικά λιμάνια, επειδή δεν ήταν μόνο αυτές στην οργανωμένη μέχρι τώρα κρουαζιέρα. Άρα, η επίδραση που είχαν οι εξελίξεις στη γείτονα Τουρκία ή στη Συρία ή στην Αίγυπτο, εφόσον οι κρουαζιέρες συμπεριελάμβαναν τέτοιους προορισμούς, με τον τρόπο τους μείωσαν και τις προσεγγίσεις στα Ελληνικά λιμάνια.

Παράγοντες που γνωρίζουν και που έχω επαφές μου λένε ότι,  η θεαματική στροφή της αγοράς της κρουαζιέρας σε θετικό έδαφος στην ευρύτερη περιοχή αναμένεται από το 2020 και μετά. Πώς να το κάνουμε; Οι κατακτήσεις κυρίες και κύριοι του ανθρώπινου μυαλού, κατά τη γνώμη μου επηρεάσανε τον κόσμο μας. Έτσι η τεράστια απόσταση που χώριζε τους Μινωίτες από τους Φοίνικες, σήμερα ερχόμαστε να μιλήσουμε για την Κρήτη και την Συρία μια αυλή. Θα μπορούσαμε να ανεξαρτητοποιηθούμε από αυτές τις εξελίξεις; Νομίζω έθεσε ένα τέτοιο θέμα ο κύριος Αναστασιάδης.

Νομίζω ότι σίγουρα τα λιμάνια μας είναι ασφαλή. Δεν πιστεύω ότι πρέπει να φύγουμε με μια διαφορετική άποψη για αυτό, αλλά, σε κάθε περίπτωση, πιστεύω ότι ο στόχος μας πρέπει να είναι η ενίσχυση και η διατήρηση της δυναμικής του τουρισμού, έτσι ώστε, όταν επιτέλους αποκατασταθεί η ηρεμία, η σταθερότητα και η ηρεμία στην ανατολική Μεσόγειο και στην ευρύτερη περιοχή μας – και θα αποκατασταθεί με τις προσπάθειες και της Ελληνικής Κυβέρνησης – όταν, λοιπόν, πέσει ο κουρνιαχτός, που θα καταπέσει, η Ελλάδα πρέπει να είναι προετοιμασμένη και για τη κρουαζιέρα, με άξονα την εθνική τουριστική στρατηγική, αλλά και να παραμείνει όπως είναι ήδη σήμερα, ένα βήμα μπροστά από τους γείτονές μας. Μόνο έτσι πιστεύω ότι θα πατάμε γερά στα πόδια μας και θα έχουμε τις σωστές βάσεις για αυτό το κομμάτι που λέγεται κρουαζιέρα.

Τέλος, όπως στην περίπτωση του θεματικού τουρισμού, έτσι και στις ειδικές μορφές τουρισμού, όπως η κρουαζιέρα και ο θαλάσσιος τουρισμός, το αποτέλεσμα θα κριθεί από τη διασύνδεση με τον πολιτισμό μας. Αυτή είναι η μοναδικότητά μας, όχι τα καθαρά νερά και το καλό κλίμα. Η μοναδικότητά μας είναι ο πολιτισμός μας, αλλά, επίσης, θα κριθεί και από την υπεράσπιση της αξίας της εργασίας.

Νομίζω ότι από τα αρνητικά της σημερινής μας συζήτησης είναι η μη κλήση εκπροσώπων των εργαζομένων, κύριε Πρόεδρε. Θα έλεγα ότι δεν εκθέτει απλά την Επιτροπή, αλλά εκθέτει το Κοινοβούλιο και υπάρχουν εργαζόμενοι και στον τομέα της κρουαζιέρας και στον τομέα του τουρισμού και στον τομέα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων ευρύτερα, των οποίων η φωνή θα πρέπει να ακούγεται.

Εν πάση περιπτώσει, η μη κλήση τους δεν σημαίνει ότι δεν ακούγονται. Υπάρχουν εκπρόσωποί τους εδώ, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να κληθούν άνθρωποι που εκφράζουν και τοποθετούνται για την πλευρά των εργαζομένων. Νομίζω ότι σε επόμενες αντίστοιχες συζητήσεις θα πρέπει να προσκαλούνται.

Οι εργαζόμενοι, οι επαγγελματίες του τουρισμού και οι κάτοικοι των τοπικών κοινωνιών πρέπει να έχουν το κύριο μέρισμα στον τουρισμό. Είναι τα πρόσωπα που πρέπει, πριν από κάθε μας κίνηση, να έχουμε στο νου μας.

Κλείνοντας, όπως σημείωσε στην τελευταία επίσκεψή του στην Ελλάδα ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, κύριος Ριφάι, ο τουρισμός δεν γίνεται απλά και μόνο για να προωθεί τον ίδιο τον τουρισμό, αλλά θα πρέπει να έχει ένα πολύ θετικό αντίκτυπο για τον λαό και την κοινωνία.

Σας ευχαριστώ.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Έχετε απόλυτο δίκιο για την παράλειψη μας να κληθούν εδώ εκπρόσωποι των εργαζομένων στην κρουαζιέρα. Ήταν μια παράληψη και αναλαμβάνω την προσωπική ευθύνη αυτής της παράλειψης. Νομίζω ότι θα φροντίσουμε να κάνουμε μια ειδική συνεδρίαση γενικότερα με τους εργαζόμενους στη ναυτιλία, που είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα. Ξέρουμε ότι οι συνθήκες εργασίας που επικρατούν και στη ναυτιλία και στη κρουαζιέρα είναι ιδιαίτερες και πάρα πολύ δύσκολες και για αυτό το λόγο αναλαμβάνουμε τη δέσμευση σε μια από τις επόμενες συνεδριάσεις να κληθούν και να συζητήσουμε μόνο με τους εργαζόμενους το κομμάτι της δικής τους θέσης στη ναυτιλία γενικότερα, την ακτοπλοΐα, αλλά και τις άλλες μορφές του θαλάσσιου τουρισμού.